היהלומים של עמליה והנקמה של מנחם



במודעה שפורסמה על הקיר בבורסת היהלומים נרשם שדרוש עובד לחברת יהלומים משפחתית אשר יעסוק בקשרי מסחר עם חו"ל.

בדרכו לראיון העבודה הצטייד יעקב במכתבי ההמלצה שקיבל משני מפעלי ליטוש היהלומים, מהם נזרק לאחר שנחשד בגניבות. מעסיקיו האחרונים לא יכלו להוכיח את החשדות והעדיפו לפטרו עם מכתבי המלצה ובלבד שייעלם מהאופק.

ליעקב לא היה מושג במסחר ביהלומים, אולם שליטתו באנגלית והרושם הטוב שהשאיר על מנחם ועמליה כהן עשו את העבודה.

מנחם ירש מאביו מפעל קטן לליטוש יהלומים, ובמשך הזמן הרחיב את העסק לשני מפעלים ומשרד באחת מהקומות הגבוהות של מגדל מכבי בבורסת היהלומים בר"ג.

מנחם ועמליה התרשמו שלבחור הצעיר פוטנציאל רב לקדם את החברה בחו"ל ואולם ליעקב היו תוכניות אחרות...

חודש לאחר שהחל לעבוד הבהיר יעקב למעסיקיו החדשים שמצבו הרפואי יקשה עליו לטוס ומנחם שנאלץ לשלוח פקיד אחר לחו"ל מצא ליעקב מטלות חדשות במשרד בארץ.  "העקיצה" הייתה קלה והאובייקט שנבחר היה החוליה החלשה, עמליה.

את ה"רומן" עם עולם היהלומים החלה עמליה בגיל 19 כפקידה במפעל לליטוש היהלומים של מרדכי (אביו של מנחם). בהמשך נהג כהן האבא לשלוח את עמליה מדי פעם עם יהלומים מהמפעל ברחוב היצירה למשרדים שבבורסת היהלומים. לאחר שמרדכי נפטר נישאה עמליה למנחם ועברה לעבוד במשרד שבבורסה. תחילה כפקידה ובהמשך במסחר ובתיווך.

בשנה האחרונה נהגה מדי בוקר להגיע למשרד, לפתוח את הכספת, להצטייד במעטפות המכילות יהלומים ("בריפקות"), להכניסן לתיקה ולצאת ולנסות לצוד לקוחות ב-"ג'ונגל" המשרדים שבמגדלי בורסת היהלומים.

עמליה נהגה לשוטט במסדרונות הבורסה כשמעטפות עם יהלומים בשווי מאות אלפי דולרים מסודרות אחת ליד השנייה כמו חיילים בתוך תיק הצד שלה. מעולם לא יצאה עם התיק מחוץ למגדלים ובהליכתה במסדרונות המאובטחים, המחברים בין מגדלי הבורסה נהגה להחזיק את התיק צמוד לגוף.

ביום א' בבוקר הגיעה למשרד כהרגלה. באותו בוקר הייתה מעט נרגשת מאחר ובשעה 11:00 הייתה אמורה להציג חבילת יהלומים מיוחדת בערך של כ-100,000 דולר לקבוצת מתווכים, בהם נציג של סוחר הודי, שהעריכה שירצה לעשות איתה עסק. בשעה 10:45 יצאה ממשרדה שבבניין מכבי למשרד המיועד בבניין נועם (הבניין השכן). החבילה הוצגה בפני המתווכים והמתווך של הסוחר ההודי אכן ביקש, כפי שחזתה לסגור עבורו את החבילה ב"קשט" (הצעת מחיר סגורה) ולהעביר את המסר לפטרונו כדי שזה יאשר את העסקה.

בסביבות השעה 11:30 כבר הייתה בחזרה במשרד שבאותו בוקר נכחו בו רק יעקב ורינה הפקידה. עמליה השאירה את התיק עם עשרות ה"בריפקות" על שולחנה ויצאה לשירותים. לאחר כ-10 דקות חזרה, ישבה לשתות קפה ויצאה שוב למשרדו של הסוחר ההודי.

כשפתחה את התיק מול המתווך ההודי והחלה לחפש בין המעטפות נכנסה להלם, התנצלה בפני המתווך, ביקשה שימתין מספר דקות ואת הדרך בחזרה למשרדו של מנחם עברה בפחות מדקה. לאחר שהפכה את המשרד בחיפושים ועברה שוב על מסלול הליכתה באותו הבוקר הגיעה למסקנה שהחבילה היקרה אבדה וכנראה נפלה בדרך וזו הייתה גם הגרסה שמסרה לסוכן הביטוח.

למחרת הוזעקתי ע"י חברת הביטוח והחקירה שניהלתי הייתה קצרה ושיטתית. כל המתווכים אשר נפגשו באותו יום עם עמליה וראו את חבילת היהלומים נחקרו ולא נמצא אף חשוד ולאחר העמקת החקירה הגעתי להערכה שככל הנראה המעטפה לא אבדה ולא נפלה בדרך, אלא "נעלמה" בפרק הזמן שבו שהה תיקה של עמליה במשרדו של כהן ועמליה הייתה בשירותים.

היחידים אשר שהו במשרד באותו הזמן, רינה ויעקב נחקרו ארוכות. מעדויותיהם של השניים ומעדותה של עמליה התברר שרינה ישבה רחוק ועם הגב לשולחנה של עמליה ולתיק. יעקב לעומת זאת ישב קרוב לתיק ולמעשה היה לכאורה היחיד שיכול היה להכניס את היד לתיק ו"לדוג" את המעטפה.

החלטתי לקחת את כל המעורבים לבדיקת פוליגרף. עמליה, מנחם ורינה נמצאו דוברי אמת ויעקב נמצא דובר שקר ומסקנת הבדיקה הייתה חד משמעית - יעקב גנב את היהלומים.

בהמשך התייעצתי עם חברים במשטרת רמת גן והחלטנו על שיתוף הפעולה.

זימנתי את יעקב לפגישה במשרדי, הצגתי בפניו את מסקנות החקירה ובדיקת הפוליגרף והצעתי לו עסקה, שיחזיר את היהלומים וימנע מחקירת משטרה. יעקב דחה את ההצעה בזלזול ומייד קם ויצא את המשרד.

העוקבים ממשרדי שהמתינו לו בכניסה לבניין הצליחו "לשבת עליו" עד אשר נעלם בין בנייני הבורסה. למחרת נעצר יעקב על ידי משטרת רמת גן. בחקירתו במשטרה ביקש לשמור על זכות השתיקה ובהמשך הובא  בפני שופט המעצרים התורן.

השופט החליט לשחררו בנימוק ההזוי ש "החשוד ממילא לא ישתף פעולה"... ו"שלא יגרם כל נזק אם ישוחרר למעצר בית"...חוקרי המשטרה הרימו ידיים וחברת הביטוח סירבה לפצות את מנחם בנימוק ש"אין כיסוי ליהלומים שנגנבו על ידי עובד שסרח".

ומנחם, שחש מובס, מושפל ופגוע והחליט לממן על חשבונו מעקב סביב השעון אחר יעקב לא היה מופתע כששבועיים לאחר מכן נעצר יעקב ע"י ניידת בילוש (שקיבלה טיפ בזמן אמת מצוות המעקב) לאחר שיעקב נראה נפרד מסוחר סמים מוכר.

בחיפוש על גופו של יעקב נתפסה כמות משמעותית של סם מסוג קוקאין ובחיפוש שנערך לאחר מכן בביתו נתפסו היהלומים הגנובים ממקומות עבודתו הקודמים ובהם גם היהלומים של עמליה...

הערה: הסיפורים מבוססים על מקרים אמיתיים ואולם השמות, המקומות ופרטים נוספים שונו וטושטשו על מנת לשמור על פרטיותם של הלקוחות.

הכותב, מיקי וילקומירסקי, תושב יבנה, חוקר ומרצה בארגונים וחוגי בית.

 בלש וקצין חקירות בימ"ר ת"א בעבר, משפטן בהשכלתו ובעליו של משרד וילקו חקירות.

 מייל: [email protected]    אתר: WWW.VILKO.CO.IL  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה