בבית הספר "מפתן ארזים" ביבנה תוכלו לתקן את המכונית שלכם או להסתפר במחירים זולים * סיפורו של מוסד חינוכי מיוחד, שתלמידיו לומדים גם את מקצועות הליבה וגם מתמחים בסדנאות מקצועיות

כתבה וצילמה: מורן סקיטל

בית הספר "מפתן ארזים" ביבנה מוגדר כעסק חברתי לכל דבר. התלמידים לומדים חצי יום את מקצועות הליבה וסדנאות מקצועיות, ואילו בחצי היום השני הם עובדים ומספקים שירות באחד מארבעת המקצועות אותם מציע בית הספר: מכונאות, מסגרות, עיצוב שיער או נגרות.

הלקוחות הם אנשים פרטיים וגם לא מעט מוסדות הפועלים עם בית הספר. "אנחנו נותנים שירות טוב יותר במחירים זולים יותר", מסביר מנהל בית הספר, איציק דוידי, ומוסיף כי "מדובר בעסק חברתי, כך שיש פה ערך מוסף". המנהל איציק דוידי

תלמידי בית הספר מגיעים אליו מסיבות שונות: רקע של קשיים לימודיים בבית ספר עיוני, קשיים רגשיים או סוציאליים. באמצעות סביבה טיפולית, ערכית וחינוכית שנבנית לכל תלמיד בהתאם ליכולות ולכוחות שלו, התלמידים זכאים לתעודה של 12 שנות לימוד וברוב המקרים לתעודת מקצוע באישור משרד התמ"ת.

המטרה המרכזית של הצוות החינוכי היא ש"כל ילד יחווה חוויה של עשייה והצלחה, לא רק להוציא 100 במבחנים, אלא לראות מוצר או שירות שהתלמיד נתן וקיבל עליו דמי ייצור", אומר דוידי. גיא שפירא. רכז פיתוח עסקי

לאחרונה התחלתם מיזם עסקי חדש.

"כן, זה פרויקט הדגל שלנו השנה, הוא נקרא 'עושים עסק'. המטרה היא להגביר את הפעילות העסקית בסדנאות העבודה בבוקר, כך שאחר הצהריים אנחנו מגייסים תלמידים לעבודה במפעל קטן משלנו בנגריה, שלוש פעמים בשבוע.

"התלמידים מקבלים תלוש משכורת עם כל התנאים. כדי להתקבל למיזם הם צריכים לשלוח קורות חיים והמלצות. אנחנו מלמדים אותם את כל זה", משיב דוידי.

גיא שפירא, רכז פיתוח עסקי וזה שאחראי על המיזם, מוסיף כי "אנחנו מלמדים אותם לא רק לעבוד, אלא שתהיה להם טעימה ונגיעה של יזמות ועסקים. מראים להם מצגות על מיתוג ותמחור כדי להנחיל להם פתח להקמת עסק, שלא יפחדו ושיהיה להם כיף ליזום תוכנית משל עצמם".

ב"מפתן ארזים" ביבנה לומדים כיום 67 תלמידים ותלמידות, בכיתות ח' עד י"ב. בית הספר פועל עם משרד הרווחה באמצעות עיריית יבנה ובשיתוף משרד החינוך. המסגרת החינוכית דוגלת בהקניית כלים לשוק העבודה ומיומנויות לכישורי החיים. "החזון שלנו לייצר בוגר מיטבי, עצמאי המבטא את היכולות המקצועיות שלו. שיהיה אזרח תורם ויצרני", מדגיש דוידי. מסגריית בית הספר

בסיור ברחבי בית הספר ניתן לראות ספסלים, שולחנות ויצירות שלמות אותם הכינו התלמידים, ברוב המקרים תוך גדש על מחזור. "זו השנה השנייה שבית הספר עובד על תו ירוק ומפתח את נושא הקיימות וחושף את התלמידים לאיכות הסביבה", אומר דוידי בגאווה.

אנחנו יושבים במשרד שלו שפתוח לכל, גם תוך כדי הראיון. תלמידים נכנסים, מתייעצים ומבקשים את אישורו לעניינים מסוימים. תוך כדי גם הצוות החינוכי נכנס, גם אם זה רק כדי להיפרד בסוף יום.

כך אני פוגשת את חנה דמארי, המורה שזכתה בשנה שעברה בתואר "מורה של המדינה". "הראשונה והיחידה שנבחרה אי פעם מיבנה מלמדת פה אצלנו", הדגיש בפניי המנהל דוידי.

חדר המחשבים

כל מי שנמצא בבית הספר מגדיר אותו כמשפחה אחת גדולה. המחנכים והצוות החינוכי הם מורי דרך לאורך המסגרת החינוכית ובמקביל מורים לחיים. העבודה של הצוות החינוכי פועלת על פי מודל הורי, כאשר לכל תלמיד מוקצים שני מחנכים, כמו שני הורים, שהופכים לדמויות משמעותיות בחייו המלוות אותו ויוצרות אמון אצל התלמיד.

יפה נסימי, מחנכת של המכונאים ומורה לבגרות בתושב"ע, מספרת כי "הרבה בנות פונות אליי בענייני אישות ומשפחה, אני מקבלת טלפונים גם באמצע הלילה. מבחינתי הם יודעים שזה בסדר ושדלת הבית שלי תמיד פתוחה. לפני חודש היה חום גבוה לילד של אחת הבוגרות, היא התקשרה אליי, הלכתי אליה כדי לעזור ולהביא תרופה לילד", מספרת נסימי, "זה לא רק אני, ככה כל הצוות. אנחנו עושים את זה בהמון חום ואהבה", היא מדגישה.

המספרה. זול להסתפר כאן 

דוידי, מה מיוחד בית הספר הזה משאר בתי הספר המקצועיים?

"פה התלמידים מתנסים עם לקוחות אמיתיים שמגיעים למסגרת שלהם ומשלמים על השירות שלהם. כל חודש הם מקבלים תשלום על דמי ייצור".

מה רמת המקצועיות שנותנים התלמידים?

"בכל סדנה יש מדריך מקצועי עם תעודות שמלווה אותם. הם עושים עבודות טובות ומקצועיות. כבר ביום הראשון כל תלמיד לומד את המיומנויות הבסיסיות ומשתלב בעבודה, בהתחלה כתומך ועוזר עד שהוא לומד את העבודה".

יש בוגרים שהיום עוסקים במקצוע שרכשו?

"בטח. יש ספרים ביבנה, מסגרים בעירייה וגם ספר שפתח מספרה בגן יבנה".

מה המשפט שמלווה אותך כמנהל?

"אתה לא מוותר להם ולא מוותר עליהם".

 

מחירון לדוגמה של מספרת ארזים:

 

                     שיער   שיער

                     קצר     ארוך

תספורת          40        35

פן                  20        25

צבע                50        60

גוונים             100      120

החלקה           200      250

גבות ושפם      30

טלפון להזמנת תורים: 08-9437150

 

מפתן ארזים: תעודת זהות

מפתן "ארזים" ביבנה הוא מסגרת חינוכית טיפולית לתלמידים ולתלמידות בגילאי 14-18 המופעלת מתקציבי משרד הרווחה ועיריית יבנה, הכוללת מימון שכר המדריכים המקצועיים, הצוות המנהלי ומנהל המפתן, כמו גם השתתפות בתשלום עבור כל תלמיד.

העירייה מסייעת בתחזוקה השוטפת של המפתן, ובשנים האחרונות מקיימת שיתופי פעולה קהילתיים הכוללים הזמנת עבודות ייצור, בניית חנוכיית החסד בחנוכה, בניית מחסומים עבור העירייה, בדיקות רכב "הכן רכבך לחורף" לרווחת הנהגים ביבנה ועוד. התלמידים מקבלים דמי ייצור עבור השתתפות בייצור ללקוחות פרטיים ומוסדיים שמבצעים הזמנות עבודה דרך המפתן.

התלמידים רוכשים השכלה מקצועית בסדנאות כגון עיצוב שיער, מכונאות רכב, מסגרות מבנים, רתכות ונגרות. בנוסף, לומדים התלמידים את לימודי הליבה שמשרד החינוך מחייב וזכאים לתעודה של 12 שנות לימוד.

לאחר שעות הלימודים נהנים התלמידים מפעילות העשרתית וחברתית עד השעה 17:00 במהלכה הם משתתפים בחוגים בליווי צוות מדריכים, חדר מחשב, כדורגל, כדורסל ועוד.

בתקופה הקרובה יוקם על ידי עיריית יבנה ומשרד הרווחה חדר כושר לרווחת התלמידים ובני נוער בעיר, שיוכלו להשתלב בפעילויות בבית הספר בשעות אחר הצהריים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה