היתרונות הבריאותיים במוצרי החלב שלא היכרתם



קיימות עדויות חותכות וברורות במחקרים קליניים על האפקט המגן של מוצרי החלב מפני מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם וסרטן המעי. קימות מספר עדויות המרמזות על קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב לבין מחלות כמו אלצהיימר, שבץ מוחי, סרטן השד, אוסטיאופורוזיס, סינדרום מטבולי וסוכרת.

depositphotos מוצרי חלב

האם שמעתם אי פעם על המושגים dairy matrix Milk fat globule membrane (MFGM)?

 dairy matrix מבטא את הצורה שבה המרכיבים השונים ארוזים במוצרי החלב. המטריקס משפיע על תהליכי ספיגה ועיכול ולכן על שובע, משקל ובריאות.

בנוסף לכך בעל החיים מייצר מבנה בעל 3 שכבות -חלבון, שומן ואנזים (MFGM) ומשפיע לטובה על התפקוד החיסוני שלנו ועל רמות הכולסטרול שלנו והוא מצוי בעיקר בגבינות ובשמנת.

כאשר צורכים מוצרי חלב, הסידן בדם עולה בצורה הדרגתית והדבר משפיע לטובה על כלי הדם שלנו ולכן מונע מחלות לב וכלי דם. לעומת זאת, בעקבות צריכת סידן מתוסף תזונה חלה עליה חדה ולרמות גבוהות של סידן בדם. לפי מחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי atherosclerosis ב-2020, העלייה החדה של סידן בדם גורמת להסתיידות בעורקים, לכיווץ כלי דם ולהתבטאות גנים שפוגעים בכלי הדם.

ב-100 גרם גבינת ריקוטה 600 מ"ג סידן, שלבו אותה עם חצי כוס חלב מועשר ו-100 גרם כרוב והגעתם להמלצה היומית לצריכה.  

השלם עולה על סך חלקיו:

חוץ מסידן שנספג בצורה מיטבית במעי ובצורה בטוחה לכלי הדם שלנו תקבלו עושר של נוטריאנטים ממוצרי החלב והם:

  • חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה החשוב לשמירה על מסת השריר ולתפקוד חיסוני תקין.
  • אשלגן ומגנזיום החשובים לתפקוד מערכת הלב וכלי הדם,
  • ויטמין K2 הקשור עם גמישות העורקים.
  • ויטמיני B החשובים למערכת העצבים.
  • ויטמין D החשוב לבריאות העצמות, לאיזון רמות סוכר, ליצור הורמונים, למניעת השמנה ולמניעת דיכאון.
  • חיידקים פרוביוטים שיש להם השפעה על בריאות מערכת העיכול וישנם מחקרים המצביעים על השפעתם החיובית על משקל ומצבי מחלה

שלבו את מוצרי החלב עם ירקות ירוקים כמו ברוקולי ותרד - בפשטידות, בלביבות ירק, מוקפצים במחבת עם חמאה ושום או בתנור עם שמן זית ותבלינים. ברוקולי נחשב לאחד המזונות הבריאים ביותר. הא שייך למשפחת המצליבים והוא בעל ריכוז גבוה של נוגדי חימצון. בעל ערך קלורי נמוך ומכיל רכיבים אנטי דלקתיים. ישנם מחקרים המראים קשר בין צריכת ברוקולי  לאיזון סוכרת מסוג 2. בתרד כמויות גדולות של מינרלים ונוגדי חימצון. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, וישנם מחקרים המצביעים על קשר בין צריכתו להאטת תהליכי הזדקנות ואיזון לחץ הדם ורמות הסוכר.

מה עוד ניתן להכין בחג הנפלא הזה?

פלפלים ממולאים בגבינה - פלפל אדום (גמבה) מכיל כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין C, מגנזיום ואבץ. חצי פלפל אדום מכסה את הדרישות היומיות לויטמין C. מלאו את הפלפלים בגבינת ריקוטה, פרמז'ן ותבלו בשמן זית, בזיליקום ואורגנו. הכניסו לתנור ואפו 15 דקות וקיבלתם מנה טעימה להפליא.

צזיקי – המאכל היווני המפורסם המבוסס על יוגורט מלפפון, שמיר ושום ויגזול מזמנכם פחות מ-5 דקות הכנה, מהווה פצצת בריאות בשולחן. ממש עושר של כל הרכיבים שהוזכרו+ מינרלים חשובים כמו אשלגן ונוגדי חמצון כמו לוטאין (במלפפון ובשמיר) ואליצין (בשום) וקבלו הגנה מפני דלקות, זיהומים ומחלות לב וכלי דם. משתלב נהדר לצד פשטידות וירקות. מומלץ לתבל במעט שמן זית מלח ופלפל.

מנהג הביכורים של חג השבועות כולל לחם, אלא שהעמילן שבלחם מתפרק כבר בפה לסוכר ומעלה לנו את הסוכר בדם. מי שמדד אי פעם סוכר לאחר אכילת לחם בבדיקה רגילה או באמצעות מד סוכר רציף וודאי שם לב.

לסיכום, ארוחת חג השבועות היא הזדמנות להעשיר את התפריט שלכם במזונות חלביים ובירקות ולהנות מטעמם ומהערך הבריאותי שהם מוסיפים לכם. זכרו כי אין תחליף למזון השלם.

עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה