מאיש צבא לאיש שמארגן את טקס המשואות בהר הרצל. כך יורם שמחון, יליד יבנה, קיבל את התפקיד עליו חלם – ממש מעט זמן לאחר שהשתחרר מקריירה צבאית ענפה. "זה ריגש אותי מאוד, אהבתי את הטקסים בצבא, בשבילי הטקס בהר הרצל זה הטופ"

.

יורם שמחון יליד יבנה, בעל משפחה ענפה בעיר ושורשים עמוקים בעיר. יורם בן 50, כיום תושב אשקלון, נשוי +4. בשירות הצבאי יורם היה מפקד מחנה שיבטה ומחנה צאלים, כאשר השתחרר בינואר 2016 בדרגת רנ"ג.

"פרשתי מהשירות הצבאי לאחר 29 שנים, ולאחר הפרישה ובביקור אצל חבר שהוא מנהל סניף 'צוות' ירושלים, שמעון מלכה, ביקש שאבוא לדבר איתו ולשמוע מה כדאי לי לעשות באזרחות", מגולל יורם את סיפורו, "במקרה, כשהייתי שם חייג אליו שמעון דרעי, מפקד טקס יום העצמאות בהר הרצל. 'אתה יודע מי יושב אצלי? יורם שמחון, זוכר אותו?".

"כשהתחלתי את שירות הקבע הייתי חניך בקורס נגדי יחידות בבה"ד 11, והוא היה מפקד הקורס אצלו הייתי חניך מצטיין. הוא ביקש לדבר איתי וסיפר לי שהוא קיבל את תפקיד מפקד הטקס במקום רוקני. מי שהיה עם רוקני, רנ"ג צדוק שוקר אינו בקו הבריאות ואני רוצה אותך שתהיה המחליף לבוא לעתיד לבוא, מבלי להתחייב על המועד המדויק. 'הציעו לי הרבה שמות אך מבין כל השמות אני רוצה אותך'".

.

"באותו רגע זה ריגש אותי מאוד והייתי בתחושה עילאית. שמחתי מאד על ההצעה הזו וגם אני מבין את ההשלכות כי לא כל מקום עבודה יסכים לוותר עליך לחודשיים מדי שנה. אהבתי את הטקסים במהלך השירות הצבאי ובשבילי הטקס בהר הרצל זה הטופ. ביקשתי יומיים לחשוב ולהתייעץ. עם המשפחה וחזרתי אליו עם תשובה חיובית, וכך יצאנו לדרך".

השנה הראשונה של שמעון הייתה בשנת 2017. "הייתי בחפיפה עם צדוק שוקר וראיתי את הדברים מקרוב. לאחר מספר חודשים שמעון התקשר וסיפר לי שצדוק לא חש בטוב ולא יוכל להמשיך בשנים הבאות ולמעשה את שנת 2018 שהיו חגיגות ה-70 למדינה, אני אהיה האיש בראש. היום אני כבר בשנה השנייה ובעזרת השם אזכה גם לשנים הבאות".

אז מה למעשה התפקיד כולל?

"התפקיד שלי הוא סגן מפקד הטקס. כסגן מפקד הטקס אני עוסק באימונים והחזרות של כלל הכוחות המשתתפים בטקס, אני גם עוסק בכל שגרת היום של הקצינים והחיילים שנוטלים חלק בטקס בתקופת החזרות, ואני למעשה המפקד שלהם בכל התקופה הזו. בטקס עצמו אני אמון על חוליות הדגלים וכל נושא העברת הדגלים הראשיים ואני גם משתתף בטקס באופן פעיל".

איך נבחרים חיילים להיות דגלנים?

"כארבעה חודשים קודם לכן מתחילים את ההכנות לטקס, כששמעון דרעי מתכנן את הצורות, שחלקן נבחרות על ידי ועדת הסמלים בכנסת שהשנה הנושא הוא 'מצדיעים לרוח הישראלית' וחלק אחר של הצורות אלו סמלי המדינה כמו מגן דוד, מנורה, סמל צה"ל ועוד. יש 18 צורות, וההפתעה של השנה הייתה החללית בראשית, שלוותה בכיתוב בתואם".

יש שלושה פרמטרים שקובעים מי יכול להיות דגלן:

  1. מצבו הבריאותי וכשירותו לצעוד – לפעמים צועדים גם 18 ק"מ ביום.
  2. מוטיבציה – עד כמה החייל רוצה ומוכן להשקיע בטקס. שמעון שואל כל אחד מה המוטיבציה שלך מ1-10 ומי שאומר 9 לא ממשיך איתנו.
  3. קואורדינציה.

"חייל שעונה על כל הקריטריונים האלו ממשיך איתנו למיונים, שמתקיימים ביחידות של החיילים ושם נבחרים הטובים ביותר שמצטרפים לאימונים, שמתקיימים בירושלים מדי שבוע מיום ראשון עד חמישי בתנאים של יחידה סגורה. מעבר לזה שהם עושים אימונים אינטנסיביים ועובדים קשה מאוד, אנו דואגים לפעילות הפגתית פעמיים בשבוע, להקות צבאיות, מופעי בידור, טקסי העלאה בדרגה. עוטפים אותם בהמון אהבה, המון חום והמון דאגה לכל מחסורם".

.

לא מוותר על הטקס

"בשנת 2017 התחלתי לעבוד בחברת קלוד נחמיאס באשדוד כמנהל חברת אחזקה של מגדלי יוקרה", אמר יורם, "אך למרות שידעו מראש כי אני צפוי להיעדר כחודשיים לפני הטקס, המנכ"לית של החברה לא אישרה לי את החופשה והייתי צריך לבחור. מאחר ונתתי את מילתי לשמעון שאני איתו, נאלצתי לעזוב את מקום העבודה".

ומצאת אחר כך עבודה אחרת?

"אחרי הטקס של 2018 הספקתי לעבור קורס ממוני בטיחות שסיימתי בהצלחה כולל הסמכה, ואחרי הטקס הזה אני צפוי ב"ה להתחיל בימים הקרובים בתפקיד מנהל מערך הפצת המזון של בית החולים שיבא בתל השומר. מבקש להודות לסא"ל שמעון דרעי על הבחירה בי. זה לא מובן מאליו לבחור בי מבין כל השמות שהציעו לו, זו גאווה גדולה עבורי, אני שמח שהוא בחר בי, ואני סמוך ובטוח שהוא מרוצה ממני ומתפקודי".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה