קומראן- קום והתהלך בארץ



הכתבה השבוע תוקדש לפארק הלאומי קומראן השוכן בצפון ים המלח ליד הישוב קליה (קם לתחיה ים המלח).

גילוי מגילות קומראן היה אחת התגליות החשובות ביותר במאה העשרים ושפך אור על נוסח המקרא ,על האירועים בימי בית שני ועל כת מדבר יהודה, שיש חוקרים רבים שסבורים שחברי הכת  היו האיסיים.

 הגילויים הובילו חוקרים רבים לחקור את האתר במהלך השנים ,אך עיקר המחקר התחיל לאחר מלחמת ששת הימים. סיפור גילוי המגילות הינו סיפור מרתק מאוד ,שתחילתו בשנת 1946 כאשר נער בדואי הלך לחפש על רכסי ההרים את הצאן שאיבד .הוא  נכנס למערות ושם גילה כדי חרס מלאים במגילות.

השמועה הגיעה לסוחרי העתיקות ,שקנו את הסחורה והעבירו אותה מאחד לשני עד שהן הגיעו לסוחר עתיקות בבית לחם.  מכאן התחילה משפחת ידין באיתור המגילות ובניסיונות להבאתן לארץ.

תחילה האב פרופסור אליעזר ליפא סוקניק  ,אביו של יגאל ידין, שהצליח לרכוש  חלק מהמגילות ולהביאן לארץ ערב פרוץ מלחמת העצמאות תוך סיכון חייו  ע"י כך שנכנס לעיר בית לחם.

 החלק השני  של המגילות הועבר לסוחרים בביירות ובהמשך לארה"ב. בשנת 1954  הגיע לארה"ב  הארכיאולוג פרופסור יגאל ידין  שהצליח לאתר את המגילות אצל אחד הסוחרים ,הוא הצליח לשכנע את ראש הממשלה שחשוב  לרכוש אותן, ואמנם לאחר מו"מ הן נרכשו והוחזרו לארץ.

 החלק השלישי של הגילוי היה עם פרוץ מלחמת ששת הימים וכיבוש ירושלים .יגאל ידין הבין שהמגילות והממצאים נשמרו במוזיאון רוקפלר ,ואכן כשנפתחו המחסנים במוזיאון התגלו המגילות הנותרות, פרט למגילה אחת מגילת הנחושת ,שנמצאת בעמאן .

כל  929 המגילות שנלקחו מהאתר הוחזרו לארץ ,וכיום חלקן הגדול שמור בהיכל הספר שהוא אגף במוזיאון ישראל ושם הן מוצגות לקהל המבקרים, כל מגילה מוצגת למשך כשלושה חודשים .

האתר קומראן הינו ממוקדי התיירות המרכזיים אליהם מגיעים תיירים מכל העולם בזכות הממצאים המזכירים גם את הנצרות הקדומה. כאן על פי האמונה התחילו ישו ויוחנן המטביל את ההתבודדות שלהם וכאן הם נפגשו.

באתר התגלו עשרות מקוואות טהרה המעידים על ההקפדה היתרה של הכת בדיני טהרה. בחפירות התגלו ממצאים המעידים על אורח חייהם ככת סגורה ומבודדת, שהתנזרה מנשים למרות שחלק מהחוקרים טוענים שהיו בכת נשים בודדות. חברי הכת עבדו יחד בבתי המלאכה ובחקלאות. חברי הכת האמינו בלוח השנה השמשי ולא הירחי הכולל 364 יום המחולקים ל-52 שבתות כשהיום הראשון של השנה הוא א' בניסן, וכל החגים נחוגו תמיד ביום רביעי. באתר התגלו כ-1200 קברים המעידים על גודלה של הכת.

 המלצתי היא  כשאתם בדרככם דרומה לטבול בים המלח  ,לפני ההגעה לאזור המלונות, עיצרו לבקר באתר כשעתיים .בכניסה לאתר יש סרטון מצויין המספר את סיפורה של קומראן ומיד לאחר מכן ניתן לערוך סיור ולראות את הממצאים.

אני ממשיך בסדרת סיורי הערב לימי הקיץ .4.8.2016 –תמונות יפואיות . למעוניינים 0506273089 אלישע


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה