חופשה ללא תשלום - מה הזכויות שלכם?



אשדוד נט מעלה שאלות נפוצות ותשובות מקצועיות בנושאי עבודה , חופה ללא תשלום, פיטורים ועוד

חל"ת

ללא קשר למשבר הנוכחי, כל עובד שיוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 ימים לפחות - עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה. לעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות -בתאריכים מיום 1 במרץ ועד ליום 1 ביוני - ניתנו הקלות מיוחדות על ידי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.

בעוד שבשגרה, קבלת דמי אבטלה מותנית בהתייצבות בשירות אחת לשבוע לטובת חיפוש עבודה – עובד שיצא לחל"ת בעקבות משבר הקורונה יוכל להתייצב בשירות התעסוקה פעם בחודש. כעת לא נדרש להתייצב אלא רק להירשם באתר.

ביטוח לאומי:

בעוד שקבלת דמי האבטלה בשגרה מותנית בכך שהעובד ניצל את כל ימי החופשה הצבורים שלו - עובד שיצא לחל"ת בשל משבר הקורונה יוכל לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון, ללא קשר לכמות ימי החופשה שנותרו לו. הזכאות לדמי אבטלה מותנית בכך שהעובד עומד בתנאים הנדרשים, כגון גיל ותקופת אכשרה, שבהם אין שינוי.

 שאלות נפוצות ותשובות:

שאלה: אם לא באים לעבודה והמעסיק צריך לפטר עובדים - אפשר בלי שימוע?

תשובה - המצב הקיים אינו מייתר את חובתו של המעסיק לזמן עובד לשימוע.

שאלה: לא הוציאו אותי לחופשה ללא תשלום ולא פיטרו אותי אבל צימצמו את שעות העבודה שלי. האם זה בסדר?

תשובה עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום, קרי חל"ת, לתקופה של 30 ימים ויותר – רשאי לפנות למוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבלת דמי אבטלה (נגדירם לצורך העניין "דמי קורונה").

שאלה: עובד שמשרתו הוקטנה, שעות עבודתו צומצמו, ימי עבודתו שונו או כל פגיעה אחרת – הרי שמדובר בשינוי תנאי העבודה, תוך הרעתם. משכך, העובד זכאי להתפטר בדין מפוטר ולקבל את כל הזכויות להן זכאי עובד מפוטר, ובזאת גם קבלת דמי אבטלה כמשמעותם בחוק מהמוסד לביטוח לאומי.

שאלה: אני עובד משמרות ולא מזמינים אותי לעבודה - מה עושים?

תשובה - מקום בו לא מזמנים עובד לעבודה, והוא יכול להוכיח שעבד בחודשים הקודמים באופן רציף, עליו לגשת לביטוח לאומי לקבל דמי אבטלה.

שאלה: אני פרילנסר. אין לי עבודה. האם מגיעים לי דמי אבטלה?

תשובה - עובד ששכרו משולם בחשבוניות מס, נחשב כעצמאי כל עוד לא הוכרו יחסי עובד-מעסיק בינו ובין מי שנותן לו עבודה. משכך, אין פרילנסר זכאי לקבלת דמי אבטלה מהביטוח הלאומי.

שאלה: הוחלט להוציא את העובדים במקום העבודה לחל״ת, אך לא כולם עומדים בתנאים לקבל דמי אבטלה. מה ניתן לעשות?

עובדים שאינם עומדים בתנאי הסף לקבלת דמי אבטלה, לא יקבלו אותם. אלא אם יוחלט אחרת על ידי צו, על פי חוק, אשר ישנה ואפילו לזמן קצוב את התנאים המקדימים לקבלת דמי אבטלה.

 

שאלה: אישה בהריון ומוציאים אותה לחל"ת - האם מותר לפטר אותה?

תשובה - הוצאה לחל"ת איננה פיטורים, אלא השהיית זכויות כגון: ותק, ימי מחלה, ימי חופשה, פנסיה וקרן השתלמות. בתקופה זו, צוברת האישה ההריונית את זכויותיה לצורך דמי לידה, לכל דבר ועניין.

למען הסר ספק, לא ניתן לפטר אישה בהריון, אלא אם התנהגותה שלה הביאה לרצון לפטרה וגם אז יש צורך לקבל אישור מאת הממונה על עבודת נשים טרם הפיטורים.

שאלה: הוחלט להוציא את העובדים במקום העבודה לחל"ת, אך לא כולם עומדים בתנאים לקבל דמי אבטלה. מה ניתן לעשות?

תשובה - נכון לרגע זה אין פתרון . טוב יעשה המעסיק אם יתחשב באותם עובדים וימשיך בהעסקתם בשכר.

שאלה: האם זו עילה לפיצויים כאשר מעסיק פוגע בתנאי העבודה בעקבות משבר הקורונה? נניח, מקצץ במשכורת, מצמצם שעות עבודה וכדומה?

תשובה - מעסיק אינו יכול לפגוע בתנאי העבודה של העובד ללא קבלת הסכמת העובד עצמו. פגע המעסיק – זכאי העובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים.

שאלה: יש לי שלושה ילדים קטנים בגילאי גן ומקום העבודה שלי ממשיך לעבוד כרגיל ואין לי פתרון לילדים. מה אני יכול לעשות? האם אני זכאי לפיצוי כלשהו מהמדינה לאור ההנחיה הזו? האם אני יכול לחתום אבטלה בתקופה הזו ולחזור לעבודה כשתחזור השגרה?

תשובה -  הביטוח הלאומי מכיר בזכות לדמי אבטלה אך ורק לאלו שפוטרו או שהוצאו באופן חד צדדי, לחופשה ללא תשלום.

שאלה:- אם הילד שלי חולה, אני יכול להוציא אישור מחלת ילד ולקבל על כך תשלום למרות שגם כך הייתי נשאר בבית גם אם לא היו חולים, כי בוטלו המסגרות?

תשובה- כן.

שאלה: מה לגבי עובד חדש במקום העבודה שדוחים את תחילת העבודה שלו בחודש או חודשיים? האם זכאי למשהו? האם זה חוקי? היום הודיע לי המעביד החדש שלי שתחילת העסקתי, שנקבעה בחוזה לעוד מספר ימים, תידחה לתקופה בלתי ידועה. מהן זכויותי?

תשובה - המצב האופטימלי במקרה שבו התחלת העסקה נדחית – הוא להיקלט במקום העבודה ולהיות מוצא לחל"ת, שאז הזכאות לקבלת דמי אבטלה עומדת בעינה.

מעשהו של מעסיק הדוחה תחילת העסקת עובדים, ללא הסכמת העובד – מהווה פגיעה בזכויות העובדים עד כדי הפרת הסכם. 

שאלה: במידה ואני עובדת בשני מקומות עבודה. באחד הוציאו לחל"ת ובשני אני עובדת מהבית, האם מגיעים לי דמי אבטלה על הראשון?

תשובה - כן, בכפוף לשאר תנאי הזכאות הנדרשים על פי הוראות המוסד לביטוח לאומי. 

 שאלה: כרגע אין מסגרות לילדים ויש לי חופשת מחלה שבועיים. המעסיק הציע לי חופשה ללא תשלום. מה עדיף - להישאר עם הימי מחלה או להסכים לחופשה ללא תשלום?

 תשובה - בהתאם לשאלה לפיה המדובר בחופשה כבת שבועיים ימים בלבד - מסגרת היעדרות מעבודה בגין חופשת מחלה תשמור יותר על קרבה לשכר המשולם באופן רגיל, משום שדמי אבטלה משולמים (נכון לרגע זה) כאשר העובדת יוצאת לחופשה בת 30 ימים ויותר. ואולם, יש להתחשב בנסיבות אחרות הקשורות ספציפית לעובדת ולפיכך אין בידינו להשיב על השאלה.

שאלה: יש לי חנות בקניון וכעת לאור ההנחיות נאלצתי לסגור אותה. האם עלי לשלם דמי שכירות וניהול לחברת הקניונים?

תשובה - לאור ההנחיות שמחייבות סגירה של עסקים קיים סיכוי גבוה שתתקבל, בהרבה סוגים של התקשרויות, טענה של "כוח עליון". בית המשפט המחוזי קיבל טענה של "סיכול חוזה" (החוזה הופר כתוצאה מנסיבות שלא ניתן לצפות או למנוע), שהעלו קבלנים אחרי שלא הצליחו לאכלס פרויקט בנייה של שכונת מגורים בגבעת זאב בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה. "יש פה נסיבות לפיהן כאשר חתמתי על חוזה לעשר שנים בקניון לא יכולתי לדעת שיהיה מצב שבו יסגרו את הקניונים לתקופה בלתי ידועה כשגם סגירת מערכת החינוך פוגעת בתפעול של העסק".

שאלה: מה כדאי לעשות במצב הזה שבו אני נאלץ לסגור את החנות בקניון?

תשובה -"הדרך הטובה ביותר היא לקיים דיאלוג עם הבעלים ולנסות להגיע להבנות ולא לעשות מהלכים חד צדדיים. חשוב גם להבין שלא כל חוזה יכול לעמוד בתנאים של כוח עליון. יש חוזים שעדיין צריך לקיים".

 


 
$(function(){setImageBanner('9e4684d5-b6dd-4a8f-a8ec-952fe99e4911','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('d04c1cc1-4211-4a17-b57a-ce0fa194fb19','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה