טיול קמפוס נגב 2016 שלושה ימים בנגב החדש



כתבנו אלי בן-גור שב מטיול קמפוס של שלושה ימים בנגב, במסגרת עמותת מודיעין 10 בסימן "נשים במרחב הציבורי בישראל", והוא מגיש את רשמיו מהאתרים המרתקים ומהאנשים, ובמיוחד הנשים האמיצות ופורצות הדרך שבהם, וממליץ לבקר שם בחג האביב הקרוב .
מאת: אלי בן-גור

כדאי מאד בנגב

 

כדאי מאד בנגב עכשו. האביב יפה בכל מקום, אבל בנגב יותר כדאי, כי אין סכנת שטפונות ואין חום קיץ שמכביד. ואם אפשר – לא טיול של יום אחד אלא "קמפוס" בן שלושה ימים, כפי שעשינו בעבר (בשנת 2012) עם עמותת מודיעין 10 , יוצאי יחידת מודיעין, המקיימת מפגשי חברה,תרבות, הרצאות וטיולים. הנגב עבר ועובר תמורות רבות וכבירות עם השקעות ופרוייקטים, עם נשים ואנשים חלוצים ונפלאים המשנים את הנגב ממש .

 

הפארק התעשייתי נאות חובב – "טבע" ואיכות הסביבה

 

    ביום הראשון לקמפוס, החילונו בבוקר בנאות חובב. בעבר נקראה רמת חובב שהיתה ידועה כאתר שלא נשמע טוב עקב החומרים המסוכנים המופנים לשם, והיום קרויה נאות חובב, ולמעשה היא כיום פארק אקו תעשייתי בו מצויים 24 מפעלים כימיים. בתחילה בקרנו במרכז המבקרים של "טבע-טק", שם מייצרים את האבקה הלבנה של החומר הפעיל בתרופות, שלאחר ייצורו נלקח למפעלי התרופות השונים שימשיכו להכין התרופות השלמות עם חמרי העזר המתאימים לכל תרופה. חברת "טבע" הינה חברת התרופות הגנרית הגדולה בישראל ומהגדולות בעולם, מפענחת ממקורות שפותחו ומפתחת בעצמה. כאן מיטב המדענים והעובדים שעושים הרבה למען בריאות האדם ובנוסף גם תורמים לקהילה מרווחיהם.

 אתר נוסף בנאות חובב בו סיירנו, היה מרכז המבקרים של החברה לשירותי איכות הסביבה. זוהי חברה ממשלתית שמחובתה לקבל ממפעלים שונים פסולת של חומרים מסוכנים לטיפול,השמדה,הטמנה או מיחזור, תמורת תשלום שנקבע על ידי משרד האוצר. מדובר בעבודה מאד מיוחדת המתבצעת על ידי עובדים מאד מיומנים, ברמה גבוהה ובתנאים מחמירים. כך לגבי פסולת אורגאנית, מיחזור מזנני שמן משומשים,פסולת פלאסטית מזוהמת, טיפול ביולוגי ועוד. סיימנו בסיור בשטח במקטעי מטמנות ומשרפות כשמסקנת והמלצת המדריכה היא לצמצם בצריכה של מוצרים המשאירים אחריהם פסולת תעשייתית מיותרת.

 

בסיס חיל האויר רמון

    אחד הבסיסים הגדולים של חיל האויר בכלל ובנגב בפרט, הוא בסיס חיל האויר רמון. הביקור בו היה מרתק ומרשים. נפגשים עם נווט קרב המשרת בטייסת מבצעית של מטוסי F-16  ולאחר מכן עם נווטת קרב באותה טייסת המספרת על עצמה ועל הגעתה לתפקיד המרתק הזה של לוחמת צוות אויר תוך סקירת כלי הטיס היקר הזה ששוויו 100 מליון דולר . היא עדיין בתחילת דרכה ועתידה לפניה . בהמשך אנו נפגשים עם נווט של מסוק הקרב האימתני אפאצ'י המשרת בטייסת מסקרי"ם מבצעית ומתרשמים מכלי הטיס המרשים הזה .

 

ירוחם ומלון "אירוס המדבר"

 

     בתום הביקור בבסיס חיל האויר רמון, שמנו פעמינו לירוחם, בה בקרנו לפני מספר שנים במסגרת קמפוס אחר, והנה המשכנו והופתענו לטובה מהיישוב המקסים הזה . הכניסה אליו נאה, בתים צמודי קרקע הולכים ונבנים עבור עובדי מערכת הבטחון ועבור רוכשי מגרשים לבנייה עצמית. הככרות והרחובות יפים ונקיים ונעים מאד לטייל בהם . התארחנו במלון "אירוס המדבר" הנאה והנעים, בו חדרים צמודי קרקע,מודרניים, יפים ומאובזרים היטב, והשהות בו בשני לילות הקמפוס שלנו היתה ממש נעימה . מומלץ מאד להתארח בו ולטייל בסביבה כשהאתר הקרוב ביותר אליו הוא המכתש הגדול, וגם שדה בוקר לא רחוק. בערב זכינו להרצאה ושיחה עם סגנית ראש מועצת ירוחם גב' טל אוחנה שריתקה אותנו בתמורות שחלו בירוחם ובסיפורה האישי כנבחרת ציבור.

 

לקיה – עם אמל בארמון אלחוריה

 

      ביום השני הגענו ליישוב הבדואי לקייה המוכר והחוקי, ופגשנו שם עוד אשה פורצת דרך, והפעם בתחום מעמד האשה הבדואית. זוהי אמאל אבו ג'ראן. היא מארחת אותנו במבנה עתיק השייך למשפחתה והנקרא "ארמון אלחוריה" על שם סבתה חוריה. היא מספרת לנו את ספורה האישי המרתק כאשה הראשונה שיצאה ללימודי סיעוד אקדמיים ועובדת כאחות בכירה במרכז הרפואי "סורוקה" . בעקבותיה יצאו נשים בדואיות נוספות ללימודים כולל לימודי רפואה וגם ילדיה . היא פועלת רבות למען האשה הבדואית,מקיימת סדנאות של עבודות תכשיטים,רקמות ובישול, ומארחת מטיילים ותיירים במיזם שהקימה בארמון אלחוריה .

 

לקיה – עם נעמה מעמותת "רקמת המדבר"

 

     בלקיה המשכנו למקום מושבה של עמותת "רקמת המדבר", מיזם שהוקם למען שיפור מעמדה של האשה הבדואית, ועיקרו ליתן תעסוקה לנשים הבדואיות בדגש על רקמות עבודת יד שמאחוריהן אמירות ורעיונות.נעמה א-סנא ריתקה אותנו בסיפורה האישי ובפעילות העמותה המעסיקה ומעצימה נשים בדואיות. שם גם נהנינו מארוחת צהרים קלה וטעימה עם פיתות,חומוס,טחינה ולבנה . במקום ישנה חנות מקסימה ובה מיגוון רחב של רקמות עבודת יד לקישוט הבית והלבוש .

 

לקיה – חוות צמחי מרפא עם אסעד במשתלת הנגב

 

    בלקיה יש מקום נוסף ומקסים המצוי ב"משתלת הנגב" של אסעד . אסעד הצעיר והחייכן מקבל אותנו בכוס תה טעים ומסביר לנו כיצד הגיע לכך שהוא מגדל צמחי מרפא אליהם התוודע בהיותו ילד בסביבתו הבדואית בסיוע המבוגרים שלימדו אותו. גם הוא מארח מטיילים ותיירים ומציע לרכישה עלי צמחים לעשיית תה המסייע לריפוי מיחושי גוף שונים לרבות כאב ראש, בעיות עיכול וכדומה .

 בערב, ליל שבת, התכבדנו בסעודת שבת עשירה במלון "אירוס המדבר", ולאחר מכן שמענו פרשיה מודיעינית מרתקת על סירת המזון ובסיס אבו רודס בסיני בסוף שנות הששים .

 

העיר הנבטית עבדת

 

     ביום השלישי והאחרון סיירנו בעיר הנבטית עבדת. עבדת היא אחת הערים העתיקות שבדרך הבשמים, והיא הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסקו במסגרת דרך הבשמים ממואה שבערבה ועד עבדת שבהר הנגב, וכן הערים העתיקות חלוצה,שבטה וממשית. הנבטים העבירו בדרך זו החל מהמאה ה-3 לפני הספירה ועד המאה ה-3 לספירה בשמים,תבלינים,צמחי מרפא, ועוד סחורה יקרה מתימן וערב הסעודית ועד נמל עזה . עבדת נקראת על שם מלך הנבטים שממלכתו סופחה בשנת 106 לספירה לאימפריה הרומית. מאוחר יותר הנבטים קבלו על עצמם את הנצרות, ולכן מצויות כאן מצודות וכנסיות מפוארות. הגן הלאומי עבדת הוא גדול מאד בשטחו ובו מימצאים ארכיאולוגיים רבים. אנו הסתפקנו במסלול הקצר לאחר ביקורנו בבית המרחץ הרומי . עלינו למגדל הרומי, צפינו במפעל גת ליין ובקרנו במצודה ובכנסיה ביזנטית עתיקה. יוסי גרשון מיודענו הדריך את הסיור והשכיל אותנו בהסטוריה ובמימצאים שבמקום .

 

סיום ויש עוד

 

ובכן, סיימנו עוד קמפוס נגב מרתק, ולמדנו שוב כי לא רק בצפון הארץ אלא גם בנגב יש אתרים מעניינים. הנגב טומן בחובו נשים ואנשים מדהימים, נופים ייחודיים ואתרים עתיקים וחדשים שהחווייה מבקור בהם לא תישכח. באזור בו סיירנו יש עוד אתרים ומקומות הראויים לביקור. אנו ממליצים על אלו שבקרנו בהם, אך בהחלט ניתן לבחור גם אחרים ולשוב הביתה בחיוך ובנחת. .

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה