חוגגים את מולַד החורף ב'חג החגים'



ב-22 בחודש נדליק את הנר הראשון של חג החנוכה לזכר הניסים הרבים שנעשו לעם ישראל| ממש ביום זה מתחלף שעון הסתיו ומתחילה עונת החורף | יומיים מאוחר יותר מתחילות חגיגות חג המולד בעולם הנוצרי, שמרכזן בארצנו הקטנה והן מתפשטות בכל העולם

.

סמיכות זו שבין חג החנוכה, חג המולד וחגיגות תחילת השנה האזרחית, מביאה מיליוני תיירים לבקר באתרים הקדושים הפזורים לאורכה של מדינת ישראל.

בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם היהודי, ובמיוחד בגרמניה ובארצות הברית, מתייחסים לחגיגות אלו לא כחגיגות על בסיס דתי, כי אם כחיבור תרבותי בין הקהילות, חיבור בין אנשים, ארוחות חג - ואנו מוצאים גם הדלקת חנוכייה לצד עץ האשוח.

לחגיגות אלו ניתן גם שם 'כריסמיכה' (כריסמס+חנוכה). בנצרות יש מחלוקת עמוקה וגישות שונות לתחילת האירועים. בעוד שהכנסיות הקתוליות שמשתייכות לאפיפיור חוגגות ב-25 בדצמבר, הכנסיות המזרחיות חוגגות ב-7 בינואר. הפער נובע מההבדל שבין הלוח הגיאורגיאני המזרחי לבין הלוח היוליאני המערבי. בשני תאריכים אלה עורכים חגיגות להולדת ישו בבית-לחם.

לעומת החגים הדתיים אנו מציינים בארץ ובעולם את חג השנה האזרחית ב-31 בדצמבר. אצלנו הוא מצוין בפסטיבלים, במסיבות, בטיולים ובאירועים רשמיים במדינת ישראל: הרשויות המקומיות מקשטות את הערים בתאורה מיוחדת, והשיא בטקס קבלת הפנים של נשיא המדינה לראשי הדתות והעדות הנמצאים בארץ.

אז היכן כדאי לבקר?

בית-לחם: עיר מרכזית בטקסים אלה. ניתן לערוך סיור של יום שלם בכנסיית המולד ובאתרים סביב העיר. סיור זה מתבצע רק בקבוצה מאורגנת ובאישור מיוחד של צה"ל;

ירושלים: פסטיבלים רבים סביב חג החנוכה. העיר העתיקה והרובע היהודי מהווים מוקד עיקרי לביקורים, כמו גם שכונת נחלאות ושוק מחנה יהודה;

נצרת: השביל המקשר בין כיכר המעיין, שם נמצאת הכנסייה האורתודוקסית הידועה בשם 'כנסיית גבריאל הקדוש' - מכאן יוצאים סיורים רגליים עד 'כנסיית הבשורה', ובדרך עוברים דרך נקודות עניין והשוק המקומי - רחוב הממתקים והטחינה. נצרת הפכה יעד תיירותי משמעותי שכן היא מציעה קולינריה מגוונת, אתרים היסטוריים ושווקים ססגוניים.

חיפה: שיא הפסטיבלים והשילוב בין אורות החג לחנוכיות הוא במושבה הטמפלרית בחיפה. העיר חוגגת את חג החגים לשלוש הדתות: היהדות, הנצרות והאסלאם. הרחוב מקושט בסמלים מהעולם הנוצרי ומהעולם היהודי. האורות מקשטים את הרחובות הסמוכים, כולל ואדי ניסנאס המלא בדוכני אוכל, כשברקע מוארים הגנים הבהאים - כל אלו אטרקציות תיירותית נהדרות. אני ממליץ לשלב בסיור אחד את נצרת ביום וחיפה בערב.

סיור לבית -לחם ייצא ב-12.1.20.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה