50 ילדים בעלי צרכים מיוחדים משתלבים בתחומי האמנות בסדנה לאומנות ביבנה



הפרוייקט הוא ביוזמת דויה גוב-ארי ופורום ידידי הסדנה

50 ילדים בעלי צרכים מיוחדים וקשיים תפקודיים בדרגות שונות משתלבים ונהנים השנה משלל פעילויות אמנות ויצירה במסגרת יוזמה של פורום ידידי הסדנה בראשותה של רעיית ראש העיר ויו"ר הפורום, דויה גוב-ארי.

 דויה גוב ארי

כזכור, בחודש יוני אשתקד התקיימה ביבנה פעילות יוצאת דופן- אמנים למען ילדים- במסגרתה נמכרו חפצי אמנות של אמנים ישראליים. המטרה המוצהרת היתה שילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, תושבי יבנה, בתחומי האמנות בעיר ושילובם המוצלח בשיעורי אמנות פלסטית בקבוצות ובעבודה פרטנית. את האירוע יזמה אשת ראש העיר ויו"ר פורום ידידי הסדנה לאמנות, דויה גוב-ארי בשיתוף הסדנה לאמנות.

הרעיון העומד בבסיס היוזמה היה לאפשר לילדים בעלי צרכים מיוחדים ללמוד ולהשתלב בתחומי האמנות ובכך להביע את עצמם וכשרונם בדרכים לא-מילוליות. מדובר באוכלוסיית ילדים בעלי קשיים בתקשורת, קשיים מוטוריים, ליקויי ראייה ושמיעה.

לצורך כך גוייסו משאבים ותקציבים שנתרמו ע"י בעלי עסקים פרטיים בעיר וסביבתה. במפגש חגיגי שנערך בסדנה לאמנות בהשתתפות הורי הילדים, הוצגו תכניות העבודה לטובת הילדים וחולקו מתנות אישיות למשפחות ולילדיהן. בערב ההתרמה עצמו נמכרו יצירות אמנות רבות של מיטב אמני ישראל אשר כל הכנסותיהן קודש לרווחת הילדים ומימוש הפרוייקט.

בעקבות ההצלחה והתרומות הנדיבות שולבו השנה 50 ילדים, בגילאי 6 ומעלה, בקבוצות ובחוגים המתקיימים בסדנה לאמנות. הילדים והמשפחות אותרו על ידי מרכז תמיכה יישובי איזורי (מתי"א) והמפקחת על החינוך המיוחד, מירי קינן, המצויים בקשר שוטף עם המשפחות ומלווים את הילדים במסגרות השונות.

בחודשים האחרונים משתלבים הילדים בחוגים בסדנה לאמנות כגון "חיות וחרוזים"- יצירת בעלי חיים מחרוזים המסייעת לשיפור המוטוריקה ופיתוח הדימיון, חוג קרמיקה- פיתוח מוטוריקה עדינה ויצירה, חוגי ציור ושילוב אומנויות.

 אולגה, אמא של דניאל, מספרת בהתרגשות: "הבן שלי בן 12 לומד בחוג

"חיות וחרוזים", חוג מדהים עם המדריכה ענת. המדריכה מתייחסת יפה לכל ילד, מסבירה בסבלנות והילד נמצא בסביבה של ילדים רגילים, דבר שעוזר לו מאוד לביטחון האישי. דניאל סובל מבעיית קשב וריכוז והחוג עוזר להגביר את הסבלנות ואת הריכוז, עוזר לו בחשבון ולהיות גאה ביצירות שלו. לא האמנתי שהוא יוכל לעשות כאלה דברים, זה משהו מדהים. הילדים יוצרים דברים מדהימים כמו מחזיקי מפתחות, מגנטים, תכשיטים וכו' והכל בצורות ודמויות של חיות. כמובן, אני רוצה להודות לראש העיר ולאשתו על היוזמה".

כיתה ב' בית-הספר היסודי ''מעיין'' מהווה מרכז פעילות נוסף. אחת לשבוע מגיעה למקום מדריכת הסדנה לאמנות, עדי ינובסקי ומאפשרת לילדים לבוא לידי ביטוי ולממש את כישרונם. התלמידים למדו להשתמש בצורה שונה מהמקובלת בחומרים המוכרים להם כפלסטלינה, חרוזים, בדים וצבעי גואש ולהבין את טיבם של החומרים והשימוש הרב שניתן לעשות בהם. חלק מהאובייקטים הסופיים אליהם הגיעו הם בובות מרהיבות מחומרים ממוחזרים, רעשנים מחרוזים, פרחים מניירות, תכשיטים משאריות בדים ועוד.

 

קבוצת תלמידים נוספת מכיתה ט' בחטיבת הביניים "האורן" מגיעה באופן קבוע לסדנה לאמנות ועוסקת בסדנאות פיסול. המדריכה לאמנות עדי ינובסקי מספרת כי מדובר בפרויקט גדול יותר בו התלמידים לומדים על תהליך הפיסול מתחילתו ועד סופו. בשיעור הראשון הם התבקשו לצייר את הפסל שהם היו רוצים ליצור ובהמשך הגיעו למוצר הסופי על-ידי הפשטת השלבים ולימוד טכניקות של בניית שלד, עיסת נייר, שימוש בצבע וצביעה".  ינובסקי מספרת עוד כי "שיתוף הפעולה בין הסדנה לאמנות לבין הכיתות הקטנות בבית הספר "האורן" ו"מעיין" נבע מתוך ההבנה שתיגבור האמנות בבתי הספר יביא לפיתוח חשיבה, מוטוריקה וחווית יצירה אחרת. זה פשוט נהדר לראות את הילדים מצליחים להגיע למטרה ולהבין את תהליך היצירה על כל שלביו".  חשוב לציין כי במהלך שנת הלימודים ילמדו הילדים רישום ועיצוב מוצר ירוק וממוחזר.

 

דויה גוב-ארי, מסכמת: "הגענו למסקנה שהחינוך המיוחד ראוי גם הוא לתשומת לב מיוחדת, הן מבחינת ההורים הזקוקים לתמיכה ולהכרה, והן מן העובדה שבכל ילד טמון פוטנציאל אדיר ונכון יהיה לאפשר לילדים מקסימים אלה להביע את עולמם הרגשי באמצעים לא-מילוליים. עולמם של הילדים עשיר ומלא תכנים ואנו מצידנו מאפשרים להם למצוא את הנתיב, להביע את יכולתם ולבוא לידי ביטוי חיובי. אני מוכרחה לציין את שיתוף הפעולה הפורה עם הסדנה לאמנות בראשותו של רוני ראובן וצוותו אשר גיבשו תכניות עבודה המותאמות לכל ילד וילד, ולהודות לחברי הפורום התורמים חלקם במסירות רבה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה