מסע משותף



דנה ושי פרלמן עזבו עבודות מסודרות ומבטיחות ונכנסו לעולם המשכנתאות עם הרבה חששות, אך גם עם אמביציה וביטחון. כיום, הם חובקים עסק עצמאי מצליח ובדרך להוציא ספר שזכה לתמיכה נלהבת דרך מימון המונים. בראיון ליבניתון הם מספרים על הדרך, על הספר, על הקפאת המשכנתה בתקופת הקורונה וגם: איך מצליחים לתחזק זוגיות בעסק משותף

מאת: אביבית שאטל

צילום: עידן מעוז

שי ודנה פרלמן הם תושבי יבנה, בני 39, הורים לשלושה ילדים מקסימים, איתי, אלה ואנה. הם נשואים כבר 11 שנים וכיום משמשים כבעלים של חברת פרל ייעוץ משכנתאות ופתרונות מימון בעיר. הם אמנם עובדים יחד, אך לכל אחד יש את התפקיד שלו בעסק. בדיוק בימים אלה הם סיימו פרויקט למימון המונים עבור ספר הביכורים של שי, ספר אשר נועד לעזור לאנשים להתנהל בג'ונגל הכלכלי של החיים. הרעיון לספר נולד מתוך שליחות לעזור להמונים בתהליך הכלכלי הגדול בחייהם, ולהצליח להשיג את המשכנתא המשתלמת ביותר.

בפרויקט המימון, ביקשו שי ודנה לממן כ-50,000 שקלים – והצליחו להגיע לסכום של 56,000 שקלים כאשר כמובן הפרויקט מומן בהצלחה רבה. שי הוא כלכלן ויועץ משכנתאות, בעל 2 תארים בכלכלה ומנהל עסקים בהצטיינות, בין היועצים המובילים בתחום. כתחביב מלפני 3 שנים, הוא התחיל לרוץ מרתונים, אחרי שהיה שנים "בטטת כורסא" והוא כמובן משתמש בידע שהוא לומד דרך הספורט, כדי לפרוץ גבולות בדרך להצלחה גם בפן המקצועי. דנה היא מנהלת השיווק והמכירות בעסק, בעלת ניסיון בנקאי של 6 שנים, כאשר היא מעידה על עצמה כי תמיד הייתה לה את התשוקה לעבוד בשביל עצמה ולא עבור אחרים. בראיון ליבניתון הם מספרים על הדרך שעברו, הספר החדש, עולם המשכנתאות, הקורונה – וגם על הזוגיות.

שי ודנה, איך הגעתם לתחום?

שי: "בשנת 2013, אבא של דנה חלה במחלה סופנית, ובאחת השיחות האחרונות שלהם דנה שאלה, 'אבא אתה מפחד למות'? והוא ענה שהוא לא מפחד ומוכן לישון ולא לקום כי הוא עייף מהחיים הקשים, בעיקר מהחובות לבנקים והמינוסים. אבא שלה היה עובד סביב השעון, אך התנהלות כלכלית לא נכונה הביאה אותו למצב של כדור שלג. הנקודה הזאת בחיים לימדה אותנו מהר, שאנחנו לא רוצים לחיות ככה".

דנה: "לא הכל היה קל בדרך, והפחדים מלווים אותנו גם היום. בסוף שנת 2014, כשהחלטנו להיות עצמאיים ולהקים את העסק שלנו, שי עבד בעבודה יציבה עם עתיד מבטיח, ואני הייתי בהריון השלישי שלי, בחודשים מתקדמים והייתי צריכה לקבל החלטה אם אני חוזרת לעבודתי או לא. באותה תקופה היינו גם בתהליך של רכישת דירה עם התחייבות של משכנתא והוצאות לפני כניסה לדירה, אך האמונה בעצמנו שיש לנו את הידע הנדרש והערך לתת לאחרים, מלווה אותנו עד היום. קיבלנו החלטה ששי במקביל לעבודה הקיימת, ילמד את תחום ייעוץ המשכנתאות ולאחר הלידה אעזוב את עבודתי כשכירה ונצא ביחד למסע משותף עם חזון וערך לחברה".

צריך אומץ לעזוב הכל, כשאתם כבר משפחה - ולהתחיל להתפרנס בכוחות עצמכם. מאיפה הביטחון?

"האמנו בעצמנו שיש לנו ערך לתת ושהנקודות יתחברו. ידענו שיהיו כישלונות ופחדים. אנשים אמרו לנו שלא נצליח, שאנחנו משוגעים. סמכנו על עצמנו שנצליח לעבור את האתגרים, להוביל את תחום ייעוץ המשכנתאות ולקיים את השליחות שלנו לעזור לכמה שיותר אנשים לחיות כלכלית טוב יותר".

אתם כבר 6 שנים בתחום, רכשתם ידע מקצועי והחלטתם לכתוב על זה ספר ולצאת בגיוס המונים. איך נולד הרעיון?

"בתקופת הקורונה, בסגר הראשון, הייתה סערה, המצב בשוק המשכנתאות היה תנודתי מאוד, ולאחר שראינו כמה החלטות שגויות אנשים מקבלים כמו למשל, הקפאת המשכנתא שלא לצורך, לקיחת הלוואות יקרות, התנהלות שגויה עם המשכנתא וכתוצאה מכך מפסידים הרבה מאוד כסף, הבנו שאנשים רבים זקוקים למידע. לכן החלטנו לתת מהידע והניסיון הרב שרכשנו בתחום המשכנתאות ולזקק אותו לתוך ספר, ובכך נצליח לעזור ליותר אנשים לקבל החלטות כלכליות טובות יותר". "בשש השנים האחרונות, שי פעיל בלקדם את תחום המשכנתאות בהתנדבות כחבר הנהלה בהתאחדות יועצי המשכנתאות בישראל, ובנוסף המשרד מלווה קבוצות של רוכשים במחיר למשתכן ופרויקטים גדולים כמו המרוץ לדירה של אלון גל. צברנו במהלך השנים ניסיון בכל סוגי המשכנתאות", מוסיפה דנה.

נכון, תקופת הקורונה גרמה לאלפי זוגות להקפיא את המשכנתא. מה צריכים לדעת זוגות שעוד לא עשו את הצעד הזה?

"כאשר מקפיאים (דוחים) את המשכנתא, יש עלות גבוהה וזה לא בחינם, ההקפאה גורמת למצב של תשלומי ריבית גבוהים יותר מכל חלופה אחרת של הלוואה רגילה מהבנק ובתום סיום ההקפאה התשלום החודשי עולה בכמה עשרות שקלים. בנוסף, בחלק מהבנקים הקפאה גורמת לסימון פנימי באותו הבנק, שיכולה לגרום להתייקרות של בקשה עתידית למשכנתא נוספת. לכן, חשוב לפני שמקפיאים לבדוק אם יש אפשרות:

  1. להשתמש בכספים שיש בפיקדונות בבנק (וצוברים 0% ריבית) - כסף לבן לימים שחורים.
  2. לבדוק אפשרות לבקש הלוואה על חשבון קרן השתלמות או קרן הפנסיה/קופת גמל, הריביות זולות יותר.
  3. לבדוק הלוואה עם הטבה של ריבית, אם עובדים בחברה גדולה, או פותחים חשבון חדש.

ורק אם אין לנו אפשרות אחרת, מקפיאים את המשכנתא, כדי שלא יהיו החזרות במשכנתא.

"כלי נוסף שאפשר להתחשב בו בימים אלו, במיוחד אם יש הלוואות נוספות למשכנתא, לא להקפיא, אלא למחזר את החובות לתוך המשכנתא. בנק ישראל במיוחד לאור התקופה נתן הטבה של למחזר הלוואות עד 70% מהחובות (במקום עד 50% עד לפני הקורונה). יש אפשרות אמיתית לעשות סדר בחשבון, שתהיה הלוואה אחת עם החזר חודשי מתאים למשפחה" מסכם שי.

שוב, צריך אומץ להחליט, לפרסם ולגייס כסף לכך. הרי לא בטוח שזה היה מצליח. הצלחתם, היעד היה 50,000 שח ב-28 ימים, איך התחושה? מי התורמים?

"התחושה אדירה, כמות הפירגון והברכות היו מרגשות ביותר. כמובן שהיו חששות, כמו כל מהלך שעשינו עד היום בחיים. המטרה שלנו הייתה שיהיה יעד גדול, כך ההתחייבות לתת את המקסימום ולהוציא את הספר בהקדם גדול יותר. לא מובן מאליו שכל כך הרבה אנשים נרתמו, ורצו להיות חלק במסע שלנו, חברים, משפחה, קולגות לתחום, אנשי נדל"ן בכירים, יזמים מובילים, עורכי דין, סוכני ביטוח ולקוחות עבר ובהווה.

"גויס סכום גבוה יותר מהיעד, ומה שמרגש אותנו יותר זה שיש מעל 400 ספרים שכבר נרכשו. כמה סימלי שגיוס ההמונים שעשינו הסתיים בערב ט' באב, ערב חורבן בית המקדש שנחרב בין היתר משנאת חינם. אנחנו מאמינים שאם כל אחד יבחר באהבת חינם נוכל להתגבר על התקופה הזאת ולצאת חזקים יותר".

תספרו קצת מה יהיה בספר?
"הספר יכלול את הידע הנדרש איך צריך להיות תהליך משכנתה נכון, איך לתכנן את התקציב ולקבל החלטה לפני שרוכשים דירה, איך בונים משכנתה נכונה שתשרת אותנו ולא את הבנק, איך לנהל מו"מ מנצח, איך לחיות עם המשכנתא במקביל להלוואות וחסכונות נוספים. יכלול גם נושאים חשובים נוספים לדוגמה איך לוקחים מימון חכם למשקיעים ומה פתרונות האשראי לגיל השלישי".

מתי עתיד לראות אור?

"היעד שהספר יצא לפני ה- 13/12 כמתנה ליום ההולדת של דנה, עד כמה שהדברים תלויים בנו".

באיזה מקום אתם היום? זה צעד שהיה נכון עבורכם?
"היום יש לנו חברה בין המובילות בתחום המשכנתאות. כאשר אנחנו מסתכלים לאחור הנקודות מתחברות, לא כל מהלך מצליח, אך האמונה בדרך שלנו מוכיחה כל פעם מחדש שאנחנו פועלים מהלב ומתוך נתינה וזה המפתח להצלחה. אנחנו מאמינים בעצמנו שיש לנו ערך גדול לתת, וספר זאת אחת הדרכים הכי טובות להפיץ את הידע".

שאלה אחרונה, איך זה גם להיות שותפים לעבודה וגם לנהל חיים משותפים? סוג של 24/7 ביחד?
"מצחיק, הרבה שואלים אותנו איך אנחנו יכולים להיות ביחד כל היום. בהתחלה לא היה קל, היו הרבה חילוקי דעות, השתדלנו לא להביא את העבודה הביתה, למדנו עם הזמן לחלק את התפקידים בצורה מסודרת וכך נצליח לנהל גם עסק וגם משפחה. לשנינו יש מטרה משותפת כך שביחד קל יותר להתמודד עם הקשיים בדרך".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה