רמי לוי של הצעצועים



שנים רבות עסק שמואל טוינה ביבוא צעצועים ושיווקם לחנויות השונות ברחבי הארץ, אבל רק כאשר פתח את חנות הצעצועים 'קפטן טוי' בעצמו, נוכח לגלות את המחירים הגבוהים אותם גובים היבואנים הרשמיים של המותגים הגדולים, מחירים שאותם בסופו של דבר משלמים הצרכנים, שברוב המקרים אלו הורים צעירים הנכנעים ללחצים הבלתי פוסקים של הילדים, הרוצים לקנות את המותגים האהובים עליהם מתכניות הטלוויזיה השונות.

טוינה בן ה-46, שהוא בעצמו אב לשלושה ילדים קטנים, הבין שמשהו פה לא בסדר והחליט לעשות מעשה. "שמתי לב למחירים שאני מקבל מהחברות הגדולות שהן פשוט עושקות אותי ובסופו של דבר המחיר מתגלגל לצרכן במחיר שהוא לא הגיוני", מסביר טוינה. "כשהייתי באירופה ראיתי את המחירים שם וחשבתי שאם אפשר באירופה לקנות צעצועים בזול אז למה לא בישראל?  למה לא להביא את המחירים האלו לצרכן הרבה יותר בזול".

אז מה בעצם עשית?

"יצרתי קשר עם חברות גדולות בעולם והזמנתי את הסחורות לישראל והתחלתי למכור לחנויות איתן עבדתי בעבר וכמובן הכנסתי את הסחורה גם לחנות שלי ומי שייכנס היום ל'קפטן טוי' ביבנה, יראה שהמחירים מאד זולים לעומת חנויות אחרות. זה לא שהחנויות האחרות לא בסדר, פשוט היבואנים הרשמיים עושקים אותם ולא מותירים להם ברירה. היבואן הרשמי בישראל מכתיב לנו באיזה מחירים למכור ואין לנו מה לעשות, אנחנו כבולים. המחירים שאנחנו קונים מהם הם יקרים".

למה זה ככה בעצם?

"היבואן הרשמי רוצה להרוויח הרבה כסף, הוא קונה את המוצרים מהיצרנים בחו"ל בדיוק במחיר שאני קונה ביבוא המקביל, אבל הוא אומר לעצמו שאם הוא יכול להרוויח יותר כסף ולהוציא מהצרכן 80 ₪ במקום 30 ₪ אז למה לא? אז הוא בא לחנויות ומוכר במחירים גבוהים ולחנויות אין ברירה כי הן רוצות להחזיק את המוצרים האלו שיש להם ביקוש על ידי הצרכנים, אז המחיר עובר לצרכן".

איך זה שעד היום לא עלו על זה?

"אני חושב שעלו על זה, אבל צריך קשרים מאד חזקים בעולם כדי להביא את המוצרים האלה, זה לא דבר פשוט, זה שינוע מאד רציני וחייב את הקשרים המתאימים, אבל דרך הקשרים האלה אפשר להביא הכל לארץ. הכל עניין של כסף ויחסים עם אנשי הקשר הנכונים בעולם".

נשמע בלהט של הדברים שלך שזה לא רק עניין הכסף, בשבילך זה עניין עקרוני.

"יכלתי להמשיך לעבוד כרגיל ולגלגל את המחיר ללקוח ולהיות בראש שקט, אבל כאשר נפתחת לך הזדמנות שהיא יותר טובה ואתה יודע שעשית משהו בשביל הצרכן ואתה נהנה לראות ילד שהוא מחייך והאבא שלו שילם 29 ₪ על מוצר ולא 79 ₪, וכל השוק סביבך הוריד מחירים ואפילו היבואן הרשמי הוריד את המחירים בגללך, אתה יודע שפגעת במטרה. אם היום חברה מסוימת הורידה את המחיר בגללי בחצי, זה אומר שמלכתחילה היא יכלה להוריד את המחיר ולמכור בחצי ממה שהם מכרו".

"המחיר לצרכן לא הגיוני"

אתה רואה בעצמך מהפכן?

"אני חושב שכן. מישהו אמר לי שכמו שרמי לוי התחיל את פריצת הדרך בתחום המזון אני מתחיל בצעצועים. אני מאמין שבעתיד הקרוב יצטרפו אליי עוד יבואנים שמרגישים וחושבים כמוני וזה ילך ויגבר והחברות יתחילו להבין שהן לא יכולות להמשיך ולעשוק את החנויות. אין לי מילה אחרת להגדיר את זה למעט עושק, שבסוף מתבטא במחיר לצרכן".

אתה נושא בשורה חברתית כלכלית. זה מה שמוביל אותך?

"בפירוש כן. לא מדובר פה רק בכסף, הכסף כרגע זה הדבר האחרון העמוד לנגד עיניי. אני פשוט מנסה לתקן עוול במדינה, שמנסים להרוויח בצורה חזירית. אני חושב שאם באירופה מוכרים במחירים נמוכים אז גם בישראל אפשר".

אתה חושב שגם לאינטרנט יש השפעה על זה? שאנשים יכולים להזמין מכל מיני אתרים בחו"ל במחירים נמוכים יותר.

"בוודאי. אנשים רואים שהמחירים זולים יותר ומזמינים באינטרנט, אבל היום כשאני מביא להם את המחירים האלו לארץ ואפילו יותר זול, אז הם לא צריכים להתעסק עם הזמנות ומשלוחים באינטרנט".

מבחינתך, אם נגיד בעוד חמש שנים מהיום היבואנים יישרו קו עם המחירים האלה עד שזה אפילו לא יהיה לך כלכלי לייבא במקביל, זה יהיה עבורך ניצחון?

"חד משמעית כן. אני ארגיש שניצחתי וסוף סוף הצרכנים בישראל יכולים לקנות צעצועים במחיר הוגן. לא יצטרכו לחכות לנסיעות לאירופה או לחפש באינטרנט ולהשוות את המחירים בחיפוש אחר הזול. אם החברות האלה יישרו קו, לא יהיה לי אינטרס להביא בעצמי".

"כמו שרמי לוי התחיל את פריצת הדרך בתחום המזון אני מתחיל בצעצועים"

היו לך בעיות מבחינת הרשויות, היבואנים ניסו לחסום אותך?

"ברור. הם מנסים לעשות את זה ומנסים לעצור את זה ככל שהם יכולים, אבל החוק הוא מאד ברור ומגבה את מי שרוצה להביא ייבוא מקביל והם לא מצליחים לעצור אותי, כי בסופו של דבר זה טוב לאזרח הקטן".

במציאות של היום אין מקום לבלעדיות בשוק?

"יש מקום לבלעדיות אבל בתנאי שאותו יבואן בלעדי יגבה מחיר הוגן שלא יעשוק את האזרח ולא יהיה שונה ממדינות אחרות בעולם. לא יכול להיות שמוצר באירופה יעלה 10 יורו ובישראל יעלה 80 ₪ וזה לא בגלל מיסוי או שום הוצאה אחרת".

עכשיו אתה מוכר גם לחנויות נוספות.

"כל מי שקונה ממני סחורה הוריד את המחירים ואצלו הרבה יותר זול מאשר כאלו הקונים מהיבואן הרשמי ובסופו של דבר זה טוב לכולם. עשיתי כאבי ראש ליבואנים הרשמיים שהם נפגעו ממני, והמרוויח הכי גדול הוא הצרכן. אני מעודד עוד ועוד סוחרים לעשות יבוא מקביל".

אבל בסופו של דבר זה מתחרה בך.

"זה לא מתחרה. יש מספיק מקום לעוד יבואנים ויש מספיק פרנסה לכולם. אם בסופו של דבר היבואנים הרשמיים יבינו שאנחנו נכנסים בהם בייבוא מקביל וילמדו להוריד את המחירים לרווח שפוי אז כולם ירוויחו".

זה עניין של זמן, תהליך.

"נכון זה תהליך, אבל הרכבת נוסעת ואנחנו עלינו עליה. בסופו של דבר היא תעצור בתחנה הסופית. כמה זמן זה ייקח וכמה תחנות, אני לא יודע, אבל בסוף היא תגיע ליעד".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה