כיצד צריך לראות מנהיג יהודי? - פרשת בשלח



פרשת השבוע עם הרב לרר

.

אחד הקשיים העומדים בפני המפלגות ערב בחירות, היא הבחירה במנהיג המפלגה. לא פעם נוצרים מתחים רבים ערב הפריימריז, נוצרים חיבורים בין אישיי הצבור, כאשר בדרך כלל המטרה - לא לקדם את מי שתומכים בו להיות המנהיג, אלא הקידום האישי של המתמודדים.

השבוע אנו נקרא בפרשת "בשלח" על יציאת עם ישראל ממצרים, כשבראשם עמד המנהיג, משה. הדבר המדהים, זו האמונה הגדולה, לא רק בה', אלא גם במשה כפי שנאמר- "וַיַּאֲמִינוּ ב ה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ ".

משה לא הנהיג את העם לבדו. ה' פנה אליו שיטול את מנהיגות העם וילך להוציא את בני ישראל מארץ מצריים, בעת שעמד בסמוך לסנה הבוער. משה אמר לה' שאיננו מתאים כי הוא מגמגם וממליץ להטיל התפקיד על אחיו, אהרון, ה' קיבל חלקית את בקשתו, הוא השאיר אותו כמנהיג והוסיף את אהרון שיעמוד לצידו ויתרגם  את דרישות ה'.

בניגוד לרוב המנהיגים הפוליטיים, אשר לא פעם, כאשר הם מציגים את מצעם וחוטפים אש חזקה מדעת הקהל, הם מתפתלים ומסבירים שדבריהם לא הובנו כהלכה. מנהיגי הדור הרוחניים של העם, החל ממשה העבירו את המסר האלוקי, את מצוות ה' לעם. משה קיבל  הוראות ברורות ואהרון לקח את ההוראות והסביר לעם מה עליהם לעשות. דרכם הייתה ברורה ודעת העם לא שינתה אותה.

השבוע צוין תאריך מיוחד של שניים ממנהגי הדורות האחרונים, האחד -רבי יוסף יצחק שניאורסון,  שיום פטירתו חל בעשירי בשבט, לפני 70 שנים, מנהיג שנלחם במסירות נפש על שמירת הגחלת היהודית במדינות חבר העמים, כשהמשטר הקומוניסטי עשה הכל כדי להשכיח את היהדות מהיהודים. גם לאחר שיצא בניסים מרוסיה והגיע בסוף המסע לארצות הברית, ששם היהודים השתדלו להתנהג כשכניהם הגויים, הוא יצר הסיסמא "אמריקה אינה שונה" וגרם לכך שמאות אלפי יהודים לא התביישו ביהדותם ובסממנים היהודיים, כזקן, פאות והלבוש היהודי.

הרבי מליובאוויטש רבי מנחם מנדל שניאורסון, חתנו של רבי יוסף יצחק, החל להנהיג את חסידות חב"ד ב-י' שבט שנה לאחר פטירת חמיו.

הרבי הסביר כיצד המנהיג מתחבר אל העם. בכל יום בתפילה אנו מבקשים "הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה." כלומר, שלעתיד, בגאולה, יחזרו הסנהדרין לשפוט את ישראל,  אך מהיכן צצו היועצים? יש הבדל מהותי בין השופט ליועץ. בעוד השופט דואג לשמירת החוק, הוא דואג ליישום החוק ללא התחשבות באדם שלפניו. היועץ, תפקידו לראות את האדם, הוא מנסה לתווך בין החוק, לבין האדם הפרטי, העומד מול החוק.

דוגמא מהחיים נמצאת במס הכנסה. הפקיד, המייצג את מס הכנסה, המוזמן לתת הרצאה לעצמאים על חוקי המס, מציג בצורה יבשה את דרישות המס וגורם לאנשים לחפש את יועץ המס הטוב, שיגרום להם להימנע עד כמה שאפשר מהחובות שנפלו עליהם, בתשלומי המס. אך מרצה  שלצד הצגת החובות מציג את התועלת הרבה המתקבלת מהמס כגון": סלילת כבישים, מערכת חינוך ובריאות טובה, הוא יגרום לאנשים לשמוח בנתינת המס, מה גם שמבינים שסכום המס הגבוה שהם נאלצים לשלם, נובע מההכנסות הגבוהות שלהם.

מנהיג יהודי אמיתי, אינו נמדד רק ביכולת הרטורית שלו המקבצת קהל גדול סביבו, אלא ברצון העז לדאוג לצאן מרעיתו, על ידי בחינת הצרכים ומציאת דרך לסייע.

אצל הרבי מליובאוויטש, ראינו את החיבור האישי לרוחניות ובד בבד את הדאגה המוחלטת לצרכים הגשמיים והרוחניים של עם ה'. הרבי היטה אוזן לכל יהודי שפרש בפניו את מצוקתו  וחיפש כל דרך לסייע. בין היתר במציאת מסילות לליבו, שתגרום לשינוי התנהגות מעוותת שהוסיפה למצוקה והכל במאור פנים. הדרך הייתה לא רק בתגובה לפניות של היחידים, אלא בשליחת השליחים ברחבי תבל שידאגו לצרכים הרוחניים והגשמיים של העם.

מנהיג יהודי אמיתי זה מנהיג שלא אכפת לו רצון העם אלא טובת העם, הוא בחר לסייע לעם והתנהלותו לא נגזרת מתגובות העם, אלא קידום צרכיי העם כעם וכאנשים פרטיים.

מי לא רוצה שמעשיו יונצחו. ערב בחירות של עם הנצח! בארץ הנצח! צריכים ללמד את המנהיגים, מהי מנהיגות אמיתית, כדי שמעשיהם החיוביים לטובת העם יישארו לנצח.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה