"שר האוצר מזניח את השכבות החלשות"



חבר המועצה מאיר בן הרוש הוביל לא מעט מאבקים ציבוריים. הפעם החליט להרים את הכפפה ולצאת למלחמה ב"עמידר" והדיור הציבורי בישראל. "לא ייתכן כי מחפשים פתרונות למעמד הביניים ובמקביל מזניחים אלפי משפחות הנמצאות מתחת לקו העוני"

אוהד צויק
צילום: דוד מטודי

תושבי יבנה מכירים את מאיר בן הרוש כלוחם חברתי מזה שנים רבות. על אף היותו פוליטיקאי, מה שמוביל את מאיר זו החשיבה החברתית והדאגה לחלשים, בין אם זה תושבי יבנה הפונים אליו במגוון רחב של תחומים ובין אם זה אחד מהעובדים אותם הוא מייצג במסגרת תפקידו כיו"ר ועד או כנציג בכיר בהסתדרות. מזה זמן רב מנהל בן הרוש מאבק ציבורי רב חשיבות נגד עמידר ומשרד השיכון בכל הנוגע לדיור הציבורי. 

בימים האחרונים נשמעים הרבה קולות לשינויים ורפורמות בכל עולם הדיור בישראל. ראש הממשלה, שר האוצר, שר הבינוי והשיכון, קבינט הדיור הממשלתי ועוד אישים וגופים רבים מנסים למצוא את נוסחת הקסם שתוריד את מחירי הדיור (או לפחות תעצור את העלייה המטורפת) ותאפשר לאלפי זוגות ומשפחות ברחבי הארץ להגשים את חלום רכישת הדירה שהולך ונהיה בלתי אפשרי מיום ליום. יחד עם זאת, ישנה שכבה גדולה מאד באוכלוסיה, של משפחות קשות יום, משפחות מרובות ילדים, חד הוריות ונזקקות, שמצליחות לשרוד רק בזכות זכאותן לדירה במסגרת הדיור הציבורי עליו מופקדת ביבנה, חברת עמידר.

ביבנה קיימות כיום כ-400 יחידות דיור של עמידר ובמקביל ישנם עשרות ממתינים, חלקם במשך שנים ארוכות בתור אינסופי. הבתים, הנמצאים בבניינים ישנים, בשכונות ישנות ומוזנחות, לא עברו שיפוץ מעולם, אך מספקים קורת גג למשפחות שזהו פתרונן היחיד.

אחת הטענות הקשות שמעלה מאיר בן הרוש היא כי משרד השיכון נותן תמריץ לחברת עמידר לגבות מחיר גבוה של כ-1500 ₪, סכום אותו המשפחות לא יכולות לשלם, מה שמביא לנקיטת צעדים ביריוניים של עמידר שלעתים אף מסתיימים בפינוי בכוח של הדיירים, לרחוב. עמידר יבנה. מצוקת דיור

מה שהדליק לו נורה אדומה היה הסרט התיעודי ששודר בשבוע שעבר, "שבעת מדורי גיהנום", שמספר את הבעיה הקשה של מבקשי הדיור הציבורי בישראל והתלאות הרבות אותן הם נאלצים לעבור.

"אם שר האוצר מדבר על מעמד הביניים הוא צריך לקחת בחשבון שיש חלק גדול באוכלוסיה שהוא הרבה מתחת למעמד הביניים", הוא אומר בזעם, "לא ייתכן שיימצאו פתרונות רק לפלח אחד של האוכלוסיה ויזניחו את אלו שנמצאים במצב הקשה ביותר".

איך אתה רואה פתרון למצב?

"אחד הדברים שאני חושב שצריך לשלב זה נושא הסיוע לצעירים. לחייב קבלנים הבונים בניה רוויה להקצות 25% לזוגות צעירים רק לתושבי המקום". עם שר השיכון לשעבר בוז'י הרצוג

ואיך פתרון לזוגות צעירים יפתור את הבעיה של הדיור הציבורי?

"יבנה נמצאת במגמת פיתוח מאוד מעניינת עם תכניות עתידיות מרחיקות לכת. המטרה היא שהצעירים ומשפרי הדיור יפנו את הדירות הישנות והזולות, כאלו שהשכבות החלשות יוכלו להתגורר בהן".

ראש העיר סיפר לנו השבוע כי הוא מקדם מספר רעיונות לפתרון בעיית הזוגות הצעירים.

"ראש העיר צבי גוב ארי אכן מתכוון לפעול למען הזוגות הצעירים. אנחנו צריכים למצוא את הפתרונות האמיתיים לטווח הארוך ולא לעסוק בכיבוי שרפות, שזה מה שקורה היום. תמא 38 למשל, זהו פתרון לזוגות צעירים שיוכלו לרכוש דירות חדשות במחירים סבירים ולהישאר בשכונות הוותיקות לצד המשפחות".

אם יש פתרון, אז איפה בכל זאת הבעיה?

"אחת הבעיות המרכזיות היא שאין לנו, כנציגי ציבור, אפשרות להתמודד מול משרד השיכון. גם לראש העיר כראש ראשות אין פתרונות קסם וכל דבר לוקח זמן. אני אמשיך לפעול בכל המישורים שאוכל ולא אזניח את סוגיית מציאת דיור לחסרי דיור, עד שזו תבוא על פתרונה".

עכשיו אלו ימים שלפני חג הפסח. מה אתה מאחל לעיר בהקשר הזה?

"בהזדמנות זו רוצה לברך את כל תושבי יבנה בברכת חג שמח וכשר שנוכל לסייע לכל המשפחות הזקוקות והנזקקות ובמקביל שהעיר תתפתח, שתגדל ותקלוט אוכלוסיה חזקה שנוכל לפתח את התשתיות לחינוך, לתרבות והכי חשוב לסובלנות ושנוכל לשרת את הציבור בדרך הטובה והיעילה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה