לעבור את הצום בשלום- טיפים ליום כיפור



איך נשרוד? מה יהיה מזג האוויר? מה כדאי לאכול וממה מומלץ להימנע? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום.

רובנו עוברים את צום יום כיפור בקלות יחסית, אך יש כאלה המתקשים יותר ועלולים להרגיש חולשה, כאבי ראש, בחילות וכאבי בטן. אז איך עוברים את הצום בקלות? 

נוזלים - בכדי לשמור על מאזן הנוזלים בגוף, חשוב להקפיד ביום בו חל ערב יום כיפור על שתיית נוזלים מספקת לאורך כל היום. שתייה מבוקרת תימנע התייבשות ותעזור בהתמודדות עם תחושת הצמא. כמו כן, רצוי להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין או משקאות ממותקים.

דברי מתיקה - בארוחה המפסקת, מומלץ לא להרבות בדברי מתיקה העלולים לגביר באופן טבעי את תחושת הצמא.

מאכלים מתובלים - רצוי להימנע ממאכלים מתובלים, חריפים, חמוצים או מלוחים. סוגי מזון אלה מעצימים את תחושת הרעב והצמא.

פחמימות - פחמימות הם מקור האנרגיה שלנו, אך עם זאת רצוי להימנע מצריכה של פחמימות פשוטות כגון סוכרים, לחמים, מאפים מקמח לבן וכדומה. פחמימות אלו תורמות לתחושת שובע לזמן קצר, אך לאחריה רמת הסוכר בדם יורדת וגורמת לתחושה של עייפות וחולשה.
מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות כגון: לחם מקמח מלא, אורז מלא, כוסמת, דוחן, תפו"א, תירס, בטטה, דלעת, קינואה וכד'. פחמימות מורכבות מתפרקות לאט בגוף, מונעות נפילת סוכר ומספקות אנרגיה לאורך זמן. בכדי למנוע רעב גדול יותר בשעות הצהריים ולמנוע אכילה בלתי מבוקרת ונשנושים, חשוב מאד לאכול פחמימה במיוחד בשעות הבוקר, לדוגמה דגני בוקר ללא סוכר.

חלבונים - חלבונים הם אבני הבניין של הגוף, מאכלים המכילים חלבונים כגון עוף (אפוי או מבושל), דגים, ביצים קשות וכדומה, מגדילים ומאריכים את תחושת השובע. החלבונים מצויים במקורות צמחיים נוספים, כגון שומשום, שקדים, אגוזים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת ועוד.

זמן קצוב לארוחה המפסקת - מומלץ לאכול ארוחת צהריים קטנה בשעה הרגילה ולהתחיל את הארוחה המפסקת בשעה שנקבעה מראש. כך תקציבו מספיק זמן לארוחה המפסקת שיאפשר אכילה בקצב איטי, ותמנעו מתחושת שובע מהירה, כבדות ומלאות בסיום הארוחה.

ארוחות במהלך היום - כדי לשמור על רמת אנרגיה וחיוניות, רצוי לאכול ארוחות קטנות לאורך כל היום הקודם לצום.

פעילות גופנית - מומלץ לא לעסוק בפעילות גופנית ביום הצום. פעילות גופנית עלולה להעצים את תחושת הרעב והצמא.

צחצוח השיניים - לשמירה על רעננות הפה מומלץ לצחצח השיניים בסיום הארוחה. (לפני כניסת הצום)

ארוחת סיום הצום - מומלץ לסיים את הצום עם מזון קל לעיכול: מרק זך, קרקרים או פרוסת עוגה. לאחר שעה רצוי לאכול ארוחה מזינה המכילה נוזלים כגון, מים, חליטות צמחים ותה. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה