לוקחת את העיר לידיים



במשך שנים ראתה את יבנה הולכת ודועכת לנגד עיניה, כשהשכונות הוותיקות סובלות מהזנחה ולכלוך. למרות אינספור ניסיונות להיפגש עם ראש העיר ולקדם את שיקום השכונות, התחמק גוב ארי מלהיפגש איתה, וכשהגיעה לחוג בית בהשתתפותו על מנת לשאול את השאלות הקשות, הותקפה והושפלה על ידי הנוכחים. זה היה האות שבישר לרות כהן קורבלניק, כי על מנת לשנות את המצב, צריך לשנות את ההנהגה ולאחר שבדקה והתלבטה, מצאה את התשובות אצל מאיר שטרית והחליטה להצטרף אליו לרשימה

רות כהן קורבלניק הגיעה ליבנה בדיוק לפני 30 שנה מחיפה, אחרי שהות ולימודים בארה"ב. עם היכנסה לגור בשכונת נאות שז"ר, הצטרפה, יחד עם כמה חברים חדשים שהגיעו לבנה ביתך בשכונה, לוועד השכונה שהיה קיים ותפקד, וקבל תגבורת רצינית מהמתיישבים החדשים, שחיפשו איכות חיים והבינו דבר או שניים במחוייבות שלטונית והתארגנות אזרחית. בין החברים הוותיקים ניתן למנות את שמעון איאש ז"ל ואת שמעון אוחנה ז"ל, שהיו מאושיות העיר והשכונה.

רותי היתה הכתבת הפוליטית הראשונה של 'יבניתון', ואח"כ שימשה חברת מועצת עיר במשך 2 קדנציות, כשבקדנציה השניה, יחד עם שמעון איאש משה לסרי ומשה עזרן, הקימו את רשימת פז, שייצגה את השכונה במועצת העיר.

רותי הינה אשת חינוך ובמקביל לפעילות הצבורית וההתנדבותית, וועדי הורים בביאליק וגינצבורג, וועד השכונה ועוד, היא למעשה ניהלה 3 בתי ספר, עסקה בפיקוח מטעם רשת עמל וקרן רש"י  וניהלה ביד רמה את וועדת החינוך העירונית.

לרותי ורפי 4 ילדים, שגדלו והתחנכו בנאות שזר, ביאליק וגינצבורג וכמובן כולם למדו באוניברסיטאות השונות בארץ ובעולם, 5 נכדים ו-2 כלבים.

למה בכלל נכנסת לפוליטיקה בעבר והיום את שוב חוזרת?

"אז כמו היום, הרצון להיות סוכן שינוי מהיבטים רבים, גרם לי להשתלב בהתנדבות כמובן, בשטחים בהם ראיתי שיש צורך בשינוי, כמו לדוגמא שכונת נאות שז"ר, וזה יענה לך על התשובה מדוע היום.

שכונת נאות שז"ר, שבעבר כינו אותה: מ ע ב ר ה. נראית נורא ואיום. היא למעשה לא השתנתה 30 ו-20 שנה, מאז שמאיר שטרית עזב את יבנה אך דאג קודם להרים את השכונה ע"י קביעת שטחים להקמת שכונת וילות בתוך השכונה והבאת פרוייקט שיקום שכונות לכאן.

בוא תסתובב איתי בשכונה ויחשכו עיניך. היום כאז. זה לא יאומן שבמאה 21 עדיין במקום שאינו נחשב יותר לפריפריאלי, עזובה, הזנחה פושעת ולכלוך".

רות קורבלניק. לוקח את העיר בידיים

מדוע את חושבת שמאיר שטרית יתן מענה לנושא הזה?

"תשמע סיפור, לפני כחודשיים פגשתי את גוב ארי בחתונה, ונדברנו להיפגש. פניתי לרל"שית ואכן בקשתי פגישה מספר פעמים. לא גבשתי לי עדיין שום דעה, עם מי אלך בבחירות אם בכלל. מטרת הפגישה היתה לבקש ממנו תשובות קונקרטיות ותוכניות לשיקום השכונה בקדנציה הבאה אם יבחר ולהביא את השכונה למאה ה-21, כי כרגע מצבה בכי רע והתמונות מדברות בעד עצמן. זו, אגב,  הזדמנות עבורי להעלות זאת כאן בכתב את מטרת המפגש שמעולם לא התקיים.

במקביל, היו לי שיחות עם רועי גבאי ומאיר שטרית. את התשובות הטובות ביותר קבלתי משטרית. אני מקווה שלא תהיינה אלה הבטחות, אבל אני מאמינה באיש, כי הוא החל בשיקום השכונה.

בכלל יש לו חשיבה של יציאה מחוץ לקופסה ולא לעשות עוד מאותו דבר. אתה יכול לסמוך עלי שאני אשב על אוזנו בנודניקיות שמאד מאפיינת אותי ואני ממש מצווה עליך, כנציג התקשורת, להיות לי לעזר בנושא ולטרטר אותו בדרישות לביצוע בשכונה הזו ובכל השכונות הוותיקות, שכאילו מחוגי הזמן עצרו בהן מלכת.

אתה יודע שיש כאן מכת תרנגולים בשכונה והעיריה לא מטפלת, בכל פעם, לקריאתנו, מגיעים אנשי אגף שפ"ע הנהדרים, באמת. לוכדים, אך לא מצליחים להדביר את התופעה ואין מדיניות בעיריה הנלחמת בכך ובתושבים המחזיקים תרנגולים בגינה. זה לא כפר כאן. זו עיר ואם בישראל, שראש העיר מתגאה בה, אבל לא בכל חלקיה".

בואי נחזור רגע למה קרה בבית הכנסת דוד המלך לפני כחודש.

"זה היה מביש ב-2 רמות. רמה אחת שזו דרכו של ראש העיר הזה, לסתום פיות לאנשים. כשהייתי חברת מועצה, תחת שלטונו, באתי פעם לישיבת מועצה עם בובת כלב פלסטיק ששמים על הטמבון האחורי באוטו ומנענע בראשו. חברי המועצה שאלו אותי לשם מה זה, עניתי שכך אנו נראים. מהנהנים בראש לדרישותיו וגחמותיו. הוא כמובן הלך מיד לאיאש, שהיה יו"ר הסיעה, ז"ל וביקש שיחליפו אותי מיד במועצה. דבר שלא קרה.

"בכל אופן, היה עלי עליהום של אחד הפעילים שלו, שמיותר לציין את שמו ומעלליו, אבל הגישה החמורה היתה של ראש העיר. הוא הרי מציג סקרים שהוא גובר על כולם והעיר שלו, אז מדוע הוא נאלץ להתנהג בצורה כה מחפירה ולא לאפשר לי לשאול שאלות. הרי ברור היה לו שהשאלות הן אמיתיות, כי הן כואבות ואף אחד מאנשיו (אולי בעצם לגזיאל) לא קמו לבקש בנימוס ממנו שיאפשר לי לשאול. אם אדם הוא חזק, הוא מאפשר הכל, מקסימום היה עונה לי: אבדוק ואתן לך ולתושבים תשובות.

"הוא העדיף לצרוח עם המיקרופון ביד, ולצידו אותו פעיל, ואף אחד מאנשיו לא עצר את הפארסה הזו. אח"כ גיליתי כל מיני סיפורים בפייסבוק וגיבובי שקרים. נניח לזה.

"הרמה השניה היתה של האנשים ובעיקר נשים שנכחו במקום, וביקשו יפה, אל תכעסי עליו, הוא ראש העיר. כשעניתי להם שאנו חיים בג'יפה, הם הסתכלו עלי בעיניים עצובות. כזה דבר לא היה קורה בשכונה בה יש אנשים חזקים שדורשים את מה שמגיע להם מבחינה אזרחית.

"גוב ארי אמנם ניסה להסית את הדיון לכך ששטרית שלח אותי. למזלי שכנתי העידה שהיא זו שהזמינה אותי לחוג וכי לא ידעתי על קיומו והוסיפה כי אני עדיין מתלבטת למי להצביע.

"זה, כאמור, היה לפני חודש. עוד באותו סופשבוע ידעתי למי אני לא אצביע. אותה שכנה, שגם היא היתה בוועד והיא אזרחית מאד מוכוונת מטרה למען השכונה, מתחננת לשיקום איזו גינה "פקקטע" ליד תיבות הדאר היכן שנוער יושב שם בלילה, משחית ומעשן, כבר 10 שנים. אפילו זה לא קרה.

"ראה את התמונות המפורסמות בעיתונים על כך שיבנה שוב זכתה ב-5 כוכבי יופי. אנשי הוועדה המגיעים לבדיקת הנושא בעיר, הם או מובלים, או לא חכמים גדולים (בלשון המעטה). הם אף פעם לא בקשו לראות את השכונות הוותיקות.

"כל ארגון, עיר או גוף אחר שאינו מטפל בשכבות חסרות היכולת שלו, הוא ארגון שנדון לכישלון. אם אתה לוקח אנשי וועדת קישוט של 5 כוכבי יופי לשכונה הירוקה ולנווה אילן ולא לוקח אותם לראות שכונות וותיקות ועזובות, אתה נוהג במרמה מסוימת. למה דומה הדבר? לפולניה שמגיעים אליה אורחים והיא מסתירה את הלכלוך מתחת לספה.

"פה צריכה להיות עבודת מסרק בתוך השכונות, בית בית, רחוב וסמטה על מנת לשקם. או אז יבוא ראש העיר, שטרית, ויביא את אנשי וועדת הכוכבים בעלי משקפיים המסתירות חצי מיכולת הראייה והשאלה שלהם, יקח אותם לשכונות הוותיקות ובגאווה יאמר: כך זה נראה עד אוקטובר 2018 וכך זה  נראה מאז עד היום. אי אפשר להמשיך לבנות מגדלים על מגדלים ולהפקיר ולטאטא למחבוא את תושבי השכונות הוותיקות".

השכונות שצריכות התערבות

האם שטרית הבטיח לך ג'וב כלשהו?

"שמעתי כבר את השטות הזו (צוחקת). חבוב, אני בפרישה ומתכוונת להינות מכל רגע בפרישה. עבדתי ממש קשה בחיי. אבל, כן, יש משהו שאני אעמוד על כך: שיקום שכונות. יש לי תוכנית נהדרת לשיקום, תוך שינוי העבודה הארגונית והקמת מטה רלבנטי.

"אגב, קיימת תקנה ברשויות המקומיות, שהותקנה ע"י מאיר שטרית ב-2007, בהיותו שר השיכון, שעל כל דירה חדשה הנבנית בערים, על הקבלן להעביר 5000 ש"ח אך ורק לטובת השכונות הוותיקות. אני הייתי לוקחת את הכסף ומשתתפת בתשלומי חוגים ותגבורי לימודים לילדי השכונות, וכמובן משתתפת בתשלומי צהרונים ומעונות לילדי השכונות הוותיקות על מנת לאפשר לאמהות צעירות, חד הוריות וכו' לרכוש השכלה ולצאת לעבודה.

אין לי מושג איפה הושקע הכסף הזה ע"י ראש העיר היוצא, אבל בוא נגיד שאפילו כיכר אחת לא בנה בנאות שז"ר".

בואי נדבר קצת על נשים, כי מהלכות פה שמועות על 2 האישים הללו.

"אתה יודע, עוד אנחנו משוחחים ואני חושבת ברצינות שבכלל ברשימה של גוב ארי אין אף אחד מהשכונות הוותיקות. יש 5 גברים והנשים שלו מוחבאות מאחור.

אתה בוודאי מכוון לנושא הנשי שהשתרבב הן אצל גוב ארי והן אצל מאיר. אז אם ניגע במקרה הראשון, אני ליוויתי אותו מתחילת התפוצצות הפרשה, כתבתי עליו בעיתונים המקומיים ואף זכיתי להכיר את הגברת, שלצערי נפטרה והענין למעשה לא מוצה עד הסוף. אני לא רוצה להיכנס למה קרה אבל כן חשוב לציין שהוגשה תלונה במשטרה, וגוב ארי נחקר במשטרה. משבקשה עוה"ד של המתלוננת על אונס, בתביעה האזרחית, את איכון הטלפון, הזדרזו העירייה וגוב ארי להגיע לפשרה כספית, מבלי כמובן להודות בטענות. ולמרות זאת, ולאחר ששולם לאישה, החליט היועמ"ש דאז, מני מזוז, לפתוח את תיק החקירה בשנית.

"במקרה של שטרית, הבנתי שהמקרה אינו דומה כלל, היה משהו דווקא שאינו קשור בו. כך או כך הוא שילם מכיסו הפרטי. זה אינו עושה את האירוע טוב ומותר, אך עובדה היא ששם זה נגמר ללא תלונה וללא חקירת משטרה.

אני בטוחה ששטרית הרבה יותר minded לנושא קידום נשים ומעמדן. הוא ישווה משכורות של נשים וגברים בעיריה במקרה שאישה במעמד זהה לגבר, מקבלת שכר זעום יותר".

אני משער שאת שומעת דיבורים על שחיתויות וכו'

"כן, אני שומעת, אבל חשוב שתדע ששטרית אף פעם לא נחקר בנוגע לשחיתות שלטונית, וכל הדיבורים נגדו על לקיחה וגזילה יצאו מאיזה בית יוצר שלא מפרגן להתקדמותו המטאורית. אני יכולה למלא אותך בסיפורים על גוב ארי מפה עד מטולה, עוד מתקופת שירותו בשדות התעופה ועד היום. רכילות לא הופכת את הדברים לאמת.

"מרגיזים אותי האנשים שמלכלכים בפוסטים את שטרית, בעוד שהוא נתן הוראה לפעיליו לא ללכלך אף אחד, כי בסוף, אחרי ה-31.10 אנחנו עיר אחת ועם אחד. הייתי עדה השבוע לאיומים ממש מצד אנשים מהמחנה של גוב ארי. אני רוצה לקוות שאין ידו במעל, וכי עליו להפסיק  אותם מיד. השיימינג הזה בסוף פועל הפוך על אותם משמיצים ומעלילים.

"דע לך, שאני מכירה המון אנשים שפוחדים לדבר פן יבולע להם וייפגעו משכורתם ומקום עבודתם. זה אסור בתכלית האיסור. שמעתי מאנשים שהיו בחוגי בית של שטרית, שהוא מאפשר לשאול את השאלות הכי קשות וטורדניות ועונה בסבלנות לכל אחד ואחת. לא נחזור לנושא סתימת הפה שלי!!!

לסיכום, מה את רוצה לומר לבוחר היבנאי?

"אני רוצה לברך את הדמוקרטיה שלנו. חשוב לאפשר לאנשים להתבטא אך בכבוד לזולת. הצטרפתי למאיר שטרית כי אני מאמינה באיש, בכוונותיו הראויות. כשרי הניהול שלו מצויינים, כל אחד יכול להתבטא ולומר כל דבר, ובעיקר אם יש למישהו במטה תכנית כלשהי, הוא מאפשר להוציא אותה לפועל, ללא התערבות ורק עם חובת דיווח אליו או התייעצות. היום במאה 21 אי אפשר לנהל בצורה ריכוזית ולא משתפת.

אני מאחלת לעיר יבנה הצלחה אחרי הבחירות ואני מקווה שהשכונות הוותיקות יעלו כיתה, למקומם הטבעי והנכון, כי הן העריסה עליה נולדה העיר המקסימה והחמה הזו".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה