פרשת השבוע פרשת קורח



מאת הרב יוסי לרר חב"ד יבנה

כניסת השבת: 19:29
יציאת השבת: 20:33

כיצד ניתן למדוד את מידת השפעתו של צדיק ? האם על פי מספר חסידיו  או רכושו ? מהם הפרמטרים  לכל אדם הרוצה לבחור לעצמו  צדיק ? האם לבדוק את כמות האנשים בחצרו  או  את כמות האנשים המפורסמים ?כמה טייקונים נמנים על קהל אוהדיו ?  או אולי לבדוק את כמות הניסים המיוחסים לו ?

אכן , בעם ישראל אנו מוצאים. צדיק שהמייחד אותו   בעיקר  הכוחות המיוחדים שקיבל משמים(כירושה מאבותיו  או בדרך אחרת) כוח לעשות ניסים, רוח הקודש ,כוח לברך. אישיותו אינה רלבנטית למקורביו ,הם בוחנים אותו  בהצלחת הברכות שהוא מעניק. וצדיק  שהולכים אחריו  בעיקר בגלל אישיותו  .רואים בו מודל לחיקוי והברכות והניסים  הם  דבר צדדי.

הסיפור המרכזי של פרשת השבוע מחלוקת קורח על מנהיגות משה  נותנת לנו מענה למקומו של הצדיק בעם ישראל. קורח מקבץ קבוצת מקופחים ויוצר מפלגה .המקופח הראשון הוא עצמו. קורח היה עשיר וחכם וממשפחה מיוחסת בן דוד של משה ואהרון. כאשר ראה כיצד משה מקבל את המנהיגות ואהרון את הכהונה קיבל זאת בהבנה  לפתע הוא מגלה שהנשיאות נתנה לבן דוד הצעיר ממנו. קורח החליט שגם הכהונה לאהרון ניתנה בגלל קשרים ולא בגלל יכולות. הוא פונה למקופחים נוספים, הבכורות. שנלקחה מהם עבודת המזבח לטובת הכהנים. ושבט ראובן שהיה בכור השבטים אך יהודה ויוסף קיבלו את זכויות הבכורה.

קורח, מאתים וחמישים בכורים ודתן ואבירם נציגי שבט ראובן מצטרפים לקורח  כנגד משה בטענה שחלוקת התפקידים הייתה על ידי קשרים ולא על ידי כישורים, וללא הוראת ה' קורח מצליח להמריד העם כנגד משה אז מגיע העונש המוכיח את צדקת דרכו של משה . הארץ פתחה את פיה ובלעה את אנשי קורח, מאתים וחמישים הבכורות נשרפו ובמגפה מתו עוד כארבע עשר אלף איש.

בנוסף לעונשים הללו   ה' מבקש שיביאו שנים עשר מקלות . מקל לכל נשיא  .במטה שבט לוי נכתב שמו של אהרון  .למחרת במטה אהרון  פרחו  פרחים שמתוכם יצאו שקדים. מדוע היה צורך בנס המטה להוכיח את מנהיגות אהרון?

הסיבה נעוצה ברצון  לבטל טענה נוספת  .אומנם אהרון נבחר ע"י ה', אך ייתכן שהוא לא היה מוכשר לתפקיד ואחיו משה יתפלל וביקש זאת . ייתכן ותפילה החזקה מתפילת משה תעביר הכהונה לאיש אחר . אהרון קיבל את התפקיד לא בגלל כישוריו ובדורות הבאים  אנשים מוכשרים יקבלו  התפקיד. המטה הוכיח  שלאחר הנס שמקל מגדל שקדים היה תהליך טבעי מזורז שכלל פריחה ופרי. ללמדנו שאומנם אהרון קיבל כוחות מלמעלה אך הבחירה נהפכה לחלק מטבעו ולכן צאצאיו הנושאים את תכונותיו ימשיכו את דרכו.

תכונותיו המיוחדות של אהרון היו התבטלות לה' ואהבה לכל יהודי. כאשר בניו של אהרון  נשרפים הוא שותק ומקבל את הדין באהבה. אהרון לא רק עומד לפני ה' אלא אמור לייצג את העם לפני ה'  אהבה הגדולה של אהרון אל העם התבטאה  באלפי ילדים שנקראו על שמו בזכות שלום הבית שהוא עשה בין ההורים.

השבוע בג' תמוז יחול יום ההילולא של הרבי מליובאוויטש  צדיק שאלפי אנשים נושעו מברכותיו  אך גדלותו  הייתה בכל התחומים בתחום התורני  למעלה מ300 ספרים הודפסו מתוך דברי התורה שנשא ברבים. בהתנהגותו האישית הקפיד על קלה כחמורה כפי שדרש מאחרים. בגמילות חסדים  אלפי אנשים היו עוברים מידי יום ראשון לקבל עצה  וברכה וכולם התקבלו במאור פנים.

הרבי נשא את דרכו של אהרון בדבקות בה' ואהבת ישראל אך הייתה בו גם מידת האמת של משה הוא התייחס לדברים רבים הקשורים לעם ישראל  ודיבר בתוקף רב נגד דברים  שנעשו בדרך לא אמתית  גם אם הלך כנגד הזרם.

על אהבתו הרבה אנו למדים מסיפור קטן מיני רבים. נערה כתבה לרבי שהיא חווה קשיים וייסורי נפש עזים. ענה לה הרבי: "אני מרגיש ומזדהה עם כאבך"  הנערה ענתה: "אני לא מאמינה לך ,רבי. אני מרגישה את הכאב בליבי ,אבל –אתה?" הרבי ענה לה בתגובה "בעזרת ה' בעוד כמה שנים תינשאי ואף תלדי ילדים . כאשר לתינוקך יצמחו השיניים הוא יבכה  ויתייסר ,ואת, כאמא  בוודאי תבכי יחד אתו ותחושי את כאבו". כך אני מרגיש את כאבך" סיים  הרבי.

צדיק הוא שילוב של נשמה גדולה עם אישיות מיוחדת. לכן הקשר לצדיק אמור להיות לא רק בקבלת ברכותיו אלא גם ובעיקר בלימוד תורתו והליכה בדרכיו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה