אחזקת מבנים – העתיד של ועדי הבתים



עד לפני מספר שנים האחראיות לתפעול בניין מגורים היתה של הדיירים. לרוב,זו הייתה דרך טובה ונכונה לעשות את הדברים. הרי, למי כבר יהיה יותר אכפת מבניין המגורים מאשר האנשים שגרים בו?

freepik

הדבר נכון גם היום, הפער נמצא בכך שהיום, הדיירים לוקים ברמת הידע ועקב כך , ובתמימות, פועלים בצורה לא נכונה בכל הכרוך בניהול ועד הבית.

אנחנו לרוב לא  מודעים לכך אבל וועדי בתים בבניינים רבים חוסכים כמה שאפשר בעלויות תחזוקת הבניין. הרצון לחסוך מובן, אבל בפועל, הם פוגעים בערך הבניין, בערך הדירות, וגם מסכנים את חיי הדיירים בבניין. במקרים כאלה חיסכון לטווח הקצר ככל הנראה יעלה ביוקר בטווח הרחוק.

אחזקת מבנים היא מונח כולל שמתאר את עבודת התחזוקה של כל החלקים השונים בבניין מגורים אשר מצריכים תחזוקה שוטפת. בין חלקים אלה ניתן למצוא מערכות חירום מצילות חיים, וגם מערכות אשר אחראיות לשימוש השוטף בבניין כמו שערים, מעליות, ועוד מערכות אחרות. כלל המערכות יחדיו חיונית על מנת לאפשר לבניין מגורים לתפקד כראוי.

חברת אחזקת מבנים אחראית לוודא את תקינות המערכות הללו ובין היתר ליישם בדיקות תקופתיות, לתקן ולהחליף חלקים וכל זאת על ידי בעלי מקצוע שהוסמכו לכך כחוק.

לצערנו, הרבה פעמים ועדי הבתים חושבים שתחזוקת בניין היא עניין פשוט. נשברה נורה? אז מחליפים. במידה  וישנה בעיה במעלית, מזמינים טכנאים. אבל חשוב להבין שהיום, הושא של אחזקת מבנים הוא עניין מורכב במיוחד. המערכות שלוקחות חלק בבניין מגורים הן מערכות רגישות שהאדם הממוצע, בעל יד טובה ככל שתהיה. לא ידע איך לטפל בהם ללא הסמכה נאותה. משאבות מים , מערכות פינוי עשן ועוד מערכות רבות. אשר מצריכות תפעול על בסיס חודשי, חצי שנתי, וכד', על פי חוק.

אם המערכות הללו אינן מטופלות על פי דרישות החוק , דיירי הבניין בסכנה.

מדינת ישראל של היום נמצאת בתנופת בנייה. במרוצת השנים, בניינים  הופכים גבוהים יותר וכך גדלה המורכבות גם כן. בניין בן 22 קומות מצריך מערכות מורכבות מבניין בין 6 קומות. בעבר, איש מקצוע  כללי היה מסוגל לתת מענה מבחינת אחזקה. היום, זה כבר לא המצב. בבניינים של היום לכל מערכת איש מקצוע אשר למד לבצע תיקונים וטיפולים באופן ספציפי למערכות מסוימות.  

בנוסף, מעל 6 קומות מגדלים הופכים מורכבים מאוד. קיימים היום חוקים רבים מאוד שמגדירים איך יש לטפל בכל מערכת בבניין והצורך באחזקת מבנים, אשר מכירה ויודעת את החוקים הללו, הינו עצום.

מערכות אשר מחויבות בבדיקה וטיפול שוטף על פי החוק:

חשמל

היום מערכות החשמל בבניינים גדולים מורכבות ביותר. טכנאי שאינו בעל הסמכה לכך לא ידע אפילו איך לגשת לעבודה. ישנם המון כבלים שמשתרכים בתעלות ההשונות. כבלים אלה מתחברים לגנרטורים ולארונות החשמל בכל הקומות. תפקידה של המערכת החשמלית בבניין חשוב במיוחד וטיפול לקוי הינו מסוכן ולא אחראי.

מעליות

מכירים את המדבקה שבה רשום תאריך הטיפול האחרון נכון? מיותר לציין שמעלית שלא עברה טיפול במועד הנכון זו עבירה על החוק, והיא מסכנת חיים.

מערכות מים

לכל בניין ישנם מערוכת מים שתפקידן להזרים את המים לדירות ולשטחים המשותפים. בבניינים גבוהים מ 4 קומות קיימות מערכות נוספות כגון משאבת מים שתפקידה להזרים מים לקומה הגבוהה ולאפשר לכל דיירי הבניין. בקומות הגבוהות והנמוכות. ליהנות מזרימת מים חזקה בצורה זהה. משאבת מים היא מערכת מאוד מורכבת וטיפול על ידי אדם לא מוסמך עשוי להרוס אותה ולעלות לנו באלפי שקלים.

מאגר

מאגר מים פעמים רבות מוזנח על ידי ועדי הבתים כיוון ואין מספיק אכיפה. רובנו לא  יודעים זאת אךהמים שיוצאים מהברזים שלנו מגיעים ממאגר המים. מאגר שלא נוקה וחוטא כחוק פעם בחצי שנה, הינו מלא בבקטריות מסוגים שונים אשר לאורך זמן עשויים לפגוע בבריאותנו. חוץ מהשימוש היום יומי של המאגר יש לו משמעות גדולה מאוד בזמני חירום. הוא מספק את המים למערכת כיבוי האש במקרה שריפה. הוא גם יספק לנו את המים במקרה ואספקת המים מהעירייה תיפסק מסיבה זו או אחרת.

מערכות חירום

מערכות חירום הן מערכות שתפקידן לשמור חיינו במקרים של שריפה, מלחמה, או כל מקרה חירום אחר אשר עולה בדעתכם. הן גם עוזרות לנו לנהל אורך חיים תקין במקרים של הפסקות חשמל.

תפקידן של מערכות אלה משמעותי וישנן הגדרות פרטניות בחוק כיצד יש לתפעל ולתחזק כל מערכת כזו. אי עמידה בדרישות אלה הינה עבירה על החוק, ומסכנת חיי אדם.

לסיכום, אין ספק שהעתיד של ועדי הבתים הינו חברות אחזקה וניהול.
זאת כיוון והרבה פעמים אנחנו מנסים לחסוך בעלויות המחייה השוטפות, ובצדק. אך ישנם מקרים מסוימים בהם הזול עשוי להפוך ליקר מנשוא.

הגישה הרווחת שאחזקת מבנים מבוצעת על ידי איש אחזקה עברה מן העולם. ככל שהעולם הופך מורכב יותר כך גם המערכות המרכיבות את בנייני המגורים שלנו. ובמידה ולא יתוחזקו בצורה הנכונה, אנחנו נשלם את המחיר


 
$(function(){setImageBanner('37e155c3-c5c7-46e6-8a2a-f918e32b1c90','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('1ab2841a-d337-4e26-87dc-0552695f0397','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה