"על חומותייך ירושלים"



ביום חמישי האחרון העברתי הרצאה בפארק המים במלאת 50 שנה לאיחוד ירושלים. ההרצאה לוותה בתמונות שצולמו בשבוע האחרון בעזרתו האדיבה של הצלם איציק מוזן לאורך מסלול של כ-80 ק"מ מתוך גדר שאורכה כ-180 ק"מ שנבנתה החל משנת 2002. הגדר מקיפה גם שטח של 70 קמ"ר שהתווסף לשטח המוניציפאלי של ירושלים לאחר יוני 1967. כתב וצילם: אלישע שרעבי

המסלול:

הר גילה – להר גילה ניתן להגיע בכביש המוביל מקניון מלחה, גן החיות התנכי ומחסום עין יעל. עליה תלולה תעלה אותנו לגובה של כ-920 מטר בפסגת ההר.

במקום קיים בית ספר שדה הר גילה, שהוקם כבר בשנת 1969,בישוב חיים כ-1500 תושבים. מנקודת התצפית הקרובה לבית ספר שדה גילה ניתן לצפות אל בית ג'אלה, בית לחם הקרימזן וכביש המנהרות. בכניסה לישוב נמצא הכפר וולאג'ה.

רחוב האנפה – נמשיך לשכונת גילה שהוקמה כחלק משכונות הטבעת המקיפות את השטח המוניציפאלי של ירושלים בשנת 1975. בשכונה מתגוררים כ-40 אלף תושבים. רחוב האנפה היה במרכז החדשות במהלך האינתיפאדה השניה כשנורו לעברו מבית ג'אלה עשרות כדורים, שהחרידו את שלוות התושבים ברחוב, חומת מגן שהותקנה במקום נועדה להגן על התושבים. מכאן יש תצפית מרהיבה על החלק המזרחי של שטחי הרשות הפלשתינית.

קבר רחל – המעבר מאפשר לתושבי בית לחם והסביבה שלהם אישורים מהמנהל האזרחי לעבור מדי בוקר לשטחי ישראל ובסיום היום לשוב לביתם שבשטח הרשות הפלשתינית. המעבר הוא אחד משמונה מעברים המקיפים את ירושלים. בסמוך למעבר מובלעת המוקפת חומות ובמרכזה קבר רחל. ניתן להגיע עד רחבת הקבר.

הר חומה – השכונה הצעירה שמקיפה את ירושלים נבנתה רק בשנת 1997 ומאכלסת מעל 20 אלף תושבים, היא נבנתה בסמוך לישובים אום טובא וצור באהר. גדר ההפרדה עוברת מסביב לשכונה וממנה ניתן לראות את ההרודיון.

שכונת אבו תור – דוגמא לשכונה שהיתה חצוייה מ-1948 ונקראה שכונה על הקו העירוני. קו באורך של 7 ק"מ שהפריד בין רחובות, כבישים ושכונות של ערבים ויהודים. רחוב עשהאל הוא דוגמה טובה לכך: מדרום שכונה מוסלמית ומימין שכונה יהודית.

תצפית הר הצופים – מנקודה זו ניתן לראות את גדר ההפרדה באזור הצפוני על כביש מספר 1 לכיוון יריחו, ואת החומה שמקיפה את השכונות א-זעים ואבו דיס. מהתצפית ניתן לראות את שטח E1      הנמצא במחלוקת בין מדינת ישראל לממשל האמריקאי המסרב לתת אישורי בנייה.

תל אל פול – כאן היה אמור לקום ארמונו של המלך חוסיין, אך בנייתו הופסקה במהלך מלחמת ששת הימים. מכאן ניתן לצפות אל גדר ההפרדה לאורך מחנה הפליטים שועפט בית חנינה , ארם  וחיזמה.

נבי סמואל – מגג המסגד ניתן לערוך תצפית של 360 מעלות על האזור המקיף את ההר כאשר מובלעת ביר נבלה היא המעניינת. תושבי ששת ישובי המובלעת מוקפים בגדר והיכולת שלהם להגיע מהמובלעת היא באמצעות שתי מנהרות תת קרקעיות שנחפרו האחת לעבר רמאללה והשניה לעבר בידו.

לסיום, לקראת יום ירושלים אערוך שני סיורים שיעסקו במוקדי החיכוך העיקריים מאז איחוד העיר. הסיורים יעברו בשכונות היהודיות והמוסלמיות המתגוררות זו לצד זו. ובחלקן מפרידה חומת עוטף ירושלים. הסיורים יתקיימו בתאריכים יום ב' 15.5.17  וכן ביום ג'  6.6.2017 המעוניינים להצטרף מוזמנים לפנות אלי 0506273089 אלישע.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה