הקמה ואחזקת גינות ציבוריות



הקמת גינות ציבוריות נועדה לשרת את הציבור ולתת מענה לצרכים ולדרישות שלו. כיוון שכך, תכנון הגינה הציבורית צריך להיות מותאם לצרכים ולרצונות של התושבים שאותם אמורה הגינה לשרת.

 נוף ירוק בע"מ שירותי גינון ופיתוח

בחלק ניכר מהמקרים, מתן שירותי גינון ונושא אחזקת גינות בכלל, נועד לשרת אוכלוסייה מגוונת, מה שבהכרח ישפיע על המבנה הכללי של הגינה והמראה שלה. מנגד, ישנם קווים כלליים של תכנון גינות שהם זהים, בין אם מדובר בתכנון גינות פרטיות ובין אם בתכנון גינון ציבורי. באילו תחומים באים לידי ביטוי ההבדלים בין הקמת גינות ציבוריות לפרטיות? מהם הצדדים הדומים בין הגינות השונות? במאמר להלן נתמקד בסוגיות הללו.

גינון ציבורי, הקמת גינות פרטיות ומה שביניהם

הקמת גינות פרטיות נועדה בראש ובראשונה לשרת את האדם או המשפחה שיזמה ומימנה את ההקמה של הגינה. בדרך כלל, גינות פרטיות נפרשות על פני שטח קטן יחסית, ומכל מקום קטן יותר מאשר גינות ציבוריות. לפיכך, מגבלת השטח משפיעה גם היא על התכנון. גם הצרכים ואופי השימוש בגינה הפרטית נקבע על ידי הבעלים שלה. זאת, בשונה מגינות ציבוריות שנועדו לשרת אוכלוסייה רחבה ולהיות מותאמות אליה. אופי השכונה שבה נמצאת הגינה הציבורית, מכתיב בדרך כלל את המבנה שלה. לדוגמה – שכונה צעירה שיש בה הרבה ילדים, דורש בדרך כלל שהגינה תכיל מדשאות רחבות, וכן מקומות ישיבה רבים. זאת, על מנת לשרת את ההורים המגיעים למקום בלוויית ילדיהם. בנוסף, בגינות מהסוג הזה ייבנו גם אזורי משחק לילדים, ומתקני שעשועים. גם השבילים של הגינה צריכים להיות מתוכננים נכון ולאפשר נגישות גבוהה לעגלות של תינוקות. האופי של אחזקת גינות משתנה, כמובן, בהתאם לתכנון ולמבנה של הגינה. בשכונה מבוססת יותר, התכנון יהיה מעט שונה. בגינה יהיו יותר שבילים המאפשרים ריצה קלה והתעמלות, ופחות מתקני שעשועים. יותר כרי דשא מטופחים המאפשרים אימוני טאי צ'י ומדיטציה, ופחות ארגזי חול ומשטחי משחק לילדים. לעיתים קרובות הגינה הציבורית בשכונות מבוססות יותר תכיל גם מתקני ספורט ציבוריים, שממילא הפכו ללהיט בשנים האחרונות.

גינות פרטיות וציבוריות – נקודות השקה ודמיון

אל מול השוני כאמור לעיל, יש גם צדדים דומים בין הקמת גינות ציבוריות לפרטיות. בשני המקרים יש צורך לתכנן את הצמחייה ולהתאים אותה לעונות השנה ולמשתנים אחרים. בנוסף, יש ליצור מרקם צבעים איכותי, שישתמר במהלך העונות השונות של השנה. בשני המקרים, ההעדפה תהיה לצמחים רב שנתיים, שמה שנדרש להן הוא שירותי גינון תקופתיים ולא לצמחייה שיש צורך לטפל ולהחליף אותה לעיתים קרובות. בשני המקרים חשוב לתכנן את ההשקייה, על מנת לנסות ולחסוך ככל האפשר בהוצאות הגינון, ובראשן ההוצאות על ההשקיה. עם זאת, גינון ציבורי דורש תכנון מדויק יותר של מערכת ההשקיה, כיון שההוצאות בתחום הזה הן גבוהות פי כמה יחסית להוצאה המקבילה בגינה הפרטית.

באשר לתכנון הצמחייה – חשוב לציין בהזדמנות הזאת שהתכנון חייב לקחת בחשבון את נושא האסתטיקה ולהעניק לו משנה חשיבות. כיוון שכך, הצמחייה חייבת לכלול סוגי צמחייה שונים, ושילוב צבעים וגוונים איכותי. זאת על מנת למנוע מצב שבו בעונה מסוימת, הגינה תיראה עלובה וחסרת צבע. בנוסף, הקמת גינות ציבוריות צריכה לקחת בחשבון גם נטיעה של שיחים ועצים מרובים יחסית, מה שבדרך כלל לא קורה בגינות פרטיות קטנות. בתכנון של גינון ציבורי יש לשים דגש גם על תכנון נכון של התאורה והתאמה שלה לצרכי הכלל. אם יש בדעתכם לתכנן ולהקים גינה ציבורית איכותית, אתם בדיוק במקום הנכון. תכנון מקצועי של גינות נותן מענה לכל ההיבטים, ועשוי לשפר במידה ניכרת את איכות החיים של כלל האוכלוסיות המשתמשות בה.

 

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק – שירותי גינון ופיתוח


 
$(function(){setImageBanner('ba86c4a4-c802-4917-8ae9-a1e1f1cfcb20','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('36a2205c-a921-421c-a1b5-b0bc690e059c','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה