מכינים את הילדים לחופשת החגים



השנה החגים מגיעים אלינו כחודש לאחר שהחופש הגדול הסתיים. מבחינת הילדים בגן זה נהדר. יש להם מספיק זמן להסתגל (בין אם הגן חדש או ישן). יש לצוות סד זמנים רחב בכדי להתחיל את השנה בצורה רגועה, בלי לחץ. מסיימים הסתגלות ומתחילים ללמוד את נושא "ר’ השנה". הילדים פחות עסוקים בעצמם ויותר פנויים להכיל תכנים חינוכיים.

המיוחד והשונה בתקופת החגים שנושא החופש מגיע אלינו במקטעים. ראש השנה, חופש מחצית שבוע. חזרה לגן ולאחר מס' ימי לימודים שוב חופש, יום כיפור. ארבעה ימים לערך. חוזרים למסגרת והנה מגיע חג סוכות, שבעה ימים, לעיתים יותר. מאוד מבלבל את הילדים. מאוד.

כתבתי בעבר, הילדים שלנו לא אוהבים שאנחנו מפתיעים אותם.הם רוצים וצריכים לדעת מה צופן בחובו העתיד. לכן עלינו כהורים ומחנכים להכין אותם לקראת התקופה הקרובה.  בשלב ראשון נגדיר להם מתי החופשה אמורה להגיע. לא נשתמש במושגי הזמן כפי שהבוגרים משתמשים. נייצר למענם עוגן זמנים.העוגן יהיה אירוע שהם מכירים. "עוד מעט שבת וביום ראשון אנחנו יוצאים לחופשה...." נבהיר להם מה זאת המשמעות של חופשה, "כשיוצאים לחופש לא הולכים לגן..... " נבהיר להם מה נעשה במהלך החופשה"נטייל ב.... נבקר את..... " נימנע מהסבר כללי,  למשפט כמו "יהיה לנו כייף "אין משמעות באוזני הילד. יתכן והוא יפרש "כייף " שונה ממה שאנחנו מתכוונים. תיווצר אצלו מערכת ציפיות שונה מתוכנית החופשה שאנו מתכננים, לכן חשוב לפרוס למענו את התוכנית בקווים כלליים.

זו תקופה מאוד משפחתית. ארוחות טיולים ובעיקר השוואות, הילד שלי מול הילדים במשפחה בני אותו גיל. אנחנו משווים, התנהגויות, גמילה, שפה, הליכה, התפתחות פיזית. הכל. זו טעות! כל ילד הוא עולם ומלואו. עולמו שלו. כל ילד מגיע לנקודות השיא שלו בזמנו הוא. אין ולא ניתן לזרז תהליכים כי החלטנו. לא אנחנו קובעים. הם יגידו לנו מתי הם מוכנים.

הכינו את הילדים לפני המפגשים המשפחתיים. הסבירו להם כיצד אתם מצפים שיתנהגו. הפגינו סמכות הורית. הביאו לידי ביטוי את נושא הגבולות. הסבירו לו מה מותר ומה אסור. סביר להניח שהם יביעו חוסר שביעות רצון. הם יעשו זאת לפני כל המשפחה. בכי צעקות וכו'.אל תיבהלו. זה ישרת אותם. קחו אותם הצידה הסבירו להם וחיזרו איתם לפעילות. שוב ושוב. התהליך קשה אך בסופו הילד ידע מהם הדרישות של הוריו ממנו. אלה הם אבני היסוד שלו להתפתחות חברתית.

אנחנו חייבים לזכור, גם בבית וגם בגן החופש הוא מהמסגרת, הוא אינו חופש מהגבולות שאתם מעניקים להם. הם קמו בשעות קבועות התרחצו, התלבשו, אכלו. לקחנו אותם לגן בשעה קבועה. גם שם הייתה להם מסגרת התנהגותית קבועה. מפגש, משחקים, ארוחות, מנוחה, הקניות כישורי חיים, ארוחה סביב שולחן, שימוש בצלחת וכף. חזרה למסגרת הבית, התנהלות ע"פ כללים ידועים מראש,טקס שינה מובנה קבוע והליכה לישון. כל התהליך הזה נמצא בעיצומו, הוא לא פסק אפילו לא לרגע. תמיד נזכור, סדר יום קבוע נותן לילדים שלנו ביטחון ושקט נפשי. הם יודעים למה לצפות ולא פחות חשוב, מה מצפים מהם. המסגרת מגוננת עליהם. לא נאפשר לחופשה להפסיק את התהליך. כמובן שיהיו שינויים, אך הם יהיו בשליטה. אנו נשלוט בתהליכים ולא ניתן להם לשלוט בנו.

אם ילדיכם מתקשה במיוחד כאשר הגבולות נפרצים (שובב מאוד, לא צייתן או עצבני) קבעו גבולות מיוחדים לחופשה כמו: שעת "גג" לקימה בבוקר, שעת חזרה מבילויי הערב, זמני ארוחות, זמן מוגבל לצפייה בטלוויזיה ומשחק במחשב וכד'.

 

לקראת סיום החופש, הכינו אותם לחזרה למסגרת הגן. שלא יופתעו. מי יקח אותם, מי יחזיר. ספרו על הגננת, הסייעות והחברים. צרו אצלם ציפייה לחזרה לגן.

 

 

שתהיה לנו שנה טובה מתוקה, ועמוסה בחוויות חינוכיות.

שלכם באהבה רגינה הגננת

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה