כיבוד הורים וגיל מאה ועשרים



בטבע האדם לחפש תמורה למעשיו. לא לחינם ,כאשר רצו לעודד תשלומי אגרה נכתב "יש תמורה בעד האגרה". האם אנחנו מקבלים תמורה עבור לימוד התורה וקיום המצוות או שאנחנו צריכים לקיימם כעבד שאין לו שכר על פעולותיו ?

בפרשת השבוע, כי תצא, אנו נתקלים בהבטחת שכר עבור עבודת השם-התורה והמצוות., אנו מצווים על שילוח הקן. אדם הרואה קן של ציפורים ,בתוכם גוזלים והאם רובצת על האפרוחים או הביצים, מצווה התורה "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ " מצווה להרחיק תחילה את האם מהמקום ורק לאחר מכן לקחת את הגוזלים. ממשיכה התורה ואומרת " לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים" במבחן המציאות ההבטחה לחיים טובים איכותיים וארוכים לצדיקים , אינה עומדת  תמיד במבחן המציאות.

בעל ספר העקרים מחדד השאלה ומביא הפסוק על מקיים המצוות " אשר יעשה אותם האדם וחי בהם". האם הצדיקים חיים יותר מהרשעים?

הגמרא מספרת לנו שבראש השנה  הקב"ה פותח שלושה ספרים , הוא בוחן את מעשינו לאורך השנה וכותב כל אדם בספר המתאים לפי מעשיו: צדיקים נכתבים בספר החיים, רשעים נכתבים בספר ההפוך ובינוניים מקבלים הזדמנות לתקן את מעשיהם עד יום הכיפורים.

בפועל אנו רואים צדיקים שרע להם ורשעים שטוב להם...

בטעם מצוות שילוח הקן  מסבירים המפרשים שהמצווה נובעת מהרחמנות על האם שלא תצטער בעת שתראה כיצד גוזליה נלקחים מול עיניה. אך הזוהר מביא טעם פנימי, שמעשה המצווה בא לעורר את ה' לדאוג לילדיו. כי עם ישראל נמשל ליונה, ולכן כאשר היונה זועקת בגעגוע אל גוזליה, הדבר מעורר את רחמי ה' לגאול את עם ישראל.

יש עוד שתי מצוות שהתורה מדגישה בהם את אריכות הימים, האחת מצוות כיבוד הורים " כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ, לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה" והשניה מצוות השמירה שלא להונות במשקל במסחר, למרות הרווח המידי שיכול להיות בעת שמטים את המשקל. " אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ ְ לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ".

הגמרא מספרת  על ילד שעבר עם אביו ליד עץ שעליו היה קן עם  גוזלים. האב ביקש מבנו שיעלה על העץ על מנת לשלוח את האם ולהביא הגוזלים, ברידתו הוא נפל ומת, עבר שם אלישע בן אבויה ולא האמין למראה עיניו. התורה מבטיחה על שתי המצוות הללו, שילוח הקן וכיבוד הורים, אריכות ימים  ובפועל מקיים המצווה התקצרו ימיו???

נכדו ,רבי יעקב, ענה על השאלה, ששכר המצוות ניתן לאחר שהנשמה חוזרת לעולם האמת והסיבה ,ששכר המצווה כה איכותי ועוצמתי שאין לאדם בעולם הזה כלים לקלוט אותו, דוגמא מחיי היום יום היא, הזכיה בלוטו, ישנם אנשים שאינם כלים לזכות בפרס וזכייתם לא רק שלא העשירה אותם, אלא גרמה להם להפסיד גם את מה שהיה להם.

הרבי מליובאוויטש מבדיל בין המצוות הרוחניות הקשורות רק לה' ואין מישהו נוסף שנהנה מהם כמצוות שילוח הקן שנובעת רק מרצון ה' ששכרם הוא רוחני, בעולם הבא ,לבין מצוות חברתיות שבו גומלים טוב לזולת בעולם הזה ועל כך מבטיחה התורה מידה כנגד מידה: מי שמקיים את המצוות הללו וגורם לחברו לחיות יותר בנוח בעולם, הקב"ה יחזיר לו באותו מטבע וישיב לו באריכות ימים בעולם

לכאורה האמירה שיש מצוות ששכרם ניתן רק לעולם הבא אינו מתיישב עם מה שאנו אומרים שלש פעמים ביום בקריאת שמע :"וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ  ...  וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ "  תקיימו את מצוותי אני אתן לכם , אכן עם ישראל מקבל פרנסה בריאות וכו' אך לא בתור שכר על כל המעשים הטובים, אלא תנאיי עבודה נאותים. שיהודי עושה את רצון ה', ה' מעניק לו על מנת שיוכל להמשיך לעובדו ללא טרדות.

אכן אנו מקבלים שכר, אך מבחן השכר והעונש לא נמדד תמיד בכלי העולם הזה, בנוסף  לשכר בעולם הזה ובעולם הבא. ה' נותן לנו בכל יום חיים חדשים ,פרנסה ובריאות! ועל כך אנו צריכים להודות בכל רגע

תשאלו את אילו שאין להם....


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה