משכירים שימו לב- חוזי שכירות של עסקים אינם תנאים מפוברקים!



כחלק מפעילותה המשפטית הנרחבת של עוה"ד רעות שדה במרוצת השנים, עוה"ד רעות שדה נוהגת לסייע ללקוחותיה ולייצג אותם בתחום דיני החוזים

אל משרדה של עוה"ד רעות שדה הגיע גבר בשנות הארבעים לחייו והחל לגולל את סיפורו בפניה: הלקוח, נשוי ואב לארבעה ילדים, איש קבע בעברו אשר השתחרר לפני כשנתיים מצה"ל והחל לעמול על הקמת עסק עצמאי לממכר חלקי חילוף לרכב ומוסך מכונאות רכב בדרום הארץ.

לשם כך, שכר הלקוח מבנה ובו הקים את עסקו, אשר במהרה צבר מוניטין ולקוחות רבים. חוזה השכירות של המבנה נחתם לשלוש שנים, ובו סעיף המקנה אופציה להארכת החוזה לשלוש שנים נוספות בהודעת השוכר למשכיר חודשיים מראש, במידה והשוכר מקיים את תנאי החוזה.

הלקוח עמד בכל התחייבויותיו כלפי המשכיר, שילם את דמי השכירות בזמן ואף גרם להשבחת המבנה, לאור שיפוץ רחב היקף שביצע במבנה בעלות של למעלה מ-100,000 ₪.

כחצי שנה לפי סיום החוזה פנה הלקוח למשכיר והודיע לו כי, ברצונו לממש את סעיף האופציה ולהאריך את חוזה השכירות לשלוש שנים נוספות. להפתעתו הרבה הודיע לו המשכיר כי, אינו מוכן להארכת חוזה השכירות. יתרה מכך, המשכיר טען כי, הלקוח הפר את החוזה בכך שתלה שלט ללא רישיון- על כן החוזה מבוטל ועל הלקוח לפנות את המבנה תוך 60 יום.

הלקוח אשר היה המום מהודעת המשכיר ולא חפץ בפינוי המבנה, נוכח השקעת כספים רבים במבנה וצבירת מוניטין רב וקהל לקוחות בעסק, ניסה מספר פעמים ליישר את ההדורים ולהגיע להסכמות עם המשכיר, אך ללא הועיל.

לאחר כשבועיים התברר ללקוח כי, בנו של המשכיר מתעתד להקים מוסך לרכב והדבר העלה חשדו של הלקוח.

בשלב זה פנה הלקוח לעוה"ד רעות שדה וסיפר לה אודות המקרה. עוה"ד רעות שדה, הקשיבה לסיפורו בקשב רב, נטלה את הייצוג בתיק וניגשה מיד לעבודה.

עוה"ד רעות שדה הגישה לבית משפט השלום תביעה לאכיפת חוזה בהתאם לסעיף 3 לחוק החוזים (תרופות) ולהארכת חוזה השכירות בהתאם לסעיף האופציה הקבוע בחוזה. עוה"ד רעות שדה טענה כי, למשכיר לא קמה עילה לביטול החוזה, והאצטלה להיעדר רישיון שילוט הינה טענה חסרת תום לב לאור העובדה כי, השוכר נמצא בעיצומו של הליך לקבלת הרישיון כאמור. בנוסף טענה עוה"ד רעות שדה כי, למשכיר מניע נסתר לביטול החוזה והוא העברת המבנה לאחר שיפוצו בסך של כ-100,000 ₪ והתאמתו לצרכי מוסך, לבנו של המשכיר אשר מתכנן להקים בו מוסך.  לבסוף עוה"ד רעות שדה טענה כי, במידה והחוזה לא ייאכף ולא ייאכף סעיף האופציה, יש לחייב את המשכיר בהשבת הסכומים אותם השקיע הלקוח בשיפוץ המבנה והשבחתו, וכן בפיצויים בגין אבדן המוניטין שצבר העסק במבנה.

בסיומו של ההליך ולאחר מספר דיונים בתיק, בית המשפט הוציא תחת ידו פסק דין לטובת התובע וקבע כי, יש לאכוף את חוזה השכירות לרבות רכיב האופציה המקנה את זכות הארכת החוזה לשוכר בהינתן העובדה כי, השוכר קיים את הוראות החוזה. 

עוה"ד רעות שדה: "שמחתי לסייע ללקוח לעמוד על מלוא זכויותיו. עסקים רבים נשענים על חוזי השכירות והסכמות המשכירים ומשקיעים הון עתק בשיפוץ המושכר והתאמתו לצרכיהם. כמו כן בתי העסק צורכים מוניטין וקהל לקוחות המושתת בין היתר על מקום העסק. על המשכירים לזכור כי, רכיבים אלו בעלי משמעות כלכלית אשר ניתן לכמת בכסף. חוזים אינם פיסת נייר ויש לקיימם בהגינות ובתום לב. על המזכירים לזכור כי, משכירים הפרת דיני החוזים חושפת אותם לתביעות לפיצוי השוכרים. באם הנך מצוי בסיטואציה דומה, מומלץ לפנות לעו"ד מומחה בתחום בכדי לעמוד על מלוא זכויותיך".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה