הגנזירייה-שכונת רחביה



הגנזירייה -כך כונה בפי ערבי ירושלים השטח שעליו בנו החל משנות ה-30 את שכונת הפאר רחביה.

שמה של השכונה נלקח מספר דברי הימים א' , כג "ויהיו בני אליעזר רחביה הראש".

על שמו של אליעזר נקרא הילד הראשון של השכונה אליעזר ילין, בנו של הבלשן ומיזמי הקמת השכונות מחוץ לחומה .אותו אליעזר ילין נישא לתלמה המוסיקאית שעל שמה נקרא המוסד תלמה ילין.

השכונה

בין הרחובות המלך ג'ורג' , קרן היסוד והרמב"ן נבנתה השכונה. קווים ישרים חוצים את השכונה לאורכה ולרוחבה ובינהם נבנו בשלב הראשון על כ- 250 דונם כ-200 מבנים ע"י בני העלייה השלישית שהגיעו מאירופה. על מלאכת האדריכלות ניצח ריכארד קאופמן.

בסיור בשכונה נציין מספר מקומות שאני ממליץ לעצור בהם:

  1. בית המוסדות הלאומים- משכנם של הסוכנות היהודית, קק"ל וקרן היסוד. נבנה בשנת 1928 ,ברחבה הגדולה שתלו צמחים שמנציחים את המנורה, מעל נבנתה מרפסת עליה עמדו בטקסים הממלכתיים ראשי העם. כאן חגגו את טקסי חג השבועות.
  2. בית הכנסת הגדול- צמוד להיכל שלמה ברחוב המלך ג'ורג' נבנה בשנת 1982. המבנה שמשמש כמרכז רוחני ודתי ומבקרים בו רבים. אני ממליץ להיכנס למבנה ולהתרשם מעוצמתו ומהאדריכלות ,תצוגת המזוזות שנאספו מכל רחבי העולם וחלונות הויטראג' מעל ארון הקודש.
  3. נמשיך לאורך הרחוב ובפינת רחוב הרמב"ן נפנה ימינה כאן נראה את מלון המלכים שמוקף צמחים רבים ,מולנו כיכר פריז והמזרקה שבמרכז, מקום בו ניצבים בסופי שבוע משמרות מחאה שונים. משמאל רחוב אגרון המוביל לקניון ממילא.
  4. רחוב רמב"ן- כאן נראה את תחנת הרוח ומסביבה מרכז חנויות . התחנה נבנתה כתאומה של תחנת הרוח במשכנות שאננים אך עד מהרה גם תחנה זו פסקה לפעול בגלל כניסת טחנות הקיטור.
  5. רמב"ן 14- כאן גרו אליעזר ותלמה ילין ,אליעזר שהיה בנו של דוד ילין, סיפור משפחת ילין מהווה השראה נפלאה לסיפורי ירושלים. נמשיך עד שנגיע לגן ציבורי מימיננו נראה את השלט עליו כתוב שם השכונה המתייחס לשמו של אליעזר ילין . הגן שמאחור  ובו פסל בדמות צפרדע היווה מוקד המפגש של תושבי השכונה .מעל נראה בקצה הגן את הג'ירפה. למה  ג'ירפה?
  6. פינת רמב"ן אבן עזרא- המבנה המפואר נבנה בשנת 1925 קשתות, מרפסות ומעקות מעטרים את המבנה המרשים. כיום משמש כבית כנסת וישיבה. כאן התגורר שופט בית המשפט העליון בתקופה הבריטית גד פרומקין היהודי היחיד ששימש כשופט. מעל שער הכניסה נראה את המילה "חבצלת", שם העיתון שנוהל ע"י אביו דב.
  7. רמב"ן 30 – כאן התגורר ארתור רופין .את הבקתה ,שריד מגינתו , ניתן לראות מאחורי המבנה .הבקתה שימשה לטיפוח הגינה וסביבה נפגשו המשפחות פרימקין, רופין,אוסישקין וידין.
  8. רמב"ן 32 – ביתו של מנחם אוסישקין ממנהלי ההסתדרות הציונית שנאלץ  לפנות את ביתו מרחוב הנביאים שנקרא מחנים הועתק לביתו החדש ברחוב רמב"ן ואף זה נקרא מחנים. (השם חקוק מעל משקוף הבית).
  9. רחוב אבן שפרוט – רחוב יפה זה נראה מספר רב של בתים ששימשו את תושבי השכונה . במספר 14 ניתן לראות חצר מיוחדת בה התגוררו העובדים שבנו את  השכונה.
  10. נפנה ימינה לרחוב קק"ל כאן לאורך הרחוב נוכל לעצור ולנוח באחד מבתי הקפה או המסעדות הרבות .ממולנו הגמנסיה העברית שנוסדה ב-1909.

נפנה בכיכר מיוחס לרחוב אלחריזי כאן נראה סדרה של בתים מרשימים: יד יצחק בן צבי-ביתו של הנשיא השני, השלישי והרביעי של מדינת ישראל כיום משמש מכון יד בן צבי.

בהמשך הרחוב נראה בתים של אנשים מפורסמים שהיו בנקאים ,שופטים ואישי ציבור כמו:

 ביתו של ולרו שהיה סוחר.

מנשה אלישר בבית מספר 24.

דב יוסף בית מספר 22.

  1. אני ממליץ לסיים את הסיור בביקור ביד יצחק בן צבי הכניסה מרחוב אבן גבירול.

יש להקדיש לסיור חצי יום לפחות על מנת להנות מהפינות השקטות של השכונה ,מהבתים ומהאדריכלות.

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה