טיול בשפלת יהודה - חירבת בורגין

בשפלת יהודה בין גבעות מוריקים תמצאו את "חורבת בורגין", חירבת בורגין נמצאת בפארק עדולם על הר בגובה 430 מטר מעל פני הים. ממקום זה ניתן לראות תצפית מדהימv אריכולוגיה ונוף עוצר נשימה

חורבת בורגין ונמצאת במרכז שפלת יהודה, כ-10 ק"מ מדרום לבית שמש. האתר מצוי במרכז "פארק עדולם" בניהולה של הקק"ל. האתר היה מיושב כ-2500 שנה ברציפות, מתקופת הברזל ועד לקום המדינה. ארכאולוגים מזהים את האתר עם הכפר היהודי הגדול "כפר ביש" מתקופת הבית השני, שמוזכר בספרו של יוסף בן מתתיהו, "מלחמת היהודים".

לאחר פעילות רחבה ומזיקה של שוד עתיקות נערכו חפירות ארכאולוגיות שחשפו מגוון של אלמנטים ארכאולוגיים: כנסייה ביזנטית בית כנסת או מבנה ציבור בראש התל. בחורבת בורגין התגלו גם מתקנים חקלאיים, דרכים עתיקות, מדרגות חצובות, ברכות מים, באר, מערות קבורה, בורות מים, גת חצובה בסלע, מתקני קולומבריה, בתי בד, מחסנים. בחורבת בורגין נמצאו מבני מגורים, רצפות פסיפס ביזנטיות צבעוניות ומערכת מסתור.

חירבת בורגין - צילום אלדה נתנאל

איך מגיעים?

נסיעה על כביש 38  -משער הגיא – בית שמש – בית ג'וברין – חולפים על פני צומת האלה ממשיכים בנסיעה עד צומת שריגים חולפים על פני הצומת וכעבור כק"מ פונים שמאלה על פי השילוט לחרבת מדרס וחרבת עתרי ,ממשיכים בנסיעה לחרבת בורגין .

מחנים את הרכב בחנייה . המסלול מתחיל מהשביל היוצא מהחנייה, סימון שבילים בצבע כחול זהו מסלול מעגלי קצר יחסית שמטפס לכיוון דרום מזרח.

הגבעה  ונוף עוצר נשימה

יוצאים לטייל

תחילת ההליכה בעלייה מתונה אך מורגשת, ומרגע זה ועד בכלל – הישארו על סימון השבילים הכחול. ככל שעולים במעלה הגבעה ולעומק  נחשפים לנוף  יפייפה, שכולו גבעות רכות וירוקות, שכמו נלקחו מתוך ציור. פה ושם יחלוף על פניכם עדר עזים או כבשים, וישלים את הסצנה. אם השמש מעט קופחת, עצי חרוב מזדמנים יספקו לכם מפלט מוצל. נצלו אותם – בכל מקרה המסלול קצר יחסית, וכדאי ליהנות מכל רגע.

מערות קבורה

מה במקום ?

1. "מערת העמוד" היא מערת קבורה מטיפוס מערת מקמרים של משכבי קבורה (ארקוסוליה). המערה מהתקופה הרומית-ביזנטית

2. מערת קבורה עם מערכת כוכים יהודית מתקופת בית שני.

3. מערת קבורה פשוטה מטיפוס משכבי מקמר אליה יורדים בגרם מדרגות חצוב בסלע.

האקרופוליס של חורבת בורגין: בחלקו העליון של תל חורבת בורגין, תמצאו את האקרופוליס, כאן היה אזור מגורים.

קבוצת פסיפסים ביזנטיים: בראש תל חורבת בורגין התגלו רצפות פסיפס ביזנטיות צבעוניות. עליהן מעוטרים מוטיבים הנדסיים ושושנת (רוזטה) גדולה.

חיברת בורגין - צילום אלדה נתנאל

במחילות המסתור של חורבת בורגין מגיע האתגר והאטרקציה של הטיול: זחילה במחילת מסתור ארוכה ומאתגרת. המחילות מוסדרות היטב לביקור קהל. קחו פנסים והתחילו לזחול... מחילות אלו נחצבו בתקופת בית שני ומרד בר כוכבא. המערות שימשו כמחילות מסתור לתושבי הישוב מפני אוייבים.

גת חצובה בסלע: אחרי הביקור והטיול בראש התל, רדו עם הסימון הכחול בדרך עפר רחבה לכיוון הרכב בחזרה. ממש לפני שתצאו בשער בסיום הטיול, תגלו מימין לדרך גת חצובה בסלע.

בסיום הטיול תוכלו  לסייר בעוד אטרקציות באזור בינהם חורבת עתרי וחירבת מדרס, וגם לשבת לפיקניק בלב היער .