ילדי וחיות אחרות



בכדי להבין את חשיבות חיות המחמד בהתפתחות הילד, אפנה הפעם לעולם הפרסום. אלמנטים של בעלי חיים יופיעו בסביבת הילד מיד עם היוולדו.עגלת התינוק שלו תהיה מעוטרת בדמויותיהם, המיטה והמצעים יקושטו בהם, ציורי הקיר בחדרם יציגו בדרך כלל חיות מחמד בשלל צבעים המשחקים במשחקי ילדות שונים. הזאטוטים בוהים-מסתכלים על עטיפות מזון שונות ועליהם מוטבעים כלבים, עיזים, סוסים, חתולים, ברווזים דובים ועוד מיני בעלי חיים.

האם לא תהיתם מעולם מדוע הספרונים הראשונים (אם לא הראשון שבהם) שתינוקות רכים נחשפים אליהם מכילים תמונות של בעלי חיים? וכל הדמויות הטלוויזיוניות המצוירות (וגם כאלה שלא) הזוכות להאנשה תוך דגש על שמחת חיים דרמות וסיפורים מרגשים עד דמעות.

ניתן להבין בנקל כי המפרסמים ואנשי התקשורת הבינו את הקשר העמוק שקיים בין הילד המתפתח לבין אהבתו לחיות. הם הבינו כיצד להפוך זאת לרווח כלכלי. אנו ננסה להפיק מכך רווח תודעתי חינוכי התפתחותי.

אין ספק ששילוב בעלי חיים בתקופות ההתפתחות הראשונות של הילד הינו בעל חשיבות גדולה מאוד על עיצוב חייו הבוגרים ומהווים נדבך מהותי על הכנתו לחיים עצמאיים.

תרומתם של בעלי החיים לילדים באה לביטוי בשלושה מישורים: נפשי, חברתי ופיזיולוגי.
עתים קשה להפריד בין שלושת התחומים, אולם בכל תחום ניתן להבחין בתרומה הייחודית שנותן בעל החיים לילד:
תרומה נפשית: סיפוק אהבה ללא תנאי, ביטחון ומקור גאווה לילד וכן פיתוח רגש אחריות ואמפתיה, דימוי והערכה עצמית.
תרומה חברתית: בעל החיים מהווה חבר למשחק, מקור תמיכה חברתית, מתווך חברתי, מאפשר "שבירת קרח", מאפשר לילד חוויה של טיפול בזולת, מאפשר למידה של מעגל החיים ומעודד אינטראקציה משפחתית.
תרומה פיזיולוגית:בעל החיים תורם להפחתת לחץ הדם, הפחתת קצב פעימות הלב והורדת חרדה. בדוק.

אין אדם האדיש לחיות. יש המגדלים אותם, רובם אוהבים אותם מרחוק ויש הסולדים מהם. לעומת זאת, חיית המחמד מקבלת את הילד ללא שיפוטיות. היא לא שואלת אותו איזה תלמיד היה היום, ואיך התנהג, ועם מי שיחק. היא מקבלת אותו כל יום אותו הדבר ובלי תנאים מוקדמים. פשוט משום שהוא זה הוא. "המשפט אהבה ללא תנאי" מאוד מאפיינת את החיבה שתגיע מבעל החיים לילד.

האם קל להכניס בעל חיים למשפחה? ממש לא. מדובר בבן משפחה נוסף. יש לו צרכים, הוא רעב עייף, יש לו מצבי רוח, הוא דורש טיפול רפואי, הוא מבקש תשומת לב. הוא דורש גבולות, חיבה.  המון אחריות. וכל זה לא יהיה באחריות הילדים. חד משמעית לא.  אין להם את הכישורים ההוריים לעשות זאת. האחריות המלאה היא של ההורים, אך יחד עם זאת, דרך הטיפול בחיית המחמד- נפתח בילדים את האחריות הנדרשת לטיפול ובהמשך נשליך אותה על תחומים אחרים בחיים.תחשבו על זה.כל תחום טיפול בחיית המחמד יש לו את המקבילה בהתנהגות הילד בבית. טיפול וארגון, סדר ואחריות, סבלנות, שיתוף, אהבה וחיבה, דאגה ותכנון. חיית המחמד מהווה כלי מדהים להכנת הילד לתפקוד מלא בחברה סביבו. ילדים הצופים בהוריהם מטפלים במסירות בבעל החיים משליכים מכך על עצמם והופכים מודעים לנתינה של הוריהם להם, מה שמוסיף לביטחון שלהם בהוריהם.

אחד הדברים החשובים ביותר בקשר בין הילד לבעל החיים הוא טיפוח הרגישות. הוא מעניק חום ואהבה, הוא לומד אט אט את סוד "המגע". כשהוא מלטף ומנשק, חיית המחמד נרגעת ומתרפקת עליו. הוא לומד שאהבה מביאה אהבה. הוא יישם את זה במהלך חייו,לא כי הוא למד את זה בבית הספר, לא כי אמרו לו לאהוב וללטף. כיוון שהיה שם משהו שרצה ושביקש ליטוף והילד נתן. אין למידה טובה מזו.

נזכור. לפני שמביאים חיית מחמד לבית, נבדוק אם אנחנו ערוכים לכך.כלכלית ונפשית.בעל חיים במשפחה הוא בן משפחה נוסף!!!

יודע צדיק נפש בהמתו""

{ פרק י"ב,פסוק י}         - ספר משלי

שלכם באהבה  רגינה הגננת


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה