"דואר זבל ומשפחה"



הפעם סיפור נוסף שעניינו הוא תביעה לפיצוי כספי על שליחת דואר זבל (ספאם) למי שאינו מעוניין בכך. בסיפור זה מעורבת גם משפחתו של התובע, וכפי שתראו בהמשך יש לה חלק נכבד לכאורה בתביעה ובהתעקשות של המתלונן לקבל את מה שהוא חושב שמגיע לו.

משתתפים בגישור :
 

יואל נבון - חייל בן 21 המתגורר בבית הוריו, משרת בחייל המודיעין, ועומד להיכנס לקבע בתקופה הקרובה. יואל עקשן, מוכן היטב לתהליך הגישור, ומדגיש מספר פעמים כי מעורבות משפחתו באירוע "דחפה" אותו להגשת התביעה. נעזר בעורך דין שהוא קרוב משפחה.

צבי שמואלי - רווק בן 34. בעל עסק עצמאי ללימודי מתמטיקה דרך האינטרנט, עלה לארץ מארה"ב בגיל 16, נמרץ ויודע להודות בטעויות שביצע.

סיפור המעשה

צבי הוא בעל תואר ראשון במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב. לאחר סיום לימודיו פתח אתר באינטרנט בו הציע (תמורת תשלום כמובן ) עזרה ושיפור רמה בתחום, כהכנה לבחינות הכניסה למגמה.

-

כדי להגיע למירב הסטודנטים הפוטנציאליים, הפיק צבי כרטיס ביקור מרשים ובו כל הפרטים המאפשרים יצירת קשר איתו.  

-

יואל שהחל באותו זמן ללמוד מתמטיקה באוניברסיטה, (תוך כדי שירותו הצבאי) נחשף לצבי דרך כרטיס הביקור, ויצר איתו קשר. לאחר שהשניים נפגשו ושוחחו החליט יואל כי אינו מעוניין להצטרף למיזם, ובחר במקום זאת להעזר במורה פרטי למתמטיקה.

-

למרות שהעניין בין השניים נסגר למעשה, קיבל יואל בעשרת הימים הבאים כ - 7 הודעות ווטס - אפ, ו 3- הודעות פייסבוק  שבכולן מופיעה תמונת כרטיס הביקור של צבי.

-

יואל מתקשר לצבי ודורש ממנו להפסיק לשלוח את ההודעות לאלתר.

-

צבי דואג ששליחת ההודעות תיפסק באופן מידי.

-

בעצת ידיד עו"ד מגיש יואל תביעה בבית המשפט על שליחת 10 "הודעות זבל".

-

בית המשפט קובע תאריך למשפט. בתאריך שנקבע צבי נמצא בחו"ל. בית המשפט פוסק (ללא נוכחותו של צבי) כי לעליו לשלם ליואל כ- 10,000 ₪ !!. צבי מערער על פסק הדין והמקרה נשלח לגישור.

-

תהליך הגישור :

תהליך הגישור מתנהל באווירה טובה. שני המעורבים מכירים היטב את הנושא. ניכר כי צבי מאוד מעוניין לסיים את התהליך בהסכם, בעוד שיואל רוצה בנוסף להסכם, גם  "לחנך את המערכת".

-

יואל מכניס לסיפור גם את שני הוריו המבוגרים שהם שומרי מסורת. לדבריו, טלפון שהגיע בשבת מצבי פגע בהם מאוד, הן בהיבט של פגיעה בקדושת השבת, והן בהיבט התוכני. הוא מדגיש כי הוריו הרגישו מאוימים מבקשתו התקיפה של צבי שיעזרו לו להקים קשר עם בנם, המתעלם ממנו. שאם לא כן הוא ייאלץ לבוא לביתם בשבת כדי לנסות ולפגוש את יואל במטרה לסיים את הסכסוך.

צבי מדגיש כבר בתחילה כי יואל בחר לנתק עמו כל קשר טלפוני, ועל כן נאלץ להתקשר לבית הוריו בתקוה שיעזרו לו לחדש את הקשר. לדבריו מעולם לא איים על הוריו של יואל ופנייתו  אליהם הייתה מתוך מצוקה בלבד. 

-

לבקשתנו משמיע צבי את הקלטת השיחה עם הוריו של יואל, ואכן אין בשיחה ולו שמץ של איום !

-

צבי מודה כי למרות שלא הוא עצמו שלח את ההודעות ליואל , נכון היה להפסיק את שליחתן עם סירובו של יואל להצטרף לתוכנית הלימודים שלו.

-

צבי מדגיש כי למד מהמקרה שארע לפני שנתיים והיום הוא שולח את כרטיס הביקור שלו רק למי שדורש זאת .

-

יואל מתבצר בעמדתו.  מדגיש כי הוריו פגועים מהאירוע, והוא אינו מתכוון לוותר על קבלת התשלום שדרש (קרי 10,000 ₪ ).

-

ההליך "תקוע" בשיחה אישית עם יואל אנו מציעים לו להתגמש ולנסות להבין גם את מניעיו של צבי .

-

צבי " מרים את הכפפה " ומציע לפצות את יואל על הפגיעה בו ובהוריו, בארבעה תשלומים שווים של 1,250 ₪  (5,000 ₪ בסה"כ).

-

יואל מקבל את ההצעה, השניים לוחצים ידיים. הדיון בבית המשפט מבוטל .

-

    מה ניתן ללמוד

גישור טוב הוא תהליך בו שני הצדדים מוותרים על משהו, ומרוויחים משהו אחר.

-

כדי להגיע לפתרון צריך לצאת מהחשיבה של "הכל או לא כלום" לחשיבה הנותנת ערך גם
לתחומים שאינם בהכרח כספיים.

-

באירוע שלנו, צבי למד והפנים מטעויות שביצע בעבר, היה פתוח להודות בשגיאות שביצע, והציע הצעה כספית הוגנת לפתרון הסכסוך.

-

יואל הבין כי בהתעקשות על מקסימום הוא יכול גם להפסיד, ולכן בחר לקבל את הצעתו הנדיבה של צבי למרות היותה פחותה בהרבה ממה שדרש בתחילה

-

 

-                                                                                      פרנס ישראל         
                                                                                   מגשר
                                                                                מרכז גישור יבנה


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה