מדי שנה יוצאים אלישע שרעבי וחבריו לשיט בחופי הים התיכון. הפעם בחרו בקרואטיה, שהתברכה במאות איים יפהפיים. לפניכם מספר טיפים והמלצות, גם למי שבוחר שלא לשוט

כתב וצילם: אלישע שרעבי

רצועת חוף צרה וארוכה מחברת את קרואטיה ולוקחת אותה מנקודת המפגש שבין הים התיכון לבין מרכזה של אירופה.

חופים ומפרצונים ש"נבנו" בטבע הפראי, ועל המדרונות התלולים גפנים ועצי זית. קרואטיה שופעת בפארקים לאומיים, ואזורים רבים הם שמורת טבע גדולה, אתרים אלו הוכרזו ע"י אונסקו כפארקים לשימור ומהווים בית גידול לכ-200 זנים של צמחים יחודיים, וכמובן מאות איים.

כמדי שנה אנו, חבורה של שמונה חברים, יצאנו לשיט על יאכטה. הקבוצה מנתה  3 סקיפרים, 2 אנשי צוות לתחזוקה, אחד לניהול, שניים אחראים על האוכל (אני הייתי אחראי על הצד הגסטרונומי-החשוב ביותר!).

השנה בחרנו לשוט לאורך חופי קרואטיה. ההכנות לשיט הן רבות ומורכבות ומצריכות בחירה נכונה במספר תחומים:

מסלול השיט, בחירת סוג היאכטה, מקומות עגינה ומסלול השיט. אנחנו בחרנו לעגון בחמישה איים מרכזיים הנמצאים בחלקה הדרומי של קרואטיה בין דוברובניק לספליט.

בכתבה שלפניכם אנסה לשתף אתכם בחוויה המיוחדת במסע שכזה, ואמליץ בפניכם על מסלול מדהים שערכנו חברי לצוות ואנוכי.

תחילת הסיור הייתה בדוברובניק, הגענו למרינה שבעיר ביום שבת קיבלנו את היאכטה ויצאנו לסיור חופשי בעיר טרם ההפלגה. טיפסנו עם הרכבל על פסגת ההר הצופה על העיר משם נשקף נוף מרשים על כל העיר (מומלץ מאוד!), בשעות הערב טיילנו בסמטאות העיר העתיקה שבה אלפי תיירים מכל רחבי העולם, הכוללות לצד העתיקות בתי קפה, מסעדות, מרכזי בילוי וסיור על חומות העיר העתיקה.

לאחר לינה על היאכטה יצאנו ביום א' למסע בים –האי מלייט  MLJETלאחר שיט בן 4 שעות בים שקט ונוח הכולל עצירה במפרצונים בדרך, ארוחת בוקר ושחייה הגענו לאי. האי הוא שמורת טבע ענקית, והכניסה אליו כרוכה בתשלום. באי שבילי הליכה רבים בדרגות קושי שונות. ניתן גם לשכור במקום אופניים ליום שלם ולרכב בין השבילים הרבים או לבחור בשיט בתוך האי במספר אתרים. ניתן לשלב עצירה במפרצונים להפסקת קפה וארוחה. אני ממליץ לשהות באי הזה כיומיים.

ביום ב' בבוקר שטנו לעבר האי קורצ'ולה הנחשב לאחד האיים הגדולים שביקרנו בהם. לאחר שיט של כיום שלם הגענו לקראת הערב למעגנה שהיא בין הגדולות באיים. לאחר העגינה יצאנו לסיור ערב לעיר העתיקה המוקפת חומה וצריחים שנבנו במאה ה-13. במרכז העיר העתיקה נבנו קתדרות, כנסיות וארמונות שנמצאים במקום בשלמותם לרשות התיירים. גולת הכותרת באי הוא ביתו של מרקו פולו שם נולד.

הרחובות הצרים הופכים בשעות הערב והלילה למרכז הבילוי של האי ולאורכם בתי קפה מהיפים ביותר שראיתי ומסעדות לאניני טעם.

לאחר לינה על היאכטה התכוונו לצאת ביום ג' להמשך המסע, אולם מזג האוויר הסוער ורוחות חזקות (30 קשר) שקידמו את פנינו משעות הבוקר המוקדמות מנעו מעשרות היאכטות שעגנו לצאת למסע בים הפתוח, ולכן "נאלצנו" לשהות באי יום נוסף אותו ניצלנו לנסיעה ברכב שכור בין המפרצונים היפים שבאי.

ביום ד' בבוקר כשמזג האוויר נרגע קצת (הים היה עדיין גלי) יצאנו לכיוון האי חוואר HVAR שהיווה הנקודה הצפונית במסע שלנו וממנו התחלנו לרדת דרומה לדוברובניק.

האי חוואר נחשב "הנסיך של הים האדריאטי" בזכות המפרצונים היפים שבו, וחיי הלילה והתיירים רבים נוהגים לבקר בו.

חובה לבקר במפרץ Palmizana אליו ניתן להגיע באמצעות סירת "מונית". במקום ניתן לשהות יום שלם והוא מהווה מקום מרגוע רוחני לנפש.

ביום ה' ירדנו דרומה לכיוון האי לאסטובו  LASTOVOולנו שם. למחרת כמדי בוקר יצאנו לפעילות בוקר במקום שגם עזרה לנו לחלץ עצמות וגם להכיר את המקום בו שהינו. כאן נכונה לנו הפתעה גדולה: באי שנחשב בחלקו שמורת טבע יוצאת דופן מצאנו בונקרים ענקיים בצלע ההר. לשאלותינו את התושבים לפשרם, הם סיפרו שבמקום זה שהו הגרמנים במלחמת העולם השנייה ואלו היו הבונקרים שהם בנו. הם אף המליצו בפנינו להגיע למפרץ סמוך ולראות במקום את השרידים של הצוללות הגרמניות מהמלחמה. ואמנם כשהפלגנו מהאי עצרנו במקום בו אמרו לנו ושם גלינו שהגרמנים חצבו בהר וכך הסתירו את הצוללות ומנעו את גילויין ע"י מטוסי בעלות הברית.

בשבת בבוקר הגענו חזרה לדוברובניק, החזרנו את היאכטה והמשכנו בטיול. אנחנו נוהגים לשלב עם השיט גם טיול יבשתי ובסה"כ יצאנו לכשבועיים.

לסיכום, כמדי שנה (מזה 8 שנים) השבוע הזה על הים עם חברי הוא שבוע מאתגר ומעצים. חשוב לציין שהשהייה על היאכטה במשך שבוע ימים עם שמונה אנשים במשך 24 שעות ביממה אינה משימה פשוטה. כדי שהמסע יצליח נדרשים ויתורים רבים, חברות, קבלת החלטות על פי הרוב שלא תמיד על דעתך, אך מאידך אתה יוצא משבוע כזה מחוזק, עם אנרגיות טובות וחיוביות שהולכות איתך עוד זמן רב אחרי הנחיתה בארץ. ממליץ בחום לנסות זאת.

חשוב לציין שניתן להגיע לערי החוף דוברובניק ,זאדאר ,טרוגיר וספליט דרך רצועת החוף ע"י רכב ומהן ניתן לקחת מעבורת ולשהות באחד האיים מספר ימים.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה