סגולה לשלום בית



אם בני הזוג לא ילמדו לוותר ורק יסמכו על ה"סגולות" שהן אלה שיביאו לביתם את השלום, הרי שהם טועים טעות גמורה

הרב אופיר טנג'י

אחרי שלמדנו בע"ה בשבוע קודם, שישנו צורך חשוב ללמוד את נושא "חיי הנישואין" על כל פרקיו, כי רוב הבעיות שישנן בין בני זוג הן חוסר הדרכה ולא שיש באמת בעיות אמיתיות, וכיום זוגות צעירים מתגרשים על דברים פעוטים, וחבל, לכן השבוע נלמד ידיעה חשובה מאוד ונצרכת, שייתכן שתגרום להרבה זוגות לחשוב פעמיים לפני שהם פונים לעשות את הצעד המכאיב שנקרא גירושין.

ובכן, בספר "אגרת לחתן" כתוב בזה הלשון: נאמר בתורה "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (בראשית ב', כ"ד). מפסוק זה אנו לומדים, כי כדי להגיע לאחדות גמורה עם אשתו, אחדות שתתבטא בהנהגה ובדפוסי חיים, אחדות בהשקפה תורתית והסתכלות שווה על העולם הזה ונגעיו, העולם הזה וניסיונותיו, חייב להיות מקודם מצב של "יעזוב". ואין הכוונה דווקא לאביו ואמו, אלא לכל הקשור במצבו הקודם עת היה בבית הוריו.

אמנם זה (יכול להיות) תהליך של שנים, אך אם יוצאים מתוך ידיעה ברורה שניגוד הטבעים והלך המחשבה השונה שביניהם אינו חסרון אז ידעו יפה להתמודד עם הבעיות הקשות ביותר, אם יתקלו בדרכן.

ההתאמה בין בני הזוג פירושה "התאחדות", ובשום אופן לא בהכרח שוויון בדעות. הניגש אל החיים המשותפים מתוך ביטחון מלא, שבת זוגו היא העתק מושלם פחות או יותר של דעותיו, השקפותיו ורצונותיו, עלול (אם כי לא תמיד) לחוש כבר בימי חייהם המשותפים הראשונים כאילו עלו על שרטון, וכאילו מחשבת ספינתם המשותפת עלולה להתנפץ אל מול סלעי הים.

אמנם עלול להתרחש נס, ובני הזוג יעריכו את מצבם בצורה נכונה, ואז יהיה באפשרותם להשיט את ספינתם בשלום מן השרטון אל חוף מבטחים. אך כשם שקברניט של ספינה אינו יכול לצאת לדרך ללא הדרכה מתאימה, כך גם "הקברניט של הבית" חייב לדעת מהן האפשרויות שעלולות לעמוד בפני ספינתו ולקראת מה עליו להתכונן.

"כשם שפרצופיהם אינם שווים, כך דעותיהם אינן שוות". כלל זה אמור לא רק לגבי ידידים ושכנים, הוא נכון גם לגבי הבדל שבין בני זוג. אין טעם לרצות לשנות מצב קיים, אך יש אפשרות להתאים מצב קיים לנתונים שבשטח. הקלות או הקושי בהם ניתן להגיע להתאמה ולהתאחדות, תלויים ברובם בנכונות של כל אחד מבני הזוג להתאים את עצמו אל רעהו. הרצון להתאים את בן הזוג אל רצונותיו שלו הוא בעוכרי תהליך ההתאמה, שבלאו הכי עלול להיות ממושך דיו, אלא אדרבה, יש להבין את הצד השני ולהתנהג בהתאם.

וכאן מקום להאיר לאותם אנשים או נשים המחפשים "סגולות" לשלום בית, כדוגמת הדלקת נרות נשמה או נתינת צדקה או קריאת מזמורי תהלים מסוימים, או איזה תפילה חשובה ומסוגלת לשלום בית, וכדומה. שאף אמת ונכון הדבר שדברים אלו כשלעצמם חשובים הם עד מאוד, ובאמת בלי תפילה זכה ונתינת צדקה ואמירת תהלים וכו' אי אפשר להצליח בחיים, וכל שכן בפרויקט של "חיי נישואין".

אבל, אם אחרי שעקרת הבית נתנה צדקה והתפללה על שלום ביתה, הלכה "לסגור חשבון" עם בעלה, על זה שהעיז לפגוע בה אתמול בלילה; או אם אחרי שהלך הבעל היקר לקברות צדיקים להתפלל על שלום הבית שלו, המשיך בתענית דיבור שנהג עם אשתו זה שלושה שבועות... האם יפעלו הסגולות הנ"ל בדרך פלא? והתשובה ברורה: ודאי שלא!!!

כי זה ברור שאם בני הזוג לא ילמדו להפעיל את "כלי הנשק" שנקרא ויתור, ולא יהיו מוכנים להבליג או לסלוח במקרים אלו ואחרים, ויסמכו על ה"סגולות" הנ"ל, שהן אלה שיביאו לביתם את השלום, אז הרי שטועים הם טעות גמורה.

דומני שהסגולה הרצויה והנכונה והאמיתית לשלום בית היא ללמוד את נושא שלום הבית לעומקו, ולפעול על פי ההוראות. ובצירוף תפילה זכה וברה לבורא עולם שישכין את השלום בבית זה (ובצירוף שאר הסגולות הנ"ל), אין ספק שהדברים הללו יפעלו את פעולתם, "והברכה ושמחה, השלום והרעות" ישכנו בביתם. כי כבר לימדונו חז"ל: "הבא להיטהר, מסייעין בעדו".

ומספרים בדרך הלצה, שאדם אחד בא לרב שלו במוצאי שבת, וביקש ממנו "סגולה" לשלום בית, היות וכל מוצאי שבת יש לחץ ומריבות בביתו, והוא מחפש בדחיפות איזה סגולה ל"רוגע ושלום". ענה לו הרב ואמר, לי יש סגולה מיוחדת במינה: "הפשל את שרווליך לאחר ההבדלה, ושטוף את הבית והכלים ואז בטוח שבע"ה השלום והרוגע ישכון בביתך".

להזכירכם אפשר לצפות באתר שלנו: "עם ישראל חי-הרב אופיר טנג'י" סרטונים על שלום בית ועוד או לדבר עמנו בטלפון: 054-4525378 בהצלחה רבה!!!

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה