יעלת אשד מיבנה כתבה מאות שירים במשך השנים שחלקם מפורסמים באתר "במה חדשה". לפני כשלושה שבועות הלחין רובי ראובני את אחד מהשירים שלה "בשביל המוליך לביתך" שנמצא ביוטיוב. בראיון ל"יבניתון" היא מספרת על כתיבתה, על העבודה כמדריכת מחשבים ועל חלומה שאייל גולן ישיר את אחד משיריה

עודד בן יעקב

"אתה חייב להיפגש עם יעלת אשד משוררת יבנאית שכותבת שירים". אמרו לי בעיתון מאוד הסתקרנתי וצפיתי לבואה של יעלת החן. "שלום קוראים לי יעלת", היא אמרה לי ולחצה את ידי. התבוננתי בה וראיתי אישה נאה וחייכנית עיניה החומות התבוננו בי במבט מיוחד. במהלך הראיון התברר לי שנולדנו באותו תאריך כמו תאומים סיאמיים, "אני לא מאמינה שנולדנו באותו יום ובאותו חודש היא אמרה בחיוך כובש. נולדתי ברחובות הגעתי ליבנה בשנת 1998 אני אמא ל-4 בנות. עובדת כמדריכת מחשבים במספר מכללות מלמדת מבוגרים את רזי המחשב ונהנית מעבודת הקודש שלי, להנאתי אני כותבת שירים אני מציגה חלק משירי באתר "במה חדשה". כנראה שזה גנטי אחי הבכור כותב שירים מאוד מקוריים, כל אדם מקבל את המתנה שלו. אבא שלי היה איש תורה וכל הזמן פיזם ושר פיוטיים הוא היה חזן בבית הכנסת" מספרת לי יעלת

יעלת, ספרי לי על הכתיבה של השירים שלך?

"לפני כשנה וחצי, פניתי למלחין בשם רובי ראובני, כדי שיעריך את שיריי, מבחינה מקצועית, האם הם ראויים להלחנה. הוא בחן את שיריי, והלחין לי את השיר:"בשביל המוליך לביתך", שנמצא ביוטיוב.  ובכך הגשים לי חלק מחלום ילדות.

לפניו פניתי למלחינים נוספים מהשורה הראשונה, והוא זה שהרים את הכפפה. יש לציין שרובי מעודד כותבים, בוחן את שיריהם, נותן את דעתו המקצועית ועוזר להם לקדם עצמם ובחלק מהמקרים, להגיע לתודעת הציבור".

השבוע זה קרה, חלומך קרם עור וגידים: איך  זכה שירך " חלק ממני", להיות חלק מהופעה של רובי ראובני?

"רובי, הקים מופע שעיבד וניגן בפסנתר כנף, לערב מיוחד מהשירים שהלחין, לכותבים שאינם מפורסמים כמוני. הוא בחר את השירים שהעריך מבחינה מקצועית, שניתן יהיה לשלב בהופעה. רובי פנה גם אליי, ומאוד שמחתי שהוא מצא לנכון לשלב את אחד משיריי בהופעה מול קהל.  ההופעה נערכה בהאנגר 13 בת"א, עם אורחים נוספים. כאשר מילים שהן חלק ממך, ושייכות לך, מושמעות לאוזניים אחרות, מקבלות לפתע מימד נוסף,יש להן נפח, וניתן לזמזם ולהשמיע לאחרים, זה מאוד מרגש בעיניי. כאשר אנשים נוספים נהנים מכך, ולמילים יש משמעות עבורם, מה עוד אפשר לבקש?"

מתי התחלת לכתוב שירים?

"את שיריי התחלתי לכתוב בגיל 11 , כאשר למדתי בכפר-בתיה ברעננה. עם הזמן הצטברו לי שירים רבים, וחברה דאז קיבצה לי אותם למחברת שירים. ברבות הזמן, מפה לאוזן, החלו לפנות אליי, כדי שאחרוז ברכות לימי הולדת וכד', בזמנו חיברתי את מגילת אסתר, בחריזה בעלת חוש הומור לפורים, שנתיים רצופות בתיכון".

למה דווקא שירים, מהיכן את שואבת את רעיונותייך לשירים?

"שירים ולא סיפורים, כיוון שסיגלתי לעצמי את האפשרות, לקחת תכנים שמעניינים אותי, ולכווץ אותם למספר שורות. לאחר סידור הרעיון המרכזי למבנה של השיר, אני מתאימה חריזה. הנושאים של השירים באים מהחיים, לאו דווקא שלי. מתוך התבוננות על מקרים, סצנות הלקוחות ממקרים אמתיים, ישנם נושאים לרוב. כיוון שאני כותבת מגיל צעיר מאד, כתביי המוקדמים יותר ניחנים בסגנון כתיבה בעל אופי צעיר יותר הומוריסטי, ובעל קריצת עין חביבה, לדוגמא השיר "החיים הם כמו גלגל" ו "אורח" ועוד (במה חדשה).

חלק משיריי, נכתבו לרגל אירועים השייכים למדינת ישראל: יום העצמאות , יום הזיכרון, שיר לזכר יצחק רבין ז"ל ועוד. שירים נוספים נכתבו על היחס הקיים בין אדם לחברו, הן מהפן החברתי מעשי בצורה הומוריסטית, והן מהפן הוורבלי, שלא תמיד נאמר מפורשות אך עדיין מתקיים. חלק ניכר משיריי, איך לא? הינם שירים בנושא בינו ובינה, החל מאהבה, קינאה, שמחה וכאב, ועד מסירות ואכזבה, לצד התחלות חדשות. שירים אלה נכתבים בלשון זכר, מגבר לאישה".

מתי שורה עלייך המוזה?

"הרצון ויכולת היצירתיות לכתיבה יכול לבוא בכל זמן ושעה בשעות היממה, ובכל מקום. לא פעם אני מוצאת עצמי, חורזת שתי שורות , שמהן מתפתח תוך זמן מועט שיר .לעתים נשארות שורות אלו כמעטה הסופי של השיר, ולא פעם, אני מוצאת עצמי מתקנת את השיר, עד שנולד שיר עם תוכן שונה לחלוטין מהתכנון המקורי".

שירייך מצד אחד, בעלי מסר אישי, כאילו נכתבו לאדם מסוים, ויחד עם זאת מתאימים לכל גיל ותקופה, קלאסיים, שהקורא יכול לחשוב כאילו נכתבו עבורו או למישהו שהוא מכיר.

"ההרגשה הזאת קיימת מהסיבה הפשוטה: אני אדם פשוט, וקורים לי  ובסביבתי דברים, שמתרחשים בכל מקום, לא אני המצאתי אותם, הם פשוט שם, ומצאתי לנכון להביע אותם, ולהעביר תחושות אלו לדף. כדוגמת השירים: "אף אחד" ,"אתה לי בית" ועוד - במה חדשה. השיר "את אולי לא תביני" , שהלחין דני סיוון, המלחין המוכשר מיבנה, הוא שיר על אדם מפורסם אמתי, שלא ידע שהשיר נכתב עליו, וכשאותו אדם האזין לשיר, האמפתיה לשיר כמובן הייתה גבוהה מאד, עד כדי דמעות של התרגשות, ורצון להאזין לשיר שוב ושוב. כולנו חווים עצב, שמחה, בדידות, הצלחה וכו', ההזדהות לשירים תתפוס אותנו, ברגע שאנו מצליחים להשליך רגש זה על חוויה. כך לדוגמה :אם שיר דיכאון מעולם לא דיבר אלינו, ברגע של עצבות הוא ידבר וירגש עד כדי דמעות, ולהפך- שיר שמח יכול לעורר בנו את השמחה, ולהרחיק מאתנו מחשבות שנרצה לשכוח לזמן מה".

ממי הכתיבה שלך מושפעת?

" קטונתי!!! סגנון כתיבתי אינו מושפע מכותב או יוצר מסוים, אלא מותאם לנושא עצמו, עם תוספת אלמנט, אם בחרתי לכותבו בצורה הומוריסטית, צינית או רצינית.

הייתי רוצה לסגל לעצמי לכתוב שורות שמדברות לרוב האנשים מעין תפילה, בקשה.

"בחרתי כאן להקדיש מכל שיריי שאני מאד אוהבת, שיר לאדם יקר לי, לאבא שלי ז"ל, שאינו נמצא אתנו מעל שנה".

בואי ספרי לי על השיר אבא?

אבא שלי נפטר לפני כשנה. החלטתי לכתוב לאבא שיר ולהגיד לו את כל מה שלא הספקתי להגיד לו בחייו.

כיום אני יודעת שצריך להגיד הכל לאדם הקרוב אלייך כאשר הוא בחיים

לסיום יש לך חלומות?

(צוחקת)... כתבתי מאות שירים ואני חולמת שהשירים שלי יגיעו לזמרים מוכרים כמו אייל גולן וזמרים נוספים ושהשיר יתפרסם ויהפוך ללהיט.

האם יעלת אשד תצליח להגשים את חלומה הגדול שהזמר אייל גולן ישיר את אחד משיריה? רק ימים יגידו...

אבא/ יעלת אשד

איך להתגעגע לא ידעתי,

עד שהלכת ואז הבנתי

שלא אראה את פניך

שלא תברכני בעיניך.

 

איך לבכות לא ידעתי

עד שממך התייתמתי

ואמי קראה עד אליך

שלא תשכח ברכת עולליך.

 

איך לשמור אותך לא ידעתי

מחולשת החיים עד שבאתי

לראות את ירוק עיניך

והודיעוני שאתה כבר אינך.

 

ואבא, לא הספקתי לך לומר

אולי התביישתי זה גם מותר,

אהבתי אותך אבא יקר

ולהתגעגע נהיה מאד מוכר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה