קום והתהלך: זריחה בחוף פלמחים



השבוע ערכתי השתלמות מדריכים בחוף פלמחים, כשהנושא היה הכרות עם שמורת פלמחים, והחלטתי להקדיש את הסיור השבועי למסלול זה.

גם אני כמו חברי התפעלנו מהיופי המיוחד של השמורה המשלב חולות זהובים, סוגי צמחיה מגוונת, בעלי חיים וכמובן פרוייקט פיתוח מרשים לשימור, אז בואו נצא לדך.

מחנים את כלי הרכב בחורשת הצנחנים משמאל לדרך קצת לפני הכניסה לקיבוץ פלמחים, נראה סימון שחור לבן שיוביל אותנו לגדות נחל שורק, ומכאן מתחיל מסלול בן כ-5 ק"מ שנמשך כשעתיים.

נחל שורק- נלך לאורך הנחל עד שפך הים. הנחל זורם מפאתי ירושלים ועובר דרך הרי ירושלים, אזור בית שמש, יבנה ונשפך לים התיכון ליד פלמחים. בדרכו עובר כ-70 ק"מ של פיתולים. כאן המקום היחיד שנראה מים שהם תוצאה של מי תהום, נביעות וגם מי קולחין.

רכס הכורכר- לקראת סוף המסלול נטפס על הגבעה שהיא חלק מרכס הכורכר הנמצא לאורך חופי ישראל ומשמש בית גידול לסוגי צמחים ובעלי חיים יחודיים כדוגמת צבי הים. כאן נוכל לראות צמחיה נדירה על פי עונות השנה.

חוף הים- המסלול מסתיים בסמוך לשפך הנחל בחלקה הצפוני של השמורה, משם עובר מסלול שיוביל אותנו דרומה שעובר חלקית בקיבוץ עד החוף הדרומי.

יבנה עיר נמל- עדות לפאר הרב ניתן לראות בשרידים שנשארו מהנמל הימי האדיר שיבנה שכנה לחופו ,שהיה כאן בתקופת בית ראשון ושימש את הצבאות שהגיעו לכיבוש ארץ ישראל: היוונים, הפרסים, הרומים והצלבנים. ניתן לראות עדויות במוזיאון- "בית מרים" הנמצא בקיבוץ המאפשר לנו הצצה נדירה לממצאים החושפים את עיר הנמל "יבנה ים" . כאן נראה כתב חרס קדום שמתאר את החוק והסדר בתקופת המקרא ,פסיפס, כדי ענק, מטבעות ועוגנים.

לאורך המסלול נראה עמודים לבנים עליהם כתובים הסברים על הצומח ועל החי . העמודים הם חלק מפרוייקט השיקום של השמורה והנחל. המסלול ברובו עובר בחולות מה שמקשה על ההליכה ולכן חובה להצטייד בנעלים סגורות . אם יוצאים לסיור בשעות הבוקר המוקדמות ניתן לראות את הזריחה .

משמאלנו מערת הגמדים האסורה לכניסה.

פרוייקט מיוחד במינו הוא השבת הצב הרך לנחל שורק באמצעות  שימור על איכות מי הנחל. כיום המים מזוהמים ,אך בעקבות הפרוייקט ניתן יהיה להשיב את הצבים למי נחל שורק ,כיום ניתן לראותם רק בשפך נחל תנינים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה