סקר של ד"ר מינה צמח ביבנה



סקר שהזמינה עיריית יבנה מד"ר מינה צמח בחודש ספטמבר 2011 נחשף כעת לראשונה, להלן התוצאות: 97% מהתושבים סבורים יבנה היא מקום טוב לחיות בו * 83% היו מייעצים לחבריהם לעבור לגור ביבנה * 94% רוצים שהעירייה תשקיע בפיתוח מקומות בילוי לנוער * 70% חושבים שהארנונה ביבנה גבוהה מדי * 82% נותנים לעירייה ציון טוב

סקר מקיף שערכה עיריית יבנה באמצעות מכון "דחף" בראשות ד"ר מינה צמח בחודש ספטמבר 2011, ותוצאותיו המלאות נחשפות כעת לראשונה, קובע כי 97% מתושבי העיר סבורים כי יבנה היא מקום טוב מאוד (51%) או טוב (46%) לחיות בו.

בהשוואה לפי גיל, הסקר מוצא כי רק 37% מבני 30-39 סבורים שיבנה היא מקום טוב מאוד לחיות בו לעומת 59% מבני 60 ומעלה. בהשוואה לפני שכונת מגורים, התוצאות הטובות ביותר הושגו בנווה אילן האזרחי (58%) ובהמשך נווה אילן הצבאי, נאות שז"ר, רמות בן צבי ונאות בן גוריון עם 55% בכל השכונות הללו. אגב, 8% מתושבי נווה אילן האזרחי סבורים כי יבנה היא מקום לא טוב לחיות בו לעומת 0% בנווה אילן הצבאי.

בואו לגור ביבנה

עורכי הסקר ראיינו טלפונית מדגם מייצג של 500 מתושבי יבנה שגילם 18 ומעלה. מטרת הסקר הייתה לבחון את עמדותיהם של תושבי יבנה בנוגע לעיר, למשל: הערכות למצב העיר, נושאים לשיפור, הערכות לתפקוד העירייה, עמדות לגבי השקעה בפרויקטים שונים, קניות ביבנה מצוי ורצוי, תעסוקה לתושבים, חשיפה למקומונים וערוצי המידע שמפעילה העירייה.

השבוע פורסם הסקר לראשונה באתר העירוני, ובדברי הפתיחה כתב ראש העירייה צבי גוב ארי: "הסקר אפשר איתור נושאים הטעונים שיפור, ואין לי ספק שההבדל נראה לעין והתחושות השתפרו מאז קיום הסקר. אני מבטיחכם כי סקרי העתיד יצביעו על שיפור מהותי שאנו דואגים לעשות יום יום".

הסוקרים שאלו את המרואיינים, מה היו מייעצים לחברים שגרים מחוץ ליבנה ורוצים לעבור דירה. 83%, כך עולה מהסקר, היו מייעצים להם לעבור לגור ביבנה. בהשוואה לפי שכונת מגורים, עולה כי 90% מתושבי נווה אילן האזרחי היו מייעצים לחבריהם לגור ביבנה לעומת 72% בלבד מתושבי נאות בן גוריון.

עוד עולה מהסקר כי שביעות רצון גבוהה משירותי העירייה בלטה בתחום החינוך. רוב המרואיינים שבעי רצון (60%) או די שבעי רצון (20%) ממצב החינוך בעיר ומהמצב הפיזי של מוסדות החינוך (69% שבעי רצון או די שבעי רצון). בנוסף, קיימת שביעות גבוהה יחסית משירותי הבידור שמספקת העירייה למבוגרים (60% שבעי רצון או די שבעי רצון).

המצב שונה כשמדובר בשביעות רצון מהיצע פעילויות תרבות ופנאי שמציעה העירייה לבני נוער. מתוך התגובות עולה כי פחות משליש (27%) מרוצים מתרבות הבידור והפנאי שהעירייה מספקת לנוער.

עורכי הסקר חקרו ומצאו כי הגורם העיקרי שמשפיע על הערכת התושבים לגבי העיר כמקום טוב לגור בו הוא הערכה כללית לגבי שירותי העירייה: ככל שההערכה לגבי שירותי העירייה טובה יותר, כך עולה ההערכה לעיר יבנה כמקום טוב לחיות בו, מ-29% שהעריכו את העיר כמקום טוב מאוד לחיות בו בקרב מי שנתנו ציון לא טוב לעירייה, ל-83% בקרב מי שנתנו לשירותי העירייה ציון טוב מאוד.

 ציון טוב לעירייה

כשנשאלו המרואיינים מה הבעיה שהכי מטרידה אותם, הבעיה שהיו רוצים שהעירייה תטפל בה בעדיפות ראשונה, כשליש מהמשיבים הצביעו על פיתוח תרבות ובילוי: 13% אמרו פיתוח תרבות ופעילויות פנאי לנוער, 11% מקומות אמרו בילוי בעיר ו-11% אמרו מקומות בילוי ופעילויות לנוער.ציון טוב לעירייה, אבל הארנונה גבוהה מדי

תשובות נוספות: ביטחון אישי (7%), תשתיות (6%), מרכזי קניות וקניון (6%), יחס כלפי תושבים (5%), שיקום שכונות ותיקות (5%), דיור לזוגות צעירים (4%) ומסים (2%).

הסקר גם בדק את ההערכות התושבים לתפקוד העירייה. 82% נתנו לעירייה ציון טוב (20% טוב מאוד, 40% טוב, 22% די טוב). בהשוואה בין השכונות, בולטת שכונת נווה אילן הצבאי, ש-92% מתושביה מעניקים לעירייה ציון טוב או די טוב, לעומת 74% בלבד מתושבי רמות ויצמן או 78% מתושבי נווה אילן האזרחי.

כשנשאלו המרואיינים, האם בהתחשב בשירותים שהעירייה נותנת להם מיסי הארנונה הם ברמה המתאימה, השיבו 70% כי הארנונה ביבנה גבוהה מדי. רק 22% השיבו כי הארנונה במידה המתאימה. בהשוואה בין השכונות, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתוצאות הללו.

אגב, מחצית מהמרואיינים בסקר נתנוציון טובמאוד או טוב למידת התחשבות העירייה בצרכים של התושבים. מעל שליש (40%) נתנוציון טובמאוד או טוב לאוזן קשבת לדעתם של התושבים.  לא נמצאו הבדלים בין המרואיינים על פי חלוקה לפי גיל או שכונת מגורים.

קולנוע ביבנה

בפני המרואיינים בסקר הוצגה רשימה של פרויקטים, ולגבי כל אחד מהם הם נשאלו: "האם אתה רוצה או מתנגד לכך שהעירייה תשקיע בפיתוח פרויקט זה".

מהסקר עולה כי 94% רוצים שהעירייה תשקיע בפיתוח מקומות בילוי לנוער, 91% בפיתוח מקומות בילוי למבוגרים, 84% בפיתוח קניון, 81% בבניית תשתיות תחבורה ו-69% בהגדלת העיר ובניית בתים. אגב, 17% ציינו כי הם מתנגדים לבניית בתים נוספים.

כשנשאלו המרואיינים, האם אתה בדרך כלל מבלה בבית קפה ביבנה או ביישובים אחרים?, השיבו 71% מהם כי בדרך כלל הם מבלים מחוץ לעיר. רק עשרה אחוזים ציינו כי בדרך כלל הם מבלים ביבנה, ועשרה אחוזים אחרים ציינו "גם וגם".היבנאים מעדיפים לראות סרט ביבנה

לפי תוצאות הסקר, 78% מתושבי העיר היו מעדיפים לראות סרט ביבנה אם היה ביבנה בית קולנוע. בהשוואה בין שכונות, 87% מתושבי נווה אילן הצבאי ו-84% מנאות בגין מעדיפים לראות סרט ביבנה לעומת 65% בלבד בשכונת נאות בן גוריון.

לשאלה עד כמה חשוב או לא חשוב שביבנה ייפתחו בתי קפה ומסעדות נוספים (תזכורת: הסקר נערך כשנה וחצי לפני פתיחת סניף "קפה קפה"), השיבו 77% כי "חשוב מאוד", ו-16% כ"די חשוב". בהשוואה לפי גיל, 96% מבני 18-29 סבורים כי חשוב מאוד או די חשוב שביבנה ייפתחו בתי קפה ומסעדות נוספים.

עוד עולה מהסקר, כי 58% מתושבי יבנה סבורים כי צריך לקיים בעיר פעילויות תרבות בשבת (בהנחה שאת הכרטיסים אפשר לקנות לפני השבת). בהשוואה בין שכונות נמצא שאחוז גבוה יחסית (80%) בקרב תושבי נווה אילן בטוחים או חושבים שצריך לקיים פעילויות בשבת, לעומת רק 33% בשכונת נאות שז"ר.

לפי הסקר, 79% מתושבי יבנה קונים בדרך כלל מזון בעיר עצמה, אבל רק 19% קונים בעיר ביגוד והנעלה, רק 14% קונים בעיר רהיטים ואביזרים לקישוט הבית ורק 26% קונים בעיר מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. אבל אם יוקם מרכז קניות גדול באזור התעשייה, השיבו 91% כי יעדיפו לקנות ביבנה.

כולם קוראים יבניתון

הסקר בדק ומצא, כי המקומון הבולט ביבנה באחוז החשיפה שלו הוא "יבניתון". 69% מהמרואיינים דיווחו שהם קוראים את יבניתון כל שבוע, ועוד 20% ציינו כי הם קוראים אותו לפחות פעם בחודש. זאת לעומת נתונים נמוכים של המקומון של ידיעות אחרונות (רק 15% קוראים אותו כל שבוע ועוד 7% פעם בחודש ומקומון מעריב (13% ו-11% בהתאמה).

עוד עולה מהסקר, כי מקור המידע שאחוז הגבוה ביותר מתושבי העיר עושים בו שימוש כדי לקבל מידע שקשור לעיר הוא עלונים ומידעונים שמגיעים הביתה. מעל שליש (39%) משתמשים בהם או באופן קבוע (19%) או לעיתים קרובות (20%). כשני שליש (64%) כלל לא עושים שימוש באתר האינטרנט של העירייה.

 

מה אתם חושבים על?


                                                            שביעות רצון      אי שביעות
רמת החינוך בעיר                                  80%                  12%
מצב מוסדות החינוך                              69%                  15%
תרבות בידור ופנאי למבוגרים                 60%                  26%
            תרבות בידור ופנאי לנוער                               35%                  64%
טיב שירותים לקשישים                          79%                  68%
פעילות ספורט לנוער                               21%                  32%
פעילות ספורט למבוגרים                                    52%                  48%
חוגים והעשרה לנוער                              74%                  25%
חוגים והעשרה למבוגרים                                   70%                  30%
שירותי דת                                            84%                  16%
תחבורה ציבורית                                   58%                  26%

 

 

נושאים לשיפור בעדיפות ראשונה:

 

פיתוח תרבות ופעילויות פנאי לנוער         13%

מקומות בילוי בעיר                                11%

מקומות בילוי ופעילויות לנוער                 11%

ביטחון אישי בעיר | פשיעה |אלימות         7%      

תחבורה בעיר ומחוץ לעיר | גישה לעיר      7%

מרכזי קניות | קניון                                6%

תברואה ברחובות | ניקיון                       6%

יחס כלפי התושבים                                5%

דיור לזוגות צעירים                                4%                  

חנויות בשבת                                       1%

 

 

 

איזה ציון נתנו לעירייה?
 
טוב מאוד             20%
טוב                    40%
די טוב                 22%
לא כל כך טוב        10%
לא טוב                 4%
מאוד לא טוב         2%
לא השיבו              2%

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה