להביט בעין טובה ומפרגנת



פרשת פנחס היא בדרך כלל הפרשה הראשונה מתוך שלושת השבועות בין י"ז בתמוז בה הובקעה חומת ירושלים ועד תשעה באב שבו חרב בית מקדשינו. מה אנו אמורים לעשות בימים הללו, שבהם ארע חורבן בית המקדש ובהם יצא עם ישראל לגלות ועדיין מפוזר ברחבי העולם? האם לשבת ולבכות על החורבן והגלות או לחפש כלים ליצור את הבניין והגאולה?

ומה קורה בגלות? ככל שחולפים הימים אנו מגלים שעולם כמנהגו נוהג. העולם שלא הכיר את המטרות של גרמניה הנאצית והתעורר רק לאחר שגילה את ההרס והחורבן הגדול שהם יצרו, אותו עולם אינו פועל היום מול  הסכנות האורבות לפתחו ע"י האיסלם. וכשהתעורר יהיה מאוחר מדי.

אנו, העם היהודי, חי את ההיסטוריה עתיקת הימים של עמינו ולומדים שאף פעם לא מאוחר. אנחנו, אומנם, עדיין בגלות אך העתיד ורוד, התוצאה ברורה, גאולה קרובה. אומנם יש מהמורות בדרך אך הם מחשלות אותנו בדרך ליעד.

עם ישראל עם הנצח! זו אינה רק אמונה הכתובה בתנ"ך, אלא מציאות מוחשית. העם היחיד ששרד מאז הקמתו. הבקשה היחידה מהעם לך תנצח יש לך הכח. כידי להכיר את הדרך לניצחון צריך להגדיר את היעד, מלחמה, הרס וחורבן-אינו היעד, הסכמי שלום עם אויבינו  גם הם לא היעד.  היעד של עם ישראל אליו הוא מתפלל שלש פעמים ביום, ביאת המשיח ובנין בית המקדש שסמוך לשרידיו, בכותל המערבי מגיעים מיליוני אנשים מכל רחבי תבל.  במהלכה תתעורר האהבה הגדולה לה', כי האור האלוקי יבקע מחשכת הגלות, לאדם יהיו כוחות לראות דברים שהיום במאמץ רב אנו מבינים רק בשכלינו שהם קיימים.

מה הם כלי הניצחון שהוענקו לנו לחזור מהחורבן אל הבניין? כאשר מתעמקים וחוקרים את נסיבות החורבן  של בית שני והיציאה אל הגלות, שעד היום, למעלה מאלפיים שנה לא חזרנו, נובעת משנאת חינם ששררה באותה תקופה, מעשים שריחקו אותנו מהבורא והחריבו את ביתו, ביתנו. בתפילת המוסף  של שלש רגלים אנו מתפללים ואומרים "מפני חטאינו גלינו מארצנו" מתוך קח אנו מבינים שהדרך חזרה לחזור לארץ המובטחת בדרכי שלום הוא תיקון העיוות. תיקון  דבר שלילי צריך להעשות ע"י פעולה הפוכה, אהבת חינם! היא הכלי לזירוז הגאולה והשלום.

כאשר רוצים לגרום לילד או מבוגר, לבן הזוג או לחבר  לשנות את מעשיו, מראים לו איזה נזק הוא יוצר לעצמו בהתנהגות המעוותת, מה הוא מפסיד  וגורמים לו לחשוב על המקום שהוא נמצא בו ושבכוחו, אם רק ירצה, יוכל לקחת  עצמו למקום טוב יותר בעת שישנה את דרך התנהגותו.

הרבי מליובאוויטש יצא בקריאה לקהל הרחב ללמוד בימים הללו, שלושת השבועות ענינים העוסקים בבית המקדש,  ברמב"ם, משניות ומהנביאים. על מנת להכיר את עוצמת הבניין, להבין מהו ההפסד בגלות ובחורבן ולקבל עוצמה להילחם בכלים המנציחים את החורבן.

זו הסיבה לצומות שאנו צמים בפתיחת שלושת השבועות, צום שבעה עשר בתמוז, בעקבות הבקעת חומות העיר ירושלים, וצום תשעה באב בסוף שלושת השבועות בעקבות שריפת בית מקדשינו. המטרה אינה העונש על המעשים הלא טובים אלא לגרום לנו בעת הצער מהצום לחשוב על המעשים השליליים ולתקן את דרכינו.

בפרשת פנחס כאשר התורה מספרת את סיפורו של פנחס כאשר הרג שני אנשים מכובדים בעקבות מעשים לא ראויים, התורה מציינת את ייחוסו, אהרון הכהן, להוציאם מליבם של אנשים שטענו שלא הרצון לשמור על טהרתו של העם גרמה לו להרוג אלא בהיותו צאצא של יתרו שנהנה לראות דם.  התורה מדגישה שהוא מיוחס לסבא אהרון "אוהב שלום ורודף שלום" פנחס מתוך דאגה לעם חשש מתגובה חריפה של ה' שתפגע בעם ועשה מעשה לעצור את הפגיעה.

כדי להגיע לאהבת חינם נלמד  בפרקי אבות  "והוי דן את כל האדם לקו זכות" ואת דברי רבי יוחנן על "עין טובה" היכולת להביט על השני בעין טובה ומפרגנת לראות את החיוב שבו יכולה ליצור את מציאות  "אהבת חינם".

מי שלא אימץ השיטה כנראה לא קרא המאמר.

שנזכה לביאת המשיח תיכף ומיד ממש.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה