הסכם ממון בין ידועים בציבור - כל מה שחשוב לדעת!



הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור הוא טרנד ההולך וגובר בשנים האחרונות בישראל. יותר ויותר זוגות מחליטים שלא להינשא ברבנות, אלא לנהל חיי זוגיות ללא חתונה פורמאלית. ההסכם נועד להקנות להם ודאות משפטית באשר למישור היחסים הכלכלי למקרה של פרידה.

freepik

חשוב לערוך הסכם ממון בכל מצב, ובייחוד במקרה של ידועים בציבור. עורך דין עמית ורד המתמחה בדיני משפחה והסכמי ממון מסביר ועושה לכם סדר בנושא זה.  

ידועים בציבור בישראל – מה אומר הסטטוס?

ידועים בציבור הם זוגות שבחרו לחיות כזוג לכל דבר ועניין, רק מבלי להינשא באופן רשמי. להחלטה כזו יכולות להיות מספר סיבות.

לפעמים, מדובר בשיקולי דת (התנגדות לממסד הרבני) או באי רצון להתחייב באופן רשמי. ישנם מקרים שבהם ההחלטה נובעת מכורח הנסיבות. לדוגמה, מצב שבו לא ניתן להתחתן דרך הרבנות מסיבות הלכתיות (כמו נישואי כהן וגרושה).

מבחינה משפטית צריכים להתקיים שני תנאי סף מרכזיים על מנת שבני הזוג ייחשבו לידועים בציבור:

  1. בני הזוג נמצאים בקשר זוגי קבוע.
  2. הם מנהלים משק בית משותף.

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון לידועים בציבור?

על פי החוק, ידועים בציבור שלא נערכה ביניהם חלוקת רכוש במסגרת הסכם ממון (או בעגה המשפטית, המכונה: הסכם לחיים משותפים ויחסי ממון), עשויים להתחלק ברכוש שווה בשווה במקרה שהם יאלצו להיפרד, במסגרת דיני "הלכת השיתוף".

קביעה זו עלולה לפגוע בשני הצדדים, או מי מהם, בייחוד אם קיימים פערים כלכליים משמעותיים בין בני הזוג. כך, למשל, אם בן הזוג מרוויח יותר מבת זוגתו בזכות עסק עצמאי מנהל, הוא עלול להיאלץ להתחלק איתה במחצית מהרווחים ומהשווי של העסק, על אף העבודה שהיא לא שהשקיעה בו עבודה ו/או מאמץ.

מה כולל הסכם ממון ידועים בציבור?

רגע לפני שנעסוק ביתרונות של הסכם ממון ידועים בציבור, נבין תחילה מה הוא כולל.

בדומה להסכם ממון הנערך בין בני זוג נשואים, הסכם ממון לידועים בציבור מתייחס לסוגיות כמו חלוקת רכוש בעת פרידה, חלוקת החסכונות והאפיקים הפיננסיים, חינוך הילדים המשותפים ומגוריהם.

כמו כן, ההסכם יכול לכלול גם הוראות בדבר מדיניות כלכלית במקרים של מחלה קשה או מוות של אחד מבני הזוג.

בסופו של דבר, הסכם הממון נועד להבטיח מראש כי לשני בני הזוג תהיה ודאות משפטית לגבי הרכוש במקרה שבו יאלצו לפרק את החבילה ולפנות לדרך חדשה.

כמו כן, להסכם ממון ידועים בציבור ישנו פורמט מעט שונה מזה של הסכם ממון לזוגות נשואים. כך, למשל, הוא עשוי לכלול יותר סעיפים הקובעים פורמט של הפרדה רכושית לעומת שיתוף רכושי הנהוג בהסכמי ממון טרום נישואין.

יתרונות בולטים של הסכם ממון ידועים בציבור שכדאי להכיר

מוטב כי בני הזוג המתכוונים לחיות כידועים בציבור יערכו הסכם ממון מוקדם ככל האפשר. הדבר מומלץ כמובן עוד בטרם מעבר שלהם למגורים משותפים.

להסכם ממון שנערך כראוי ישנם יתרונות רבים שחשוב להכיר:

הגנה על רכוש

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הסכם ממון הוא ההגנה על רכוש משמעותי כמו דירה, עסק או נדל"ן.

פעמים רבות רק ברשותו של אחד מבני הזוג קיים רכוש משמעותי, ואם הוא רוצה לשמור עליו במקרה של פרידה בעתיד, ולכן חשוב שהוא יערוך הסכם.

מעבר לכך, הסכם הממון מאפשר להגן על כל רכוש המצוי בבעלותם של מי מבני הזוג, כגון: חסכונות פרטיים, תשלומים שמקבל אחד מבני הזוג כחלק מהתנאים הסוציאליים, כספי מתנות או ירושות של קרובי משפחה, ועוד.

למען הילדים

ישנם לא מעט מקרים שבהם ידועים בציבור פותחים פרק ב' בחייהם, ולא אחת יש לשני בני הזוג ילדים מקשרים קודמים.

הסכם ממון ידועים בציבור מאפשר להגן על ירושה של הילדים משני הצדדים, כך שבעת פרידה לא יוכלו בני הזוג לקחת את הרכוש שהוכרז כשייך לילדים במסגרת הסכם ממון.

ההסכם המתריע

הסכם ממון מעיד יותר מכול על אמון בין בני הזוג ועל כך שבין השניים לא קיימים סודות ו/או בעיות אמון כל שהם. מצב שבו אחד מבני הזוג מסרב לחתום על הסכם ממון עשוי להדליק נורה אדומה

אם בן זוג המסרב בתוקף לשתף פעולה ולא מסכים לחתום על הסכם ממון מוטב לגלות זאת מוקדם ככל האפשר, ולהיפרד במהירות במידת הצורך. האם הקשר נובע מצדו מאהבת הכסף ולא אהבת האדם? חמדנות? או שקיימים מניעים נסתרים אחרים?!

מי עורך את הסכם הממון?

הסכם ממון ידועים בציבור הוא חוזה משפטי חשוב מאוד. הוא מאגד בתוכו את כל הרכוש הקיים של הצדדים, וכן את הרכוש שייצבר בעתיד.

אין להקל ראש בכך. אמנם ניתן לנסח את ההסכם באופן עצמאי וללא עורך דין, אולם מה שזול עלול לעלות ביותר. ולכן, כדאי להסתייע בעורך דין מיומן ומנוסה, המתמחה בעריכת הסכמי ממון, הבקיא בכל הניואנסים הקטנים (אך החשובים!).

כדאי לערוך את ההסכם באופן מקיף, ברור ומפורט כמה שיותר כדי לכסות את כל העניינים הרלוונטיים עבור הצדדים. אין להשאיר בו 'חורים', העשויים להביא את ההסכם לפתחו של בית המשפט בעתיד, בטענות לגבי נפקותו המשפטית וכדומה.

על פי החוק, על הידועים בציבור לא חלה החובה לחתום על הסכם ממון בנוכחות גורם מאשר כל שהוא, ודי בכך ששני הצדדים יחתמו עליו על מנת שהוא יהיה קביל ובעל תוקף משפטי.

עם זאת, כדי להעניק להסכם הממון תוקף משפטי חזק ולמנוע טענות בהמשך, מומלץ לפנות לנוטריון או לבית המשפט לענייני משפחה כדי לאשר את ההסכם.

הגורם המשפטי המאשר מעניק ביטחון רב יותר לשני הצדדים ומספק להם את החותמת שהם זקוקים לה כדי להמשיך ולנהל את אורח חייהם, מבלי לדאוג לחלוקת הרכוש. כי אם הם יחליטו להיפרד בסופו של דבר, מחכה להם הסכם צפוי וחתום המורה על חלוקת רכוש לפי רצונם.


 
$(function(){setImageBanner('322370da-7fb4-4d4b-9fcc-46765f12c1e9','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('61a4a523-c2fe-4710-aaa4-622522d58356','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה