הקיר המערבי של הר הבית



בתשעה באב 70 שנה לספירה החריב טיטוס, בנו של אספסיאנוס, קיסר רומא, את בית המקדש השני הנמצא בראש הר הבית, ובכך סתם פרק מפואר של העם היהודי. מאז ועד היום העולים לירושלים באים להתפלל בכותל המערבי.

החלטתי לכתוב על נושא זה בגלל הקשר בין הקיר/הכותל המערבי בו אנו מבקרם בימים אלו, ימי  הסליחות בחודש אלול לקראת חגי תשרי. בסיורי הסליחות שאני עורך נשאלות שאלות רבות על הקיר שאורכו כ-500 מטרים ולכן בחרתי לכתוב על כך.

אם נעמוד בעמדת תצפית טובה ונביט אל הר הבית נראה מימיננו קיר ארוך וגבוה המחולק למספר מקטעים:

החלק הדרומי (הימני) הוא ,למעשה, הגן הארכיאולוגי. בחלקו העליון נראה את שרידי המרפסת שנקראת קשת רובינסון דרכה עלו המבקרים להר הבית. בהמשך מצד שמאל נראה את מעלה המוגרבים שמוביל כיום את המבקרים להר . בהמשך נראים 70 מטרים בלבד של הכותל המערבי .אם כך היכן המשכו של הקיר שאורכו כאמור כ-500 מטר?

במאה ה-13 הגיעו לכאן הממלוכים ובנו קימרונות בתחתית הקיר המערבי. עליהן יצקו כמות עצומה של עפר על מנת להקל על התושבים המוסלמים לעלות אל ההר. עדות לכך הם השערים שנפרצו בראש ההר :שער השלשלת, שער הכותנה, שער הברזל ועוד.

לאחר כיבוש העיר העתיקה במלחמת ששת הימים התחילה חשפה את כל הקיר מתחילתו ועד סופו , וכפי שנכתב קודם לכן בחלקו הדרומי נראה הגן הארכיאולוגי ,במרכז הכותל המערבי ובהמשך מנהרות הכותל אותן לא ניתן לראות כיוון שהן מתחת לפני השטח.

למעשה, מנהרות הכותל נמצאות מתחת לבתי הרובע המוסלמי.

הר הבית מוקף בארבעה קירות תמך כשאחד מהם הוא הכותל המערבי. קירות אלו הם עדות לפרוייקט שבנה המלך הורדוס בסוף המאה ה-1 לפני הספירה סביב שנת 20.

פרוייקט זה שהשתרע על שטח של 150 דונם הקיף את בית המקדש שהיה על הר המוריה ,במקום בית המקדש בנו המוסלמים בשנת 691 את כיפת הסלע מה שאנו רואים כיום.

חשוב לציין שכיפת הסלע אינה מסגד אלא מבנה שבתחתיתו נמצאת אבן השתייה שחשובה לשתי הדתות.

בחלק נוסף ופחות מוכר של הכותל המערבי נמצא הכותל הקטן. אני ממליץ להגיע אליו ע"י יציאה מהכותל המערבי דרך השער הצפוני המחבר את רחוב הגיא אל שער שכם. מיד אחרי השער בפנייה השניה נפנה ימינה . דרך זו תוביל אותנו לכיוון שער הברזל , בצמוד לשער נראה קבוצת שוטרי מג"ב המאבטחת את המקום ,ניכנס פנימה ונראה לפנינו קיר שיזכיר מאוד את אבני הכותל וזהו הכותל הקטן, השני בחשיבותו בקרבתו אל קודש הקדשים.(הקיר הקרוב ביותר נמצא במנהרות הכותל ליד שער וורן).

בשנים האחרונות אנו עדים לגל מבקרים רב המגיע לכותל הקטן לתפילות ולהנחת פתקי משאלות .

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה