אילו משקפיים אתם מרכיבים?



לא פעם כשאדם הולך בדרך ונתקל במכשול הוא נשאל על-ידי הסובבים אותו:" אתה לא רואה לאן אתה הולך?" | שאלת חיינו - האם אנחנו רואים לאן פנינו מועדות? נולדנו "לעשות חיים", האם אנו צועדים בדרך לעשיית החיים?

צילום: יוטיוב

כאשר הלכתי לביקורת שגרתית אצל רופא עיניים, האחות בדקה את הראייה וציינה שהיא "שש-שש". הגבתי: "מה החוכמה, אני עם משקפיים...", האחות ענתה: "החוכמה היא להתאים משקפיים טובים!".

אכן, בחיים עלינו להתאים משקפיים טובים כדי לראות ברור, ועדיף להרכיב אותם בתחילת החיים ולא להפיק לקחים לקראת "החזרת הציוד", בסמוך למאה ועשרים של כל אחד.

כדי לראות ברור צריך גם אור טוב. השבוע חל יום פטירתו של מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי. השם "שני-אור" מרמז על דרכו ותורתו להבאת אור לחיינו. גם בשם פרשת השבוע: "וארא" - נרמז שמו ודרכו של הרבי, "וארא" - מלשון גילוי - האור אינו מחדש דבר, הוא מגלה לזולת דברים קיימים.

הרבי ייסד את חסידות חב"ד שנקראת בשם "חכמה, בינה ודעת", כי הוא הוריד את לימוד החסידות וההכרה במטלות ובמטרות שאדם צריך לשאוף בחיים, לרמה שכל אחד יוכל להבינה בשכלו. שתהיה מוארת אצלו לרמה שהוא התחבר לתכני הלימוד, עד למעשה - הביצוע.

החוכמה מביאה לאדם רעיון שכלי, הבינה גורמת לו לפתחו בשכלו ולהבינו על בוריו, ומשם הוא ממשיך אל הדעת - התקשרות לחומר הנרכש, הגורמת לו לבצעו הלכה למעשה.

פרשת השבוע ממשיכה לעסוק בשעבוד הקשה של עם ישראל במצרים, אך גם בניצני השבירה של פרעה בעת קבלת עשרת המכות. הרבי הזקן מבהיר שסיפורי התורה לא מיועדים רק להיסטוריונים, אלא להתאמת חיי היום-יום שלנו על- ידי הכרת הקשיים הזהים - כאז כן היום - ולימוד היכולת להתגבר אליהם.

והשבוע, אנו מאירים עם החב"ד שלנו על המהלך שמוביל המנהיג - משה רבנו - שניסה בכל דרך שלא ליטול על עצמו את המשימה, מתוך מחשבה שאחיו, אהרון, טוב ממנו.

אך בסופו של דבר, מתוך הכרה וביטול לרצון בורא עולם הנהיג את העם ביד רמה. את ה"התמחות" כמנהיג עשה כאשר היה רועה את צאן חותנו יתרו במדיין. שם, כאשר ראה את אחד הכבשים מתרחק מהעדר הוא לא זרק עליו אבנים במטרה להחזירו למסלול - אלא הלך לבדוק מה פשר פרישתו וגילה שהלך לחפש מים חיים מפני הצמא, ואז החזיר אותו בידיו אל העדר.

משה לאורך כל הדרך רואה מטרה אחת - דאגה לעם. דווקא היום, כאשר אנו נאלצים ללכת לסבב שלישי של בחירות בתוך שנה, שאינן נובעות ממנהיגים הדואגים לעם אלא מנבחרים המחפשים לשפר את העמדות האישיות - כל אחד צריך לעצור ולשאול עצמו: "איך אני יכול להתנהג כמשה? איך אוכל להוציא את עצמי ואת סביבתי מהמֵצרים שבהם אנו נמצאים? כיצד אוכל לראות את הזולת במרכז ולדאוג לעולם מואר ומתוקן יותר?

אין ספק שבחיים צריך לראות כיצד להעשיר את הנפש ולא להתעסק רק בניפוח הכיסים. מייסד הרשת הקמעונאית הענקית 'וולמארט' היה סם וולטן. בגיל 27 הקים את החנות הראשונה והיום מתנהלים תחתיו כ-3,000 סניפים רק ברחבי ארצות הברית. משפחתו היא אחת המשפחות העשירות בתבל. אין ספק שהייתה לו הצלחה מסחררת, אך אי- אפשר להתעלם מהמילים שאמר טרם מותו. בגיל 74 חלה במחלה קשה, ידידיו ובני משפחתו עמדו לצידו בימיו האחרונים, ובכוחותיו האחרונים הוא אמר: "פישלתי, טעיתי, נכשלתי. אמנם הקדשתי את חיי לעסקים והייתה לי הצלחה רבה, אבל היה לזה מחיר קשה. לא חוויתי חיי משפחה, בקושי ראיתי את אשתי וילדיי, וגם לנכדיי לא מצאתי רגע רגוע להושיבם על ברכי ולחבקם". בשיחת הסיכום של חייו הוא הסתכל במשקפיים הנכונים בהם קלט מהו העיקר ומה הוא הטפל, וחש כי היו לו כיסים עשירים - אך נפש ענייה.

בואו נלמד מוולטון מה לא לעשות, בואו ונלמד ממשה כיצד להתנהג, ונרכיב את משקפי הראייה שהעניק לנו הרבי הזקן - תורה המלמדת את דרך החיים, היוצרת חיים ואושר שנשאר במלוא עוצמתו גם לפני "שמחזירים ציוד" והולכים לעולם שכולו טוב.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה