לא במשמ(ו)רת שלי!



עוה"ד רעות שדה הצליחה לסייע ללקוחתה להתמנות כאפוטרופוס יחיד על ילדיה

אל משרדה של עוה"ד רעות שדה הגיעה אישה בשנות השלושים לחייה והחלה לגולל את סיפורה בפניה: הלקוחה, עולה חדשה מברית המועצות ולה שני ילדים מקסימים, בני 5 ו-3. בעת עלייתה ארצה הכירה הלקוחה גבר המבוגר ממנה בכ-15 שנה, אשר סייע לה בהליך הקליטה ולימים הפך לבן זוגה. מערכת היחסים התאפיינה בחוסר יציבות. הגבר, נטה "להעלם" מחייה של הלקוחה ולנתק את מכשיר הטלפון כך שלא ניתן להשיגו- לתקופות של כשבועיים ועד למספר חודשים והצדדים נהגו להיפרד לחזור לעיתים תכופות. מקשר זה הביאה הלקוחה לעולם את שני ילדיה.

ואולם, הגבר התנער מכל אחריות כלפי הילדים ובחר שלא להכיר בהם. בהקשר זה נוהל בעבר הליך משפטי ארוך, ולאור דרישת הלקוחה ניתן צו לבדיקת רקמות- על מנת להוכיח כי הגבר אכן אבי הילדים. אולם הגבר נמנע מלהגיע לבית המשפט ו"נעלם" כהרגלו ללא אפשרות לאתרו. לבסוף ניתן פסק דין המחייב את הגבר בתשלום מזונות ילדים.

על אף האמור, המשיך הגבר להתנער מאחריות ולא נשא בתשלום המזונות, וכיום הלקוחה מקבלת מזונות ילדיה מהמוסד לביטוח לאומי.

לאור האמור ולאור החלל אשר הותיר האב בחיי הילדים, נמצאים הילדים במצב רגשי קשה מנשוא, סובלים מקשיים חברתיים ומצויים בטיפול פסיכולוגי.

התחמקויותיו של הגבר העמידו קשיים רבים גם בפני הלקוחה. לאור העובדה שהצדדים פרודים החוק דורש את הסכמתם של שני הורי הילדים, שהינם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם.

כתוצאה מכך שהלקוחה לא הצליחה לאתר את האב ולקבל הסכמתו, הלקוחה סורבה לרישום ילדיה לגנים, לא יכלה להנפיק דרכון עבור ילדיה ולטוס עמם לבקר את משפחתה, וגרוע מכך- אחד הילדים אשר נזקק לטיפול רפואי לא שגרתי, סורב על ידי בית החולים לקבלו עד להסכמת האב, בטענה שהטיפול אינו דחוף וניתן להמתין להסכמתו.    

בשלב זה קצה סבלנותה של הלקוחה והיא פנתה לעוה"ד רעות שדה.  עוה"ד רעות שדה הקשיבה לסיפורה באמפטיה רבה, עיינה בשלל המסמכים, נטלה ייצוג בתיק וניגשה מיד לעבודה.

עוה"ד רעות שדה  הגישה לבית המשפט לענייני משפחה תביעה למשמורת בלעדית לאם ולמינויה כאפוטרופוס יחיד על ילדיה, בהתאם לסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ו-1962. עוה"ד רעות שדה גוללה בפני בית המשפט את סיפורה של הלקוחה וגיבתה טענותיה בשלל אסמכתאות. עוה"ד רעות שדה טענה כי, הורי הקטינים חיים בנפרד ולא הגיעו לכדי הסכמות בעניין האפוטרופסות ואף לא ניתן פסק דין בהקשר זה. עוד טענה עוה"ד רעות שדה כי, לאור העובדה שהאב אינו מכיר בילדיו, נמנע מליצור כל קשר עמם ומתחמק מכל קשר ואחריות נגרם לקטינים נזק נפשי ופיזי שלא יתואר- כדוגמת מצבם הנפשי וחוסר אפשרותם להימצא במוסדות חינוך, וטובת הקטינים היא שלילת האפוטרופסות של האב.

בית המשפט לענייני משפחה הזמין את הצדדים לדיון בעניין, אך האב לא הגיש כתב הגנה ונמנע מלהתייצב בדיון. לאור האמור הגישה עוה"ד רעות שדה בקשה למתן פסק דין בהיעדר הגנה. לאחר שנקבע דיון נוסף, גם אליו נמנע האב מלהתייצב ובית המשפט הוציא צו הבאה לאב, ניסיון שכשל ובית המשפט לא הצליח לאתרו,  בית המשפט נתן פסק דין על יסוד כתב התביעה וקבע כי, לאם המשמורת הבלעדית על ילדיה וקבע כי הלקוחה מתמנה כאפוטרופוס יחיד על ילדיה.

עוה"ד רעות שדה: "שמחתי לעמוד לשירותיה של הלקוחה ולסייע לה ולילדיה להסיר את המגבלות אשר רובצות מעל ראשיהם בשל מחדלי האב, ומונעים מהם לנהל אורח חיים נורמלי ותקין ככל ילד בישראל. טובת הקטין היא נר לרגליו של בית המשפט, לאורה קיבל החלטתו וסייע בהוצאת הצדק לאור. באם הנך מצוי בסיטואציה דומה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בכדי שזה יוכל לייעץ לך וללוות אותך לאורך ההליך".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה