"היה לי חלום להיות עם אליצור יבנה בליגת העל"



רגע אחרי שנגמרה עונת הכדורסל ורגע לפני שהוא מחליט האם להישאר לעונה רביעית, מתפנה המאמן נתי כהן לסיכומים: התקציב שהשתנה, בניית קבוצה תוך כדי תנועה, ההימור על ישראלים צעירים בצבע, הפציעות, שחקנים שאכזבו והתחושה של עונה מוחמצת

ארז זנו
צילומים: חסדאי כהן

נדמה כי אליצור יבנה גמרה את העונה בקול ענות חלושה. לאו דווקא בגלל שני ההפסדים להוד השרון, אלא בעיקר בגלל הדרך ובגלל האנרגיות הכבויות אצל יותר מדי שחקנים.

מי שעומד בראש הצוות המקצועי הוא כמובן המאמן נתי כהן, שכבר שלוש שנים עומד על הקווים בשבזי, משהו שאין לו אח ורע בליגה הלאומית בכדורסל, שמחליפה מאמנים כמו גרביים, לפחות בשנים האחרונות. 

כהן שדרג בשנים האחרונות את אליצור יבנה, אם כי נדמה שהעונה החולפת הייתה צולעת למן שריקת הפתיחה. בראיון מיוחד שהעניק לנו השבוע כהן לא מתחמק מאחריות, ומבין כי גם לו יש חלק בתוצאות המאכזבות יחסית, בעיקר בחלק השני של העונה. כהן מצדו דווקא משליך אותן על תחילת העונה ואפילו על תחילת האימונים.

בינתיים מבחינה תקציבית מצבה של אליצור יבנה לוט בערפל, מה שמשפיע גם על החלטותיו של המאמן, כך שלא בטוח בכלל שימשיך לעונה רביעית ביבנה, חרף ההיכל החדש שנבנה.

כנראה שבשבוע הבא תשב ההנהלה עם המאמן, ורק לאחר מכן יידעו שני הצדדים לאן פני הקבוצה והאם יבנה תיאלץ לחפש מחליף על עמדת הקווים לראשונה מזה שלוש שנים. עד אז מדבר כהן על הכל, ומשוכנע שעם קצת סדר וארגון בתחילת השנה ועזרה תקציבית יבנה הייתה מסוגלת לעשות את הלא יאומן, לעלות לליגת העל.

נתי, בוא נתחיל דווקא מהסוף. הודחתם על ידי הוד השרון בשני משחקים בפלייאוף. זאת הרמה של הקבוצה ושום דבר לא מפתיע, או שזאת אכזבה מבחינתך והייתם אמורים לעבור אותם?

"תראה, זה מתחלק לשניים ותלוי איך מסתכלים על זה. אמרת נתחיל מהסוף אז אני הולך איתך קצת יותר אחורה. עוד הרבה לפני תחילת הסדרה עבר משהו לא טוב על הקבוצה. לא הצלחנו להגיע לרמה שאני רציתי. היו לא מעט בעיות בחודשים האחרונים וזה בא לידי ביטוי על המגרש. זו האכזבה שלי כמאמן. תמיד אני שואף להגיע כמה שיותר גבוה וכמה שיותר קדימה. היינו יכולים לעשות משהו אם היינו מביאים את הרמה והיכולת מהסיבוב הראשון שהיו בו הרבה אנרגיות. בחצי השני של העונה לא נראינו טוב וזה השפיע על הכל וכמובן גם על סדרת המשחקים מול הוד השרון. ביכולת הנוכחית שהייתה לנו בסדרה, ההפסד לא הפתיע אף אחד".

הקדמת אותי בשאלה. יותר מדי שחקנים לא הגיעו למאני טיים כמו שצריך ונראו כבויים. איך אתה מסביר את זה?

"אני חושב שזה לא רק במאני טיים אלא עוד הרבה לפני. אני מאמן של דרך, של שיטה. אני חושב שאני יכול להוציא הרבה מסך החלקים של הקבוצה. אפשר ללכת אחורה עד תחילת העונה, עד הטרום עונה. יש תהליכים, יש למידה. הרבה דברים לא הלכו כמו שאני מצפה ורוצה. לא הצלחתי לקדם דברים לאורך העונה, מה שלא קרה לי במשך 23 שנותיי כמאמן. ליאנג. לא הצליח לשדרג את הקבוצה

"אני יכול לתת את הכלים הנכונים, אבל ברגע שלשחקן אין את הרצון ללמוד ולהשתפר, זה קשה מאוד. אני מודה, גם לי כמאמן יש חלק בעניין של הבנייה שהייתה פחות נכונה. אסור לשכוח שהיו פציעות כבר מהשלב הראשון של העונה כמו הפציעות של איגור ושבירת היד של שטרקמן. הפציעות של מונטה וייבגני במהלך העונה גם הן כמובן פגעו בנו. חלק מזה זה מזל רע ובמצב כזה קשה מאוד לאמן ברמה האופטימלית. בסופו של יום, כמו שאני לוקח אחריות מלאה כמאמן, גם אחרים צריכים לקחת אחריות על היכולת הדלה בחלק האחרון של העונה".

לקחתי סיכון

במהלך העונה, שחרר המאמן את הזר פלה פלאי, שלא התגבר על פציעה, והצליח להביא במחיר מציאה את בראין ליאנג ויחד איתו גם את אופיר פרחי, שני שחקנים מאוד איכותיים בליגה, בטח ליאנג שכיכב ביבנה בעונה שעברה.

לא יהיה מופרז להגיד שהשניים נכשלו ביבנה, והמאמן אף הוריד את פרחי לספסל עקב חוסר רצינות. שני השחקנים היו אמורים להוביל את יבנה קדימה, אך במקום זה הקבוצה נתקעה במקום ברמתה המקצועית ואף התדרדרה למקום השישי בתום העונה הסדירה ועקב כך איבדה את יתרון הביתיות. כהן נזהר מאוד בלשונו בעניינם, אבל מחשבותיו מובנות בהחלט בין השורות.

הבאת במהלך העונה את פרחי ואת ליאנג, שני שחקנים בעלי שם בליגה הזאת, כדי שישדרגו את הקבוצה, אבל זה לא קרה. אני כמובן לא מאשים אותם בכל הצרות של הקבוצה, אבל אין ספק שאליצור לא שודרגה אחרי הגעתם.

"דבר ראשון ברור שהקבוצה לא שודרגה עקב הגעתם, לצערי. זה משהו שכולנו קיווינו שיקרה. גם אנחנו וגם הצוות הניהולי ציפינו שהם ישדרגו אותנו, השקענו בזה הרבה מאוד מאמץ וכסף. לא הכל באשמתם ולא הכל נופל עליהם, וחלילה שלא ייראה כאילו אני מנותק מאחריות על עצמי, אבל בסופו של יום מי שצריך לשים את הכדור בסל אלו השחקנים. במקרה של אופיר ושל בראין העניין לא צלח".

בנית את הקבוצה בצבע סביב שני צעירים ישראלים. לקחת הימור.

"כן, זה היה הימור מבחינתי. צריך להבין שהליגה העונה השתנתה. היו שנים שלא הביאו ביג מנים בצבע. השנה נוצר מצב שרוב הקבוצות הביאו אנשים גדולים מתחת לסל. אם זאת נהריה, נס ציונה, עפולה וכמובן הוד השרון. והייתה בעיה עם זה. מה גם שהשחקנים בעצמם היו פצועים וזה פגע בנו. הלכתי על ישראלים ואני לא מצטער על זה". נסטרנקו. הימר על ישראלים צעירים בצבע

 נכנס פה השיקול התקציבי?

"בהחלט. בהתחלה דיברתי עם שלושה שחקנים אחרים, אבל לא היה לנו תקציב להם אז ויתרתי על שלושתם. הייתה לנו אפשרות להביא את איגור, שהוא צעיר ונמרץ ומאוד רוצה להצליח ואז זה יותר קל. מצד שני, הבאנו בחור צעיר שהיה משלים בליגת העל ופתאום לשים אותו שחקן מוביל בלאומית זה לא פשוט, אבל זה סיכון שלקחתי".

כואב שסיימנו ככה

עד לפני שנתיים אליצור העמידה תקציבים נאים מאוד לליגה הלאומית, ולמרות שמעולם תקציבה לא היה בין השלישייה המובילה אליצור ידעה ימים יפים מבחינה מקצועית, כשכהן לקח אותה פעמיים ברציפות לחצי גמר הפלייאוף. בעונה שעברה הוא אף לא היה רחוק מלהגיע עד הגמר.

בעונה החולפת קוצץ מעט התקציב, ונראה כי בעונה הבאה המצב הולך להיות יותר גרוע ממה שהיה עד כה.

כשאתה מסתכל על הליגה, איפה אתה רואה את יבנה מבחינתה מקצועית ותקציבית?

"יש לא מעט קבוצות כמו נהריה, נס ציונה, באר יעקב, קרית אתא, רמת גן, קרית גת ואפילו גליל עליון עם תקציבים יותר גבוהים משלנו. מה שהכי כואב לי זה שכן יכולנו לעשות משהו העונה וזה מאוד כואב לי שסיימנו ככה. אם רק היינו מתארגנים בצורה מסודרת בתחילת העונה עם התקציב שסיימנו, היינו בהחלט יכולים לעשות משהו יותר טוב. העונה הייתה הזדמנות לעשות את זה. לא הייתה יורדת מליגת העל וקבוצה כמו הפועל תל אביב, ששלטה בליגה, כבר לא פה, ככה שהיה סיכוי השנה. חבל לי שזה לא קרה. זה הרבה בגלל קיץ קשה שעבר עלינו". כהן ועוזרו ערן דורון

אתה כבר שלוש שנים באליצור יבנה, משהו מאוד חריג בליגה הלאומית שקבוצות בה מחליפות מאמן פעמיים בעונה. עד כמה החיבור הזה חזק, בלי קשר ליכולת התקציבית?

"אין ספק שיש פה חיבור מצוין ביני לבין ההנהלה. המקום הזה הפך להיות בשבילי הרבה יותר מבית. אני אוהב את האנשים ואת כל מה שמסביב. מבחינתי קידום זה לא רק ליגת על. ליגת על זה לא חזות הכל בשבילי, ואני ויתרתי על ליגת העל בשביל להיות ביבנה (ויתר על הצעה ממכבי אשדוד, א"ז). לא זה העניין. לכל מאמן יש שאיפה להצליח ואנחנו חיים בענף שזוכרים אותך לפי המשחק האחרון. מה יהיה אם התקציב בעונה הבאה יהיה יותר נמוך, לאן אפשר להגיע?

"אני רוצה להיות בקבוצה תחרותית, קבוצה עם שאיפות, קבוצה רעבה, קבוצה עם מעוף, וזאת הסיבה שהגעתי מלכתחילה ליבנה. היה לי חלום להיות עם אליצור יבנה בליגת העל. היה לי חלום להגיד שיבנה הצנועה והקטנה בליגת העל. אני אגיד לך יותר מזה. העדפתי לא ללכת לקבוצה מליגת העל, אלא לנסות ולעשות את זה עם יבנה".

בנקודת הזמן הזאת, אתה לא רואה את זה קורה עם יבנה?

 "עדיין לא דיברנו על העונה הבאה. אני רק שומע שמדברים על להוריד משמעותית את התקציב. כל עוד אני לא אשמע את ההנהלה ולא יגידו באופן רשמי מה השאיפות, מה היעד, מה הרצונות, אני האחרון שאסרב ליבנה. בשבילי זה הרבה יותר ממקום עבודה".


 
$(function(){setImageBanner('8bc520b2-d384-46a6-9ada-1a263359a82a','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,32800,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('4c534b44-8d81-4446-8468-46782041ff7d','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,32801,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה