יודע בדיוק מה יבנה צריכה



לאחר שסיים קדנציה בהנהלת העיר לצדו של צבי גוב ארי, במהלכה למד והפנים את כל מה שצריך כדי לנהל את העיר, רועי גבאי מרגיש בשל ומוכן להוביל את יבנה קדימה. בשבועות האחרונים קיבץ סביבו מספר אנשים, שיחד איתם הוא מתכוון לכבוש את לשכת ראש העיר ואת המועצה

צילומים: חגי חסדאי כהן

בחמש השנים האחרונות היה רועי גבאי חבר קואליציה, הוא לקח חלק בכל הוועדות המרכזיות,  הוביל תהליכים משמעותיים והיה שותף מלא לקבלת ההחלטות. בשנה האחרונה החל לנקר בו הרצון לצאת דרך עצמאית וחדשה. תחילה הוא עוד חשב שצבי גוב-ארי יפרוש מהמרוץ, אך גם כשזה לא קרה בסופו של דבר הוא לא נרתע והודיע על התמודדותו לראשות העיר יבנה ברשימה עצמאית. "כבר לפני חמש שנים הייתה כוונה להקים קבוצה של צעירים ולרוץ לבד, אבל אחרי פגישה עם ראש העיר האמנתי בדרך, שיתפנו פעולה ויצאנו לדרך יחד. היום אני במקום אחר" הוא אומר. "זאת לא ביקורת, אבל הערכתי שצביקה ישים את המפתחות. ב-20 השנים האחרונות לא התפתחה פה מנהיגות חדשה ואני הבשלתי וראיתי שזה הזמן להתקדם. אני הולך לעבוד קשה, להזיע הרבה ולרוץ. אם אני לא ארוץ, אני לא אגיע. וכמו שאמרתי לפני חמש שנים ניתנה לי הזכות ואני שמח שקיבלתי את ההזדמנות".

גבאי, נשוי ואב לילד, הוא דור שלישי ביבנה. ולמרות שהוא בסך הכל בן 33 מאחוריו רזומה עשיר ורשימה ארוכה של עשייה. הוא יוצא יחידת דובדבן של סיירת צנחנים ומ"פ פעיל במילואים ביחידה קרבית. בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במדיניות ציבורית, במהלך לימודיו גם למד בתכנית מצטיינים של ניהול ומנהיגות באוניברסיטת טקסס בארצות הברית. גבאי הוא יועץ פרלמנטרי לשעבר של ח"כ מוץ מטלון והיום מרצה לשלטון מקומי ויזמות בממשל במרכז הבין-תחומי ומנכ"ל חברת סטארט-אפ בתחום הקניות אונליין. "אני בא עם ניסיון יפה לגילי ומרגיש בשל ללכת עד הסוף. אני שומע את הציבור ורואה מה יבנה מציעה ואומר שצריך לקחת את החשיבה, היצירתיות, האמביציה והמוטיבציה ולרוץ קדימה. יש פה קצב מטורף של שינויים. זה אופייני למציאות הארצית, לאו-דווקא למקומית, גם בהיבט הדיגיטליזציה, הפיתוח, הצמיחה הדמוגרפית. יש פה קצב אינטנסיבי וכדי להיכנס לקצב לזה צריך מישהו שחושב בקצב הזה, מתאים את עצמו לשינויים האלה ולוקח את העיר למקומות חדשים".

עם ראש העיר

איך עוברים עליך הימים מאז שהכרזת על התמודדות?

"אני אגיד את זה בצניעות, אבל אני מרגיש שאני נוגע באנשים ונכנס לדלת פתוחה. אני מרגיש רוח גבית מדהימה, אנשים מחפשים משהו חדש ומרענן. קורה בעיר הזאת משהו יפה, יבנה מתפתחת בצורה מדהימה, אבל זה לא מספיק, צריך לרוץ קדימה. אחת המטרות שהצבתי לעצמי היא ליצור סביבי קבוצה איכותית של אנשים. להיות ראש עיר זה לא One man show, אני לא כזה. אני איש של אנשים ומאמין שמנהל טוב חייב גם לדעת להכשיר את הדור הבא ולייצר קבוצה של אנשים שעובדים במקביל. אז לקחתי לי חודש אינטנסיבי כדי לוודא שיש סביבי את האנשים הללו, זה לא רק רועי".

מתי תחשוף את חבריך?

"זה עדיין לא נסגר, אבל יש קבוצה יפה שמתגבשת והיא תוצג בקרוב. אני אציג אותם לאורך הדרך, כי אני רוצה לעשות את הדברים נכון ולתת לכל אחד את המקום שלו. העובדה ששלושה אנשים (משה חזות, לינה שרון ורועי גבאי) שהיו שותפים לשולחן הנהלת העיר בחרו לצאת היא בעיני אמירה משמעותית. אני יכול להגיד שלינה תומכת והיא חלק מהקבוצה ומהצוות. אני גאה שמישהי כמוה, שישבה לצידי לאורך כל הדרך, נותנת לי רוח גבית. אני מאוד מעריך את הניסיון שהיא מביאה איתה, היא מקצועית, ישרה, הגונה וערכית ולשם אנחנו מכוונים".

אז מתוכנן כנס בקרוב?

"אני מאמין שבשבועות הקרובים יהיה כנס הפתיחה הראשון ושם נציג חלק מהאנשים. עדיין לא סגרתי הכל, אבל היה לי חשוב לצאת קדימה. אין לי תקציבי עתק ואף גוף ארצי לא מממן אותי. מדובר באנשים שמוכנים לשים את הכסף כדי לתמוך כי הם מאמינים. אני לא הולך להוציא משאבים וכספים, אני הולך לעשות מה שאני יכול ויודע, ברוח חדשנית. חשוב לי להגיע לכל בן אדם, כל מי שירצה לפגוש אותי אני אבוא לראות אותו. החיבור האנושי הוא קריטי עבורי".

גבאי. "שאחרים יתעסקו בעצמם"

איך אתה רואה את מערכת הבחירות עד כה?

"אני מאוד מקווה שאנשים יבחרו להתעסק בעצמם, ובמה הם יכולים להביא למערכת. יש פה לא מעט מועמדים וזה נהדר, זו דמוקרטיה בשיאה. יש שני מועמדים עם ניסיון עצום וצריך להוריד בפניהם את הכובע כי אי אפשר לקחת מהם את מה שהם עשו ליבנה, אבל הם מדברים על הצמחת הדור הבא, כשהוא כבר פה הדור הזה. בנקודת הזמן החשובה הזאת צריך לחשוב על מנהיגות ההמשך. זה מאתגר, אבל אני מאמין שאנשים יעשו את הבחירה ממקום נכון".

 

אתה לוקח בחשבון שההתמודדות לראשות עלולה לפגוע בכוח שלך במועצה?

"העבר מוכיח שזה אכן נכון ולמרות זאת אני לא חושש. אני לא בא להמציא את הגלגל, אבל אני מביא משהו אחר וחדש. אני מקווה שאנשים ייבחרו בי לראשות וייתנו לי ולקבוצה שאיתי את הכוח גם במועצה. אני לא בא ממקום סקטוריאלי, אני מביא איתי אנשים אכפתיים, חברתיים ומעורבים".

בחמש השנים האחרונות בהיותו חבר מועצה היה גבאי חבר בוועדות הכספים, המכרזים, תכנון ובנייה וביקורת. "הפשלתי שרוולים והחלטתי שאני נכנס ללב ליבו של העסק, על כל המשתמע מכך. תרמתי, הובלתי, תכננתי, למדתי וגם שתקתי איפה שהיה צריך כדי לתת לראש העיר לעשות דברים".

נקודת המפנה שלו הייתה לפני שלוש שנים, אז זכה במכרז לניהול תחום צעירים ארצי במשרד לשוויון חברתי, תפקיד בכיר במגזר הציבורי, ובעקבות הזכייה התבקש לעזוב את מועצת העיר. "ביקשו ממני להתפטר מהחברות המועצה, שזה היה אבסורד כי גם אם יש קשר בין הדברים אפשר להגביל ולשים חסמים רלוונטיים, כדי שלא יהיה איזשהו ניגוד עניינים. החלטתי שאני לא מתפטר, נשארתי במועצה בהתנדבות כי ידעתי שאני מכוון לראשות עיריית יבנה".

למה אתה צריך את זה?

"הרבה אמרו לי 'בגיל שלך ועם הניסיון שלך, לך תעשה תפקידים בעולם ההיי-טק. אתה מנכ"ל חברת סטארט-אפ היום, לך תתקדם ותתפתח בתחום הזה'. אבל אני חי את העולם הזה בהיבט המחקרי ובהיבט הציבורי כבר שנים. הג'וק הזה קיים בי עוד כשהייתי יושב ראש מועצת הנוער ביבנה ובהמשך באגודות הסטודנטים. מנהיגות זה לא משהו שאתה יכול לקבל או שמעבירים לך, זה משהו שאתה צריך לקחת בדרך של יוזמה ואחריות. אצלי זה בא ממקום של שליחות. הבאתי את אישתי לפה משוהם, אנחנו גרים פה ומגדלים את הילדים שלנו והעיר הזאת חשובה לי. יש לי משפחה ענפה בעיר ואני מכיר את ה DNA של יבנה. זה לא סיפור של קבוצת צעירים שבאה לשנות את העולם, לא. אנחנו קבוצה של אנשים שמכירים את יבנה ויודעים מה היא צריכה, לא נחתנו משום מקום".

"מביא איתי אנשים אכפתיים"

חשבת לחבור למישהו?

"יכולתי לבחור את הדרך הפשוטה ולהצטרף לאחד מהמועמדים. אגב, הרוב המוחלט ביקש ממני להצטרף. ברוך השם יש לי אישה בהריון וילד ויכולתי להגיד לעצמי למה אתה צריך את זה. אבל אני לא מתחבא מאחורי אף אחד, אני לוקח אחריות וגם למדתי שברגע שאתה לוקח אחריות ויש לך אומץ זה מדבק אנשים אחרים והם מצטרפים אליך וזה מהמם בעיני. נרקם פה משהו מדהים ויש הרבה שותפים לדרך. אם לא הייתי מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה הייתי אומר 'רועי תמתין, הכל בסדר', אבל אני נכנס לדלת פרוצה".

איך אתה מסכם את העשייה בחמש השנים האחרונות?

"אני שותף מלא לכל מה שקרה פה בחמש השנים האחרונות בקבלת ההחלטות. לקחתי לי את הממלכה הקטנה שלי, שהיא תחום הצעירים והנוער והנה אנחנו עכשיו בפתחו של הקמת מרכז הצעירים, שייתן מענה לתושבים בגילאי 21 עד 40. אגב את העולם הזה הלכתי ולמדתי, חקרתי, עברתי במרכזים דומים בערים שונות ונכנסתי למנהלים, הכל כדי להבין איך אנחנו מקימים פה מבנה שישרת את כלל האוכלוסייה ולא יהפוך לפיל לבן. הצגתי פרוגרמה לראש העיר, התקדמתי בנושא הזה ואני שמח שהוא יוצא לדרך. בתחום הנוער התחלנו במקום אחר, לפני חמש שנים לא היה מנהל מחלקת נוער ביבנה, לא היה פרלמנט נוער ביבנה, הייתה מסיבה עם פחות ממאה איש. היום הכל נראה אחרת, חיברנו בין החינוך הפורמלי לבלתי פורמלי כדי שהנוער יידע לאן לבוא והכל התחיל בתהליך תכנוני, הכנסנו מנהל מחלקת נוער, 1000 בני נוער ענו סקר צרכים, הבנו מה הרצונות שלהם, מה מפריע להם מה נוגע להם ויישמנו. הגעתי לישיבות של וועדות מוכן, אחרי שלמדתי כל נושא ונושא וזה הכניס סדרי עבודה גם לאנשים שישבו לצדי, שבאו מוכנים ועם תשובות ושאלות רלוונטיות. כל הנושא של מחיר למשתכן, יש מי שמקשיב לתושבים ונותן מענה מלא. הובלתי תהליך ואני יכול להגיד שסדרה ב' של תושבי יבנה תיכנס להגרלה. זה משהו שאני קידמתי ואחרי כמה וכמה פניות לראש העיר הוא נענה והציג את זה למשרד האוצר".

היה שיתוף פעולה?

"היה שיתוף פעולה טוב, אבל הרגשתי שעשיתי רק רבע ממה שיכולתי ורציתי. היו דברים שלא הסכמנו לגביהם, אבל זה חלק מהעניין וזה בסדר. הבנתי שזאת המערכת, שלחבר מועצה יש סמכויות מאוד מוגבלות ושאם אני רוצה להשפיע על דברים לאורך זמן, אני צריך לעשות את זה ממקום אחר".

איפה חשת פספוס?

"חייבים לעזור יותר לעסקים הקטנים, אני מאמין בעירוב שימושים במרחב הציבורי. ואני זועק כבר תקופה ארוכה שרק ככה נפרה את העסקים. בכל מתחם כזה או אחר צריכה להיות קומה של משרדים ולמטה המסחר. נכון זה תהליך בירוקרטי, אבל זה אפשרי וקיים במקומות אחרים. עכשיו זה נעשה בעיר כיוזמה פרטית, אבל אני מדבר על זה שהעירייה צריכה לדחוף לשם. מבחינתי התפקיד הוא לקחת יוזמות של תושבים, להקשיב להם וליישם. אפשר לעשות המון דברים ביצירתיות, מחשבה ועידוד של יוזמות תושבים. יש פה קהילה מדהימה רק אן ניתן לה את המקום להשתלב ולהיות מעורבים נראה דברים מדהימים. הייתי שותף בכל התהליך של בית הספר הדתי והמאבק על השבת, ניסיתי למצוא פתרונות ולגשר ולצערי לא הצלחתי. ושוב אני חושב שממקום אחר אני אצליח. אני מאמין שדווקא למקומות הללו צריך להיכנס ולפתור, להפשיל שרוולים ולקחת אחריות, לא לברוח. עשיתי וקידמתי המון דברים, אבל אני מתעסק בעשייה ולא בשיווק וכותרות".

ומה המחיר שאתה משלם?

"המחיר הוא שלפעמים אתה פחות מוכר, לוקחים לך קרדיט באופן כזה או אחר. אבל אני לא מתעסק בזה, כי יש פה עיר לנהל ומשם אני פועל. הרווחתי סיפוק גדול וזאת הסיבה שאני נמצא במקומות הללו. זאת לא חכמה לשבת ולהתלונן מהצד, לך תשנה, תוביל. גם כשהרגשתי תסכול ידעתי שאני במקום הנכון, זה עולם שבו לא תמיד אתה מקבל חזרה על מה שאתה נותן. הציבור הרבה פעמים לא מבין למה אתה עושה כך ולא אחרת, צריך להנגיש לו את הדברים ולהפוך אותו לשותף לעשייה".

איך עושים את זה?

"מקימים מרכז עירוני שמדבר עם התושבים. לא מרכז לתקלות וחירום, אלא לייעול ושדרוג. מקום שהתושב יודע שיש לו בו בית, שהוא חלק מהמערכת. הפער בין התערבות למעורבות הוא פער דק וצריך לדעת לשים את הגבול, אבל יש פה המון כוחות שאפשר וצריך להיעזר בהם וחובה להקשיב להם".

מה עוד על הפרק?

"אני לא הולך למכור סיסמאות, אלה להציג צעדים פרקטיים לעשייה. אנחנו רוצים לשים את יבנה במרכז, תרתי משמע. כל השירותים לתושבים צריכים להיות בתוך העיר, אין סיבה לצאת החוצה וצריך לייצר את זה. חובה להגדיל מקורות הכנסה ולא להסתמך רק על הארנונה שמשלמים התושבים. יש דרכים לעשות את זה, להשקיעה בסטארט-אפ, להקים חברה כלכלית שתנהל פרויקטים ותשקיע בהם, להקים מתקנים סולאריים על מוסדות הציבור. יש המון דרכים ורעיונות, נכון שאלה תהליכים, אבל צריך להתחיל להוביל אותם. צביקה עשה עבודה נהדרת עד כה ואני יודע שבעזרת השם אם אני אבחר הוא יסייע ויתמוך. יבנה נמצאת בנקודה שבה מתחילות להיווצר כאן קהילות בתוך העיר, אבל אנחנו חייבים לייצר את הביחד. ניהול עיר זו הסתכלות קדימה. אין דבר כזה לסיים את מה שהתחלנו כי זה אף פעם לא מסתיים, תמיד מציבים יעדים חדשים".

ולסיום?

"חשוב לי להגיד שאני מודה לכולם על התמיכה. אני מודה לאשתי, לאמא שלי ולאחים שלי עם התמיכה והעזרה. חסר לי שאבא שלי לא נמצא בתהליך הזה, אבל אני בטוח שהוא צופה, מבסוט על הדרך שבה בחרתי וגאה".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה