מה לשלמה המלך ולחוף דור?



הכתבה שלפניכם היא חלק מסדרה של עשרה סיורים לאורך חופי ישראל לעונות הקרובות, החורף והסתיו.

הסיורים הם בני יום בדרגת קושי קלה, והם חושפים בפני המטייל עולם חדש של רצועת חוף , ועולם החי והצומח.

הסיור הראשון מוקדש לחוף דור המוכר לנו גם כחוף טנטורה. המקום הוכרז כשמורת טבע ושמו מגיע מהעיר המקראית צור שיש שמייחסים אותה לתקופתו של שלמה המלך ושימשה, כנראה, גם למעגן כלי שיט שהביאו איתם מצרכים חשובים לבנייה.

הספינות עגנו במפרצונים הקטנים המוסתרים מבני האדם .לאוהבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה תל דור הינו פנינה מקסימה לביקור.

השמורה נמצאת בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חוף הכרמל שמתחזקת חופים ואתרים באזור הכרמל.

מסלול הסיור מתחיל בקרבת הישוב דור שעלה על הקרקע בשנת 1949 ע"י עולים מיוון. הם בנו את המשקים והבתים בסמוך לכפר הערבי טנטורה שניטש ע"י התושבים הערבים במלחמת העצמאות ולכן רבים מהמבקרים יראו שלטים חוף טנטורה.

ניתן לערוך את הסיור במהלך השנה אך מומלץ לעשות זאת עם בוא הגשמים הראשונים. אז הופכת רצועת החוף לפנינת טבע קסומה. לאורך המסלול נראה פריחה שמייחדת את רצועת הכורכר שבין עתלית לקיסריה.

איך מגיעים?

מצומת פורדיס נוסעים צפונה לכיוון חיפה. בפנייה על פי השילוט "דור ונחשולים" פונים על פי השילוט ונוסעים . בדרך חוצים מסילת רכבת ואת הישוב דור  עד שמגיעים לרחבת החנייה של החוף.(בעונת הקיץ הכניסה לחוף בתשלום).

מה נראה?

שני מפרצונים מרשימים שנוצרו באמצעות כניסת המים מהים בחוזקה לשדרת הכורכר ועם השנים גידדו את הכורכר  ויצרו מעין מפרצונים. שם נוכל לראות את עולם החי בשיאו: מיני חלזונות, סרטנים, דגה ועוד.

איים קטנים

לאורך המסלול חמישה איים קטנים שנותקו מרצועת החוף הכורכרית  ומחוברים בינהם ברצועה שמתחת לפני הים. הצופים רואים את משטח האי. חשוב להדגיש שחל איסור לשחות אליהם בגלל זרמי הים החזקים במקום והם נחשבים לשמורת טבע.

  1. שחפית- הצפוני ביותר . שמו ניתן לו כיוון שעליו מקוננים השחפים המגיעים לכאן.
  2. דור- על שם העיר המקראית דור.
  3. טפת- על שם אטפת , ביתו של שלמה המלך ואשתו של בן אבינדב , שהיה נציב הדואר. מוזכרת במלכים א',ד'(פירוש השם , כנראה, מלשון טף).
  4. חופמי- שמו של האי על שם סוג של בעל כנף רך גזרה וארך רגלים ומקור שחור שמגיע אלינו בחודשים פברואר-אפריל.
  5. אי היונים- מול אי היונים נתגלתה ונמשטה בשנת 1989 ספינה שנטרפה. על פי השערת החוקרים, הספינה היא מהמאה ה-5 לפנה"ס. הספינה מוצגת כיום במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה, ולדעת החוקרים זה מעיד על כך שספינות מסחר רבות נהגו להגיע לכאן.

על האיים השקטים ניתן לראות בעונה סוגים שונים ומגוונים של קינון הציפורים. למרות המרחק הקצר עד האיים בין 100-200 מטר יש להצטייד במשקפת טובה, להוציא את ערכת הקפה שהבאתם ולהנות משעתיים של שקט וצפייה בטבע.

הבאים לחוף לאחר הגשמים הראשונים יראו צמחיה מגוונת שמגיעה לשיאה בחודשים פברואר-אפריל ואז המקום מגיע לשיא יופיו.

על מנת שתוכלו להנות מהמסלול אין צורך לרדת לחוף אלא שביל במקום יוריד אתכם לאורך רצועת החוף ממנה יש תצפית מצויינת על המפרצונים. חובה לעלות לתל דור לראות את  שרידי תל דור ורק בסיום הסיור לבחור באחד המפרצונים ,לרדת אליו ולהנות מהחול הרך והנעים, מסירות הדייגים הקטנות המבקרות בהם וכמובן מהצבעים היפים.

גמר חתימה טובה וחג שמח לכולם.

הסיור הוא חלק מסדרת סיורים שאני עורך החל מחודש נובמבר. לפרטים 0506273089 אלישע [email protected] .


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה