לאן נעלמו היהלומים היקרים?



"מדובר בחקירה די שגרתית, אתה מכיר את הסיפור, משרד של יהלומן בבורסה וחבילת יהלומים שפתאום מקבלת רגליים והולכת לאיבוד.

העניין הוא שאני לא מאמין למבוטח הרמאי וכך גם במשטרה לא האמינו שמישהו הצליח לגנוב חבילת יהלומים בשווי 80 אלף דולר מתוך קודש הקודשים של בורסת היהלומים ברמת גן ולכן לא פתחו כלל תיק שמחייב חקירה  ונתנו לו רק אישור על אובדן יהלומים...".

הדובר היה מוטי, שמאי ביטוח, המתמחה בבורסת היהלומים.

סיפור המעשה היה על חבילת יהלומים שהגיעה למשרדם של היהלומנים, האחים  יעקובי, באחד ממגדלי הבורסה בר"ג, מהמלטשה שבאחד מהרחובות הסמוכים.

החבילה הונחה על הדלפק של רונית, פקידת הקבלה.           

מאיר יעקובי, אחד השותפים בחברה המשפחתית, בחן את היהלומים, התפעל  מעבודת הלוטשים, הראה לאחיו יצחק, החזיר את היהלומים לחבילה, הניח אותה על הדלפק וביקש מרונית שהחבילה תופקד בהקדם בכספת שבמשרד.

בדיוק באותו הזמן התקבלה שיחת טלפון במשרד וביקשו את אחד השותפים.

רונית העבירה את השיחה. בהמשך נכנסה עוד שיחה. ניכנס אורח למלטשה ואחריו נכנסו עוד כמה שיחות טלפון ומבקרים נוספים. כשנזכרה בחבילה וביקשה להכניסה לכספת, גילתה רונית שחבילת היהלומים נעלמה.

מוטי, השמאי,  ביקש שאבצע עבור חברת הביטוח חקירה מקוצרת, שלא אתאמץ יותר מדי  ושאקבע רק "אם המבוטחים הרמאים" עמדו בתנאים המחמירים של פוליסת הביטוח.

התחלתי את החקירה בביקור בחדר הקבלה ומקום מושבה של הפקידה רונית, במשרדם של האחים יעקובי בבורסת היהלומים שבר"ג.

לאחר שחקרתי את רונית ביקשתי לקבל את רשימת המבקרים ואת האישור על הגשת התלונה במשטרה ולתדהמתי התברר לי שבמשטרת ר"ג אכן סירבו לקבל תלונה מאחר שלדברי השוטרים: "אין הוכחה ממשית לכך שחבילת היהלומים נגנבה".

עברתי על רשימת העובדים וחקרתי את אלה שנכחו במשרד בזמן האירוע ומייד לאחר מכן התחלתי לחקור את המבקרים. בתוך כך ראיתי שאחד המבקרים במשרד היה בחור בשם יאיר, שהתקשר לפני שהגיע וביקש לקבל תרומה עבור ניתוח להשתלת כבד, שהוא אמור לעבור בארה"ב.

לדברי רונית, יאיר הנ"ל נכנס למשרדו של יעקובי. קיבל ממנו 80 ₪ ולאחר מכן יצא אליה, ביקש גם ממנה תרומה ורונית הוציאה מארנקה 20 ₪, נתנה ליאיר, שאמר תודה והלך.

חשוב לציין שבכל בנייני בורסת היהלומים בר"ג היו באותם הימים בכניסות מצלמות וידאו ומבקר מבחוץ היה חייב להציג במקום תעודת זהות ולמסור לאן פניו מועדות. המאבטחות שבכניסה לבניין היו מקבלות אישור טלפוני מהמשרד המארח. המבקר היה מצולם, מקבל אישור כניסה עם תמונתו ומשאיר בקבלה את תעודת הזהות, אותה היה מקבל ביציאה, תמורת אישור הכניסה, לאחר שהאישור הוחתם ע"י המשרד המארח.

מייד לאחר קבלת הפרטים מהפקידה רונית ירדתי ללובי שבכניסה לבניין הבורסה ומתחקור שערכתי לקב"ט התברר שבדיוק באותו היום המצלמה ומכשיר הוידיאו, המקליט את תנועת הנכנסים והיוצאים, התקלקלו ונשלחו לתיקון.

בדקתי את רשימת האורחים שביקרו במשרד חברת יעקובי ביום האירוע בשעה המדוברת ולא מצאתי את השם יאיר. 

מצאתי שם אחר ומחקירת המאבטחת שהייתה באותה משמרת, התברר לי שאדם בשם יאיר הגיע ללא תעודת זהות וכשנאמר לו שכניסתו לבניין לא תתאפשר, השאיל את תעודת הזהות של נהג המונית שהביאו למקום וכך כניסתו התאפשרה.

בהמשך החקירה התברר שיאיר ביקר באותו יום בעוד משרד, בקומת משרדם של האחים יעקובי, אולם שם נמסר לו שבעל החברה יצא ויאיר אמר שיבוא בפעם אחרת.

חזרתי למשרדי. חקרתי ואיתרתי את פרטיו של נהג המונית שהסיע את יאיר והצמדתי לו צוות מעקב.

במקביל קבעתי פגישה עם קצין המודיעין של משטרת רמת גן, חבר ותיק משרותי בעבר במשטרה והבאתי איתי את מר יעקובי.

מסרתי לחברי את תיאורו של יאיר, וקצין המודיעין מסר שאדם העונה לשם יאיר ולתיאור שנמסר מוכר לו כעבריין שנוהג להתחזות לחולה ומתרים במקומות שונים אולם לא ידוע על מקרים כאלה של גניבות יהלומים מתוך המשרדים בבורסה.

בבדיקה שנערכה במודיעין המשטרתי התברר שיאיר הנ"ל שוחרר לאחרונה מהכלא, ועקבותיו נעלמו.

לאחר שתלונתו של מר יעקובי נרשמה במשטרת ר"ג ונפתח תיק חקירה סיכמתי עם קצין המודיעין ששנינו נחפש אחר יאיר ושהראשון שיעלה על עקבותיו ידווח לשני.

בעודי עושה את דרכי מחוץ לתחנת המשטרה דיווחו לי העוקבים שנהג המונית (עליו "התלבשו" מהבוקר) נראה אוסף אדם העונה לתיאורו של יאיר ועושה את דרכו לכיוון בורסת היהלומים.

במקביל קיבלתי שיחת טלפון מבורסת היהלומים, מהמשרד שלא קיבל את יאיר בביקורו הראשון  ונמסר לי שאדם בשם יאיר התקשר וביקש לבוא ולהתרים עבור ניתוח ובהתאם להנחייתי אישרו לו לבוא.

מייד דיווחתי על כך לחברי, קצין המודיעין ששלח לבניין הבורסה שתי ניידות בילוש.

יאיר נעצר בכניסה לבניין בורסת היהלומים ע"י הבלשים והובא לחקירה במשטרה.

תחילה לא הודה ובהמשך נשבר בחקירה וסיפר שלא התכוון לגנוב ואולם לדבריו חבילת היהלומים "קרצה" לו באופן מפתה והוא לא עמד בפיתוי.

את חבילת היהלומים (שהוערכה ע"י השמאי ב- 80,000 דולר) מכר לבעל חנות תכשיטים ברחוב אלנבי בת"א תמורת- 2,000 דולר.

יאיר נשלח למחרת בבוקר ע"י חוקרי המשטרה לחנות היהלומים עם מכשיר הקלטה וביקש מהמוכר לרכוש בחזרה את חבילת היהלומים תמורת 5,000 דולר, אולם המוכר, שחשדו התעורר, הכחיש את ההיכרות עם יאיר וסירב לעסקה.

יאיר יצא מהחנות ובלשי המשטרה נכנסו ועצרו את המוכר שהכחיש בחקירתו את גרסתו של יאיר. למחרת הובא בעל החנות לבית המשפט בת"א ומעצרו הוארך ב- 48 שעות.

כשהוחזר לחקירה במשטרה הופעל עליו לחץ. המוכר "נשבר" בחקירה, הודה ברכישת היהלומים והתקשר לאחיו שהחזיר את היהלומים למשטרה.

שבוע עבר מאז החלה החקירה בחשדות של המשטרה ושל שמאי הביטוח שמדובר במבוטחים רמאים והיהלומים שהוברר כי אכן נגנבו מלב ליבה של הבורסה הכי מוגנת במזרח התיכון אותרו והושבו לבעליהם החוקיים.

חקירתם המהירה והיעילה של חוקרי משטרת ר"ג זכתה כמובן לשבחים רבים בהודעת דובר המשטרה שצוטטה בכותרות העיתונים הראשיים של אותם ימים.

הכותב, מיקי וילקומירסקי, תושב יבנה, חוקר ומרצה בארגונים וחוגי בית.

 בלש וקצין חקירות בימ"ר ת"א בעבר, משפטן בהשכלתו ובעליו של משרד וילקו חקירות.

 מייל: [email protected]    אתר: WWW.VILKO.CO.IL  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה