זה מכה או טפיחה על השכם?



חז"ל אומרים שלא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב ויום הכיפורים. אחת מהסיבות לשמחה הגדולה נובעת מהיתר השבטים להינשא אחד לשני. אכן, הנישואין הוא אירוע משמח, אך כדי לשמר את האושר לאורך זמן, שיהיה לו קיום נצחי עלי אדמות, יש צורך להשקיע רבות באחזקת הבית.

אל ט"ו באב אנו מגיעים תמיד אחר צום תשעה באב. כידוע, הקשר שבין יהודי לבוראו נמשל לקשר בין בני זוג .מתן תורה, מסמל את קידושי העם עם ה' ואילו חורבן בית המקדש והגלות מסמל תהליך של גירושין.

בית בריא הוא בית  שבני זוג אוהבים ואהובים. עוצמת האהבה יכולה להיות נתונה לעליות וירידות אך היא נשמרת. בפרשת ואתחנן התורה מדברת על מצוות אהבה אל הבורא "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך", לכל אחד מאתנו יש את היצר הרע המנסה לאתגר אותנו ובוחן את עוצמת האהבה והמסירות אל ה' , כל אחד מאתנו שמתפלל, כאשר מתבונן בתפילה, בגדולתו וגדלותו של הבורא ובהענקה העצומה שהוא מעניק לברואיו, הוא אמור לשמר ולחזק את האהבה אליו.

בית המקדש סימל את הקירוב של העם  לבורא  והחורבן נבע מהמעשים שגרמו לריחוק העם מה' ובמקביל התרחקות ה' מהעם. לא סתם בעיות בשלום בית, אלא תהליך של גירושין.

בית המקדש השני חרב בגלל שנאת חינם, הקשר החזק עם ה' תלוי בקשר החזק עם אהוביו – בני ישראל, ברגע שנותק הקשר עם אהוביו נוצר הנתק עמו.

בפרשה הקודמת, כאשר משה רבינו סוקר את מערכת היחסים העולה ויורדת  של ה' ובני ישראל במדבר לאחר יציאת מצרים ,  כשמזכיר את חטא המרגלים מציין את טענת העם "בשנאת ה' אותנו הוציאנו מארץ מצריים לתת אותנו ביד האמורי להשמידנו" .השאלה זועקת לשמים: האם ,ה' ,שהוציא אותנו ממצרים ובקע לנו הים שונא אותנו? אומר רש"י: "הוא היה אוהב אתכם ,אבל אתם שונאים אותו, " ומוסיף משל שפירושו מה שבליבך על אוהבך, זה מה שבליבו עליך.

יש כאן אמירה מאוד חזקה, כל אחד רואה דרך משקפיו, ה' אהב את בני ישראל, אך בני ישראל יצאו מתוך נקודת הנחה שהוא שונא אותם ולכן תירגמו בצורה שלילית את כל מהלכיו. אך משה אומר תרגמתם לא נכון את המציאות...

בזוגיות לא פעם נוצרות בעיות מתרגום מוטעה, ברגע שהנחת היסוד שבן הזוג שונא אותי "הכל נראה שחור במשקפיים הצבועות בצבע כהה".

האם גם  "מכות" אפשר לראות במשקפיים הבהירות כמעשה חיבה?

הסיפור הבא ייתן לנו משקפיים שעימם אפשר לראות טוב ונכון את המציאות בעולם ועימם אפשר לשפר את הקשר הזוגי. בירושלים היה יהודי שהחיוך לא ירד מפניו, לימים הוא איבד את שתי בנותיו והחיוך המשיך לנסוך ולהאיר את פניו. שנשאל כיצד הוא יכול להמשיך לחייך לאחר המכות שקיבל מה' הוא ענה במשל. כשאדם הולך ברחוב ומישהו נותן לו מכה "לא עדינה" בגבו, הוא מביט לאחור אם אדם שאינו מכיר היכה אותו הוא כועס ומרגיש את עוצמת הכאב. אך אם אוהב עומד מאחור הוא מחייך אליו ומתייחס למכה כטפיחה על השכם...

הנחת היסוד שאב אוהב את בנו וה' אוהב את ילדיו ולכן המכות שמרגישים היום  הם טפיחות. ייתכן שאינם מבינים  היום את מטרתם.. עונש מורגש כמכה , אך  "חוסך שיבטו שונא בנו" על אף שבעולם "המתוקן" של היום ארסנל העונשים מאוד מצומצם ובעקבותיו כמות הבעיות החינוכיות תופחות .

שמירה על זוגיות בריאה דורשת פעמים רבות להסתכל במשקפיים ורודות , פעמים שמתפתחת הרגשה שבן הזוג שונא אותי . על אף שהייתכן  שהרגשה מוטעית,  או שאכן נוצרה שנאה בעקבות מעשה  שלילי של בן הזוג השני . לימוד זכות צריך להיות נר לרגלינו לשימור על תא משפחתינו.

חורבן הבית מחייב אותנו לחזר אחר זוגיות בריאה עם הבורא, שימור שמחת הנישואין מחייבת אותנו שלא להגיב לפגיעה של בן הזוג לפני שנבדוק האם זו מכה או טפיחה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה