על חברה שמעריצה יופי ונעורים



על מיתוס היופי, על השימוש בו נגד נשים ואיך בכל זאת לחיות בנוחות בגופי

אנו חיים בחברה שמעריצה יופי ונעורים, המוגדרים בצורה מאוד ברורה ומעוברים אלינו 7\24 באופן עוצמתי ובלתי ניתן לסינון באמצעי התקשורת, בפרסומות, בבחירת שחקניות צעירות וחטובות בקולנוע ובטלוויזיה. המראה הרצוי ניבט לעברנו מכל קרן זווית וגורם לנו להרגיש כל הזמן כ"לא מספיק". לא מספיק יפות, לא מספיק צעירות, לא מספיק חטובות. איילת זורר, יפיפייה בת 46 פוטרה מרשת בגדים ידועה מפאת גילה והוחלפה בדוגמנית בת 25. מה שהתעשייה לא מספרת לנו בדרך כלל, זה מה אוכלות דוגמניות כדי לשמר את משקלן וכמה עבודת פוטושופ נעשית על כל פרסומת. וגם ביודענו זאת, שטיפת המוח אימתנית כל כך עד שהיא מחלחלת לתוכנו למרות הידע וההיגיון ומכתיבה את צעדנו.

על פי נתוני משרד הבריאות כשליש מהנערות בגיל ההתבגרות מצהירות כי הן בעיצומה של דיאטה להפחתה במשקל. אצל בנים הנתון נמוך בהרבה ועומד על כ-  14%. יש בישראל היום כ- 50,000 נשים ונערות בגילאי 15-24 הסובלות מהפרעות אכילה אולם גם משרד הבריאות חושש כי מדובר בהערכת חסר. סקר שנערך על ידי האתר  Saloona  לפני כשנתיים מצא כי 80% מתוך 1200 נשים שהגיבו לסקר ענו שהן אינן מרוצות מהמראה החיצוני שלהן.  זו גם הסיבה שנשים הן הצרכניות העיקריות של הטיפולים והניתוחים הפלסטיים.   מעל 90%  מכלל המנותחים והמנותחות הן נשים! מדובר בפרוצדורות כואבות ויקרות שנשים מוכנות לעבור על מנת לשמר מראה.

נעמי וולף בספרה האלמותי "מיתוס היופי" כותבת שלרוב הנשים במערב-  נשים עובדות, מצליחות, נאות ובעלות שליטה עצמית יש "חיים נסתרים" המרעילים את חירותן. זהו עורק אפל של שנאה עצמית, אובססיות גופניות, פחד מהזדקנות וחרדה מאבדן שליטה..."זה לא מקרי " היא מוסיפה, "שכן אנו נתונות בעיצומה של תגובת נגד לפמיניזם (back lash)  שבו משתמשים בדימויים של יופי נשי כנשק פוליטי נגד ההתקדמות של נשים. ..  זהו הדבר היחיד שעדיין מסוגל לשלוט בנשים והוא מועצם כדי לתפוס את מקומם של מיתוסים ששלטו בנשים אך פחתו כגון: מיתוס אשת החיל ומיתוס הצניעות."

מיתוס היופי הועצם כתוצאה מפחד, פחד שנשים יהיו מוצלחות ומצליחות יותר, והפחד אכן במקום, נשים עובדות קשה, לפחות כפליים, הן עובדות גם בעבודה מתגמלת כספית וגם בעבודות הלא מתגמלות בבית, הן מוכשרות לפחות כמו גברים ואם יתאפשר להן יוכלו להגיע רחמנא ליצלן לעמדות כוח. אין פלא לכן שתעשיית דיכוי נשים באמצעות המראה החיצוני הפכה לתעשייה הרווחית ביותר בעולם הגלובלי. מי המרוויח העיקרי? תעשיות הפלסטיקה, הקוסמטיקה והדיאטה, המתחפשת בשנים האחרונות ל"אורח חיים בריא" וכל עיקרן למקסם רווחים על גבי הכמיהה של נשים להישאר יפות ומושכות בעיני גברים כמפתח להגדרה שלהן עצמן.

מיתוס היופי וההגדרה העצמית שלנו על פי המראה החיצוני כה הופנם אצלנו כאימהות עד כי מתוך דאגה ואהבה אנו עשויות לעשות זאת לבנותינו. "להציק" להן לגבי מה שהן אוכלות, לגבי האופן בו הן מתלבשות, להביע דאגה מכך שעלו במשקל ולהציע להן שיטות שונות להפחיתו. בלי משים אנו הופכות להיות עוד כלי דיכוי בעולם שוביניסטי.

סוזי אורבך, מטפלת פמיניסטית בהפרעות אכילה מעידה על עצמה שסבלה מהפרעות אכילה בעבר,  כותבת כי "שוב הגיעה השעה להעמיד בסימן שאלה את עיסוקה המופרז של תרבותנו בדימוי הגוף של האישה. עלינו לקרוא תגר על התפיסה הגורסת כי נשים חייבות להיות במידה ובצורה מסוימת וכי אושרן או סיפוקן תלוי ביכולתן להגיע למידה זו. עלינו להיאבק כנגד מסעות הפרסום הענקיים המועילים לחברות אותן הם מפרסמים אך מזיקים לנשים. המטיפים לנו כיצד להתלבש, לאכול להאכיל אחרים ואת עצמנו בצורות מסוימות. ובאותה מידה חשוב להבין את המשמעויות המסוימות שהמונחים "שומן" ורזון" קבלו בעיני נשים היום ולסייע לנשים להתגבר על בעיות האכילה שלהן ולחיות בנוחות בתוך גופן. בה בעת עלינו לערער על המנהגים החברתיים שלנו כדי שהדור הבא של נערות ונשים לא יסבלו מרגשות כה קשים ומעוררי מצוקה ביחס לגופן ולמזונן."

מצטרפות לכל מילה,

בברכת שיוויון מלא ועתיד אחר לבנותינו,

בשמת ומיכל- מגשימא

 

החלק הבא הוא החלק התחתון שלנו (אין צורך לשים אותו פעמיים)

 

"מגשימא – מגשימות השכלה, אמהות וקריירה" הוקמה במטרה לקדם נשים בישראל. ד"ר מיכל סלע ובשמת שלום טוצ'ין מייסדות מגשימא עובדות עם ולמען נשים כבר למעלה מעשור וממשיכות לעשות זאת בעבודה עם ארגונים ועם נשים באופן אישי.

נייד: 052-7202156 / 052-4076644  דוא"ל: [email protected]  אתר: magshima.com דף הפייסבוק: מגשימא- מגשימות השכלה, אמהות וקריירה

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה