הזעת יתר והשפעתה על איכות החיים והרגשת הביטחון העצמי



הזעת יתר היא תופעה שכיחה באוכלוסייה, ולפי נתוני משרד הבריאות כ-3% עד 6% מהישראלים סובלים מהבעיה. התופעה השכיחה בקרב נשים וגברים כאחד גורמת למצוקה משמעותית ופוגעת באיכות החיים, במיוחד במדינה חמה ולחה כמו מדינת ישראל. הנושא רגיש יחסית ורבים מהסובלים מהזעת יתר מעדיפים להימנע ממפגשים חברתיים, בעיקר בחודשי הקיץ החמים, והם מסתגרים בביתם ומתרחקים מאנשים. לכן, חשוב לדעת כי יש טיפול יעיל בהזעת יתר וניתן לשפר את איכות החיים ולהפסיק לסבול מהתופעה הלא נעימה.

FREEPIK

מהי הזעת יתר?

רוב המומחים טוענים כי הזעת יתר נגרמת בגלל שיבוש כלשהו במערכת העצבים הסימפטתית, כלומר המערכת שאחראית על מרבית פעולות הגוף הלא רצוניות. יש גורמים שונים שעשויים לגרום לתופעה, וידוע כי יש דרגות שונות של הזעה.

כאשר הגוף מייצר זיעה בדרגה גבוהה מהרמה התקינה מגדירים את התופעה כהזעת יתר. חשוב לזכור כי למנגנון ההזעה יש תפקיד מרכזי לווסת את טמפרטורת הגוף ולצנן את הגוף, אך כאשר סובלים מהבעיה יש הזעה מוגברת יותר מהדרוש לצינון חום הגוף, וגם אם התופעה אינה מעידה על מחלה המסכנת את הבריאות - התופעה גורמת לאי נעימות, למבוכה במצבים חברתיים ואישיים ולפגיעה חמורה באיכות החיים.

האבחון נעשה לרוב על ידי רופא המשפחה, לאחר שהמטופל נשלח לבדיקות דם ושתן, והרופא יקבע האם זו הזעת יתר כללית או מקומית ויתאים את הטיפול הנכון.

גורמים להזעת יתר

ישנם מגוון גורמים העשויים לגרום להזעת יתר, כולל גורמים גנטיים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. במקרים רבים התופעה קיימת בבני אותה משפחה, כלומר הזעת יתר תורשתית. המומחים טוענים כי הגורמים המרכזיים להזעת היתר הם פיזיולוגיים, בדרך כלל פגיעה במערכת העצבים הסימפטתית, אך גם גיל המעבר עלול לגרום לתופעה בקרב נשים מעל גיל 50, ופעילות יתר של בלוטת התריס עלולה לגרום להזעה מוגברת.

הגורמים הפסיכולוגיים להזעת יתר הם דיכאון והתקפי חרדה, ומצבי לחץ בחיים עשויים להגביר את ההזעה, ללא קשר לעונות השנה. התקפי חרדה מחריפים את הסימפטומים של הזעת היתר לכן אנשים הסובלים מהבעיה נמנעים ממפגשים בגלל החשש הרב שלהם לסבול מזיעה מוגברת עקב ההתקף ורצונם להימנע ממבוכה.

גורמים ידועים נוספים הם תופעות לוואי של תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לטיפולי פוריות ותרופות לטיפול בסרטן, זיהומים שונים, פרקינסון ומחלות דם קשות.

השפעת הזעת יתר על איכות החיים

תופעת הזעת היתר פוגעת באיכות החיים והיא מפריעה בחיי היומיום. כל אדם שסובל מהתופעה מתבייש בכתמי הזיעה המכתימים את החולצה, בריח הגוף הלא נעים וגם סובלים מתחושה כללית לא נוחה. ההזעה המוגברת מגבילה את האדם והוא מעדיף להימנע ממפגשים חברתיים, ולרוב הוא יסבול במערכות יחסים והביטחון העצמי שלו יהיה נמוך. ההזעה המוגברת גורמת לאנשים לשהות יותר בביתם, להחליף בגדים בתדירות גבוהה, להתקלח מספר פעמים ביום, ואם סובלים מהזעה בידיים קשה להחזיק דברים וגם ההגה עשוי להחליק.

כיום, יש טיפולים יעילים מאוד נגד הזעת יתר, ואם שינויים באורח החיים אינם מסייעים כדאי לפנות למומחה כדי להתאים טיפול מתקדם יותר. טיפול בהזעת יתר יכול להיות באמצעות הזרקת בוטוקס, זהו טיפול יעיל ומהיר שמחזיק מעמד לכמה חודשים וניתן לחזור עליו ללא חשש.

טיפולים נוספים להזעת יתר הם ניתוח סימפטקתומיה, טיפול בזרם חשמלי, שימוש בדיאודורנט ייעודי, תכשיר אלומיניום כלוריד (תרופת מרשם) או טיפול באמצעות גלי רדיו. אם הגורם לתופעה הוא פסיכולוגי חשוב לפנות לטיפול אצל פסיכולוג או פסיכיאטר.

**המידע בכתבה נכון ליום כתיבתו ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי!


 
$(function(){setImageBanner('e7a50e9f-23bb-4951-9a71-c5a8e8569e63','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('81fc0b1f-caba-4db5-9e7b-3bf07a2e668c','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה