כיצד פותחים הצינורות לשפע?



האם לימוד מקצוע מביא הכנסה סבירה שמעשירה את המשפחה וגורמת לה לאושר? או שדווקא לימוד התורה יגרום לעושר ואושר המשפחתי

היה פעם אדם אמיד שעלה לגג בית בבנין גבוה ודלת הגג נטרקה. הוא ניסה בכל דרך לפתחה ומשלא עלה בידו החליט לגשת אל קצה הגג, משם אפשר לצפות לרחוב. ניסה האיש לצעוק לעזרה, אך קולו לא נשמע בהמולת הרחוב.הוא הוציא שטר מכיסו, השליכו לרחוב בתקווה שהאדם שימצא השטר ירים עניו אל על לראות מהיכן השטר צנח  עובר אורח  הרים השטר, הניחו בכיסו והמשיך בדרכו . ניסה  שוב  עוד מספר פעמים אך כל העוברים ושבים הגיבו בצורה שווה, נטלו השטר והכניסו לכיסם.

לפתע, מצא על הגג אבן קטנה והחליט להשליכה, על מנת למשוך את תשומת הלב המיוחלת, האבן פגעה בראש אחד האנשים ופצעה אותו, הנ"ל הרים ראשו וכאשר זיהה את זורק האבן התחיל לצעוק לעברו, ביקש האיש שיגיע  לשחררו מהגג...

הסיפור הוא סיפור חיינו, כאשר טוב לנו שהפרנסה בשפע, שהבריאות תקינה, שהילדים מתנהגים כיאה ונותנים לנו נחת. אנו רואים בכך תהליך טבעי הנובע מהיכולות שלנו לשחות ולצלוח את נהר החיים. אך כאשר ישנה תקלה אנו מרגישים כאב מנפילה בהכנסות מבעיות בריאות וחינוך ,  אנו מרימים ענינו למרום ומבקשים את ברכת היושב במרומים  לשחרר את  הכאב ולחזור אל האושר.

בפרשתינו, פרשת עקב, משה רבינו ממשיך בדבריו, טרם הסתלקותו מהעולם,  לפני כניסת עם ישראל  לארץ. משה סוקר את כל השנים שהיו יחד במדבר  ומדבר גם על המן " הַמַּאֲכִלְךָ מָן....ָ לְמַעַן עַנֹּתְךָ"  הגמרא מבארת שהעינוי נגרם מזה שנשארו רעבים  לאחר אכילת המן שאומנם האדם יכול להרגיש כל סוג מאכל וטעם בעת אכילה המן . אך בכל יום ירדה המיכסה  היומית בלבד  והמקרר תמיד נשאר  ריק. סיבה נוספת לרעב נבעה מכך שהסועד ראה תמיד חומר גולמי, מן, ולא את המאכל שהרגיש את טעמו.  לא מספיק שהבטן תשבע גם העין צריכה לשבוע  מראיית המאכל.

המן סימל שתי קצוות  עשירות ועניות .מצד אחד עשירות -ירידה של לחם לא מוגבל בטעמים, אך מצד שני עניות-לא משביעה את הסועדים.

המן בהיותו לחם מן השמים מכיל תכונות לא מוגבלות שאינן קיימות בעולמינו הגשמי ולכן כאשר ירד למטה נשארו בו התכוונות הללו,טעמים לא מוגבלים, אבנים טובות ומרגליות. אך האדם המוגבל בארץ הגשמית המוגבלת, אין לו הכלים לשבוע  מאכילת המן,  כי אינו מסוגל לראות את המאכל שאת טעמו הוא מרגיש   וגם לא נהפך לרכושו לכן מרגיש ש"מקררו ריק".

העושר בא מתכונותיו של המן, העוני מגיע מיכולותיו של האדם. לדוגמא רכב יוקרתי בעל מערכת מחשוב  מורכבות, שיכולה לגרום להנאה מיוחדת  בנהיגה.  יהיה "כאבן שאין לה הופכין" לאדם שאין לו ידע בהפעלת המחשב.

עם ישראל במדבר למד כיצד להתנהג בכניסתו לארץ. המן בא ללמד אותנו כיצד לעמוד מול ניסיון העושר כאשר יש לנו שפע לזכור את הכתוב בפרשתינו שאדם לא יחשוב ש" כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה " שאני רק בחכמתי ויכולתי צברתי את ההון, אלא לזכור גם שטוב "שה' אלוקיך.. הוא הנותן לך כח לעשות חיל" נתבונן קצת מסביב על אליי ההון שהיו תקופה "אלילי ההון" שהערכנו אותם וחשבנו שכוחם ועוצם ידם עשה את החיל ועתה עם כוחם נשארו רק החובות הרבים.

במלחמת ששת הימים הודבקו מדבקות  עם הכתובית "ישראל בטח בצה"ל" , בעלי הסטיקרים, התעוורה ראייתם, שחשבו שהניצחון נבע מכוחנו ולא מהניסים הגדולים, אך בפרוץ מלחמת יום הכיפורים  כבר כולם ראו שיש צורך בסטיקרים "ישראל בטח בה'"  שהתנוססו על הרכבים.

רכישת מקצוע ,הוא כלי וצינור להעברת הפרנסה, אך הפרנסה הלא מוגבלת שמביאה לעושר ואושר מגיע מהשפע האלוקי ולכן רוכש המקצוע-הצינור צריך לזכור לפנות אל ה' בדרכים שה' קבע על מנת להזרים השפע. גם לומדי התורה צריכים ליצור כלים שדרכם יוזרם השפע.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה