טעימות לתינוקות: המלצות להתחיל לאכול אוכל מוצק



חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוק וכדאי להיניק את הפעוט לפחות עד שהוא מגיע לגיל 6 חודשים. כאשר התינוק מגיע לגיל 6 חודשים מגיע שלב האוכל המוצק, זהו שלב הדרגתי בו מומלץ להתחיל עם אוכל מוצק המבוסס על פירות, ירקות ומזונות מוצקים נוספים.

Shutterstock

הגיל המומלץ לאוכל מוצק לתינוק

התינוק שלנו מתפתח במהירות בשנה הראשונה לחייו, ובין אם הוא ניזון מחלב אם או מתרכובת מזון ייעודית לתינוקות, בשלב מסוים אפשר להכיר לו את עולם הקולינריה ולתת לו להתנסות ולטעום אוכל מוצק. ישנם מספר כללים חשובים כאשר מגיע השלב לתת טעימות לתינוקות, למשל הכלל לתת לתינוק בכל פעם מזון מוצק יחיד כדי לבדוק האם רגיש לאוכל.

ראוי לציין כי הגיל המומלץ לטעימות של מזון מוצק לתינוקות הוא גיל 6 חודשים, יחד עם זאת במקרים מסוימים אפשר להתחיל עם שלב הטעימות של אוכל מוצק כבר בגיל 4 חודשים. כאשר התינוק מסוגל להחזיק את ראשו וצווארו באופן יציב וכשהוא מצליח לשבת בעצמו ויכולת התיאום בין העין ליד מפותחת – אפשר להתחיל לתת לו להתנסות עם אוכל מוצק, כל עוד הפעוט מתחיל להתעניין במזון שאוכלים בסביבתו. אגב, אם התינוק מתעורר בלילה בגלל רעב יתכן שחלב האם או תרכובת המזון אינם מספיקים לו וניתן להתחיל עם טעימות לתינוקות כדי להשלים לו את התזונה.

מזונות מוצקים מומלצים לשלב הטעימות לתינוק

בגיל חצי שנה לערך רוב התינוקות מוכנים לשלב הטעימות של אוכל מוצק. כיום, ארגוני הבריאות ובהם גם משרד הבריאות הישראלי, ממליצים להתחיל עם טעימות של מזונות עשירים בברזל כמו דייסה ודגנים, אך כדאי להתחיל עם מנות קטנות של ירקות ופירות ובשלב הבא לתת לתינוק לטעום בשר עוף, בקר, דג, ביצים וקטניות.

חשוב בשלב ההתחלתי לתת לתינוק לטעום בכל פעם מזון חדש אחד בלבד, הסיבה לכך היא לאתר סימני אלרגיה אם הם קיימים.

כדאי להתחיל עם טעימות לתינוקות רק כאשר הפעוט מראה סימני מוכנות לכך, בשלב הראשון נותנים לתינוק רק כפית עד שתיים של מזון טחון היטב וללא גושים. חשוב להתחיל עם טעימות קטנות ולהעלות את הכמות של המזון המוצק בהדרגה עד לשלב שבו האוכל המוצק יהפוך לארוחה שלמה ללא צורך בתוספות כמו חלב אם או תרכובת מזון לתינוק.

כאמור, רצוי להתחיל עם אוכל מוצק עשיר בברזל כמו ירקות, פירות, קטניות, בשר בקר או הודו ועוף, ביצים מגיל 6 חודשים ודגים. מומלץ לתת לתינוק כל פעם מזון מוצק אחר מסוגים שונים ולא רק פירות מתוקים כדי שהפעוט יתרגל לטעמים שונים ולא יסרב לאכול מאכלים אחרים. אנשי המקצוע ממליצים לתת לתינוק שלושה ימים רצוף מאותו מזון מוצק כדי לבחון האם הוא אלרגי למזון והאם הגוף שלו מתמודד היטב עם האוכל המוצק.

אפשר להציע מנות קטנות של מזון מוצק כמו דלעת, גזר, בטטה, תפוח אדמה וקישוא, בהמשך אפשר לתת לתינוק לטעום אפונה, ברוקולי וירקות נוספים. הפירות המתאימים לתינוק הם בדרך כלל בננה, תפוח עץ, אפרסק ואגס, ובשלב הבא מוסיפים קטניות, בשר וביצים ובשלב לאחר מכן אפשר להוסיף גם שמן בריא כמו שמן זית, אבוקדו וטחינה.

לכל תינוק הקצב שלו

ולבסוף, חשוב לזכור שבכל מה שקשור לטעימות ובכלל להתפתחות התינוק, לכל תינוק הקצב שלו להתרגל למזון ולהתפתח ולעלות בכמויות. אל תאיצו בו והשתדלו להפוך את החוויה לנעימה ככל האפשר. אם התינוק מראה סימני סירוב לטעום, אל תאיצו בו  ונסו בפעם אחרת לתת לו לטעום. זכרו שתהליך התחלתי זה ישפיע על כל תפיסתו העתידית כלפי מזון ולכן שוב לעשות זאת בבטחון, בכיף ובהרבה סבלנות.


 
$(function(){setImageBanner('af48f3bc-1393-4ffb-b7ff-84d8f85f4b83','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('c70ddcf9-d442-4ad2-95dc-9fecade01b21','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה