"אנחנו מציעים לכל נער להפוך למדריך"



מור שבתאי, רכז קן הנוער העובד והלומד ביבנה, מסכם חודש ראשון של פעילות בעיר ומתכנן כניסה לשכונה הירוקה

טלי בנדו לאופר

"הנוער ביבנה מאוד מודע למציאות שהוא חי בה, בהחלט לא חי בבועה. הוא יודע מה קורה במדינה וזה לא מובן מאליו", אומר מור שבתאי, שנכנס זה עתה לתפקיד רכז קן הנוער העובד והלומד ביבנה.

אל התפקיד הגיע לאחר שהחליט שעתידו הוא בחינוך. "גדלתי בנוער העובד בקן ראש העין", מספר שבתאי (23), "התחלתי כמדריך בכיתה "ב והחלטתי שאני רוצה להמשיך את החוויה. יצאתי לשנת שירות בבאר שבע שם הדרכתי בקיבוצים. בצבא שירתתי בנח"ל והחלטתי להמשיך עם חינוך לאחר השחרור".

מה התוכניות ליבנה? יש כבר רעיונות מה לעשות?

"ישבנו כל הצוות של הקן וניסינו להבין מה תפקיד הקן בתוך העיר. חשבנו שצריך למשוך בני נוער לקן ולהשפיע על העיר. גילינו לדוגמא, שאין טקס לזכר יצחק רבין וחשבנו האם אנחנו צריכים לעשות. החלטנו שאנחנו רוצים להשפיע על העיר וארגנו טקס פתוח ברחבת היכל התרבות, הזמנו את תושבי העיר להגיע ופרסמנו ככל יכולתנו".

והגיעו?

"זה היה בהתראה של יומיים והגיעו חמישים אנשים. היינו מאוכזבים מהכמות, אבל שמחים שלקחנו יוזמה ועשינו זאת. המטרה הייתה שיושבי העיר יראו שזה חשוב ברמה עירונית ולא בתוך הקן שלנו בלבד. אנחנו תופסים את תפקידנו בנוער העובד והלומד בתור אחראים חינוכית לכל העיר יבנה: מכיתה ג' ועד אדם בן 90".

אבל יש את משרד החינוך, יש חוגים, יש עירייה.

"נכון, אנחנו לא במקומם. כל גוף אחראי על דבר אחר. הורה היום יהיה מוטרד אם ילדו יקבל ציון רע במתמטיקה או לא ילך לחוג אחר הצהריים, אבל לא יהיה מוטרד אם הוא לא יהיה מדריך בתנועת נוער. בעיני להדריך חניכים זה לא פחות חשוב מלהצליח במבחן".

ובכל זאת, שנת 2013, מי באמת הולך לתנועת נוער?

"לא מספיק מסתבר. הקן שלנו לא מספיק גדול. אנחנו כל הזמן שומעים על אלימות, שומעים שהנוער מנותק וחי בתוך הנייד, אבל אם יש חברה שבנויה על זה שכל אחד חי בתוך עצמו אז אין להתפלא שזה מה שקורה. הרעיון שלנו הוא לבנות חברה שכל אחד מרגיש בה אחראי על סביבתו".

מה זה אומר?

"אנחנו מציעים לכל נער להפוך למדריך. איך שאנחנו רואים את זה, ככה משפיעים על המציאות. אנחנו בוחרים לחנך לשיפור חברתי, לשינוי. לדאוג לזה שהעיר תהיה שוויונית, שזכויות לא נפגעות, שאין פערים בין עשירים לעניים, שאין גזענות, שאין ניכור בין תושבים".

 אכפת להם

יבנה זו עיר מאוד קיבוצית באופייה, יצא לך כבר להכיר קצת?

"מהמעט שהספקתי להכיר אני מרגיש שיש בעיר משהו חמים. תוך שבועיים הרגשתי שאני מבין איך העיר בנויה, וזה כיף להיות במקום כזה שאני מכיר דברים, חנויות ואנשים בתוך זמן קצר. חשוב לי להדגיש שחינוך לא דרוש רק בשכונות מצוקה. העמדה שלנו היא שחינוך לא פורמאלי נחוץ בכל מקום. גם בקיסריה, גם בלוד וגם ביבנה. אנחנו לא מגן דוד אדום חברתיים, אנחנו דבקים בחינוך למעורבות בכל מקום. אני לא צריך להכיר את יבנה כדי לדעת שלכל בן 16 חוויית ההדרכה תהיה טובה".

מה מושך נוער לתנועות? יש להם המון פיתויים אחרים.

"למרות הדברים השליליים ששומעים על בני נוער, אכפת להם מסביבתם, וברגע שניתן להם כלים מתאימים הם יוכלו לעשות דברים מדהימים ולהפתיע יותר מכל מבוגר אחר. אני באמת חושב שלבני נוער יש את היכולת לשנות את הסביבה יותר מהמבוגרים והפוליטיקאים. כל אחד רוצה בסופו של דבר לעשות דבר משמעותי ומשפיע, ורוב האנשים לא מצליחים לבטא את התחושה, והנוער במיוחד. הרבה פעמים דורשים מילדים לדאוג לעצמם, אבל ברגע שיבקשו מהם לעשות מעבר ולהשפיע על אחרים הם יעשו זאת".

אז למה בכל זאת אין הרבה חניכים בתנועות נוער?

"אין לנו יכולת להציע גירוי שגופים אחרים מציעים כמו המדיה והאינטרנט".

פרסומות?

"אין לנו את היכולת הכלכלית וגם לא היינו רוצים, כי אנחנו מעדיפים לפגוש את הילדים ולהגיע אליהם דרך שיחה ולא דרך גירויים. אם את הפסטיגל מציגים ומשווקים עם תלבושות וסלבס, אצלנו זה חבורת ילדים שמשחקים. זה כנראה פחות מושך. פעם היית רק תולה מודעה על פעולה וכולם היו מגיעים, היום אתה מתחרה בהרבה גופים אחרים ומושכים".

 תנועת הצופים דווקא מצליחה לשמור על נתונים מרשימים.

"נכון מאוד. הצוות של שבט רעות עבד קשה והצליח. אנחנו צריכים למצוא את דרכנו איך להגדיל את מספר החניכים ויש החלטות לעשות. אלו גם שתי תנועות שונות מאוד".

מה שונה?

"יש הרבה הבדלים. אני חושב שהצופים היא תנועה מעולה, אבל אנחנו בוחרים להסתכל על כל החברה הישראלית וליצור את הזהות שלנו במקביל למה שקורה במדינה".

המון פוטנציאל

לצורך גיוס חניכים חדשים אל התנועה, על צוות הקן לכתת רגליהם בין בתי הספר השונים בעיר, יסודיים ותיכוניים כאחד, להיכנס לכיתות, לפרוש את משנתם ובעיקר לשכנע את התלמידים למה כדאי להם להגיע לפעולה, כלומר פשוט להתנסות.

"העירייה ביבנה מאוד עוזרת ותומכת", מור מדגיש, "זו עיר שבאמת רוצה שיהיו בה תנועות נוער פעילות, זה באמת חשוב להם ואנחנו נעשה כמיטב יכולתנו. כרגע יש לנו כ-60 ילדים לפני רישום לשכבת הצעירים, חניכים בשכבה הבוגרת ו-25 מדריכים. אנחנו רוצים לגדול".

איך תעשו זאת?

"אנחנו רוצים להיכנס לשכונה הירוקה כי ישנם שם בני נוער וילדים שאין להם פעילות אחרי צהריים קרוב לבית".

כמה מילים על הנוער ביבנה.

"יש כאן גיוון סוציו-אקונומי רחב. שמתי לב שכל הילדים קולטים שאנחנו חיים ב-2013, הם עובדים ולא מסתמכים על הוריהם, הם יודעים מה קורה במדינה. כשהעברנו שיעורי חברה ביום הזיכרון לרצח רבין, הופתעתי מיכולת הילדים לנתח את המציאות, את החברה שאנחנו חיים בה.

"היום הייתי ברמת גן והעברתי שיעורי חברה דומים בנושא רצח רבין והפער מורגש. יש ילדים שחיים בעולם משלהם, לא מבינים שהתרחשויות שקרו במדינה קשורות או משפיעו עליהם. אני מאוד מצפה ומתרגש לשנה הקרובה, יש המון פוטנציאל להצלחה ביבנה ואני מקווה לממש אותו".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה