למה את בכלל צריכה דולה שתלווה אותך בלידה?



נשים יולדות כבר אלפי שנים. נשים ילדו בשדה פתוח, באוהל וגם בחדר לידה משותף. יהיו שיגידו שהדולה בלידה זה סוג של "פינוק" של השנים האחרונות. נשים רבות ילדו גם בלי דולה, אז למה את צריכה אחת כזו?

Pixabay

מאת: מערכת תינוק ישראלי

ככל שתאריך הלידה מתקרב, המחשבה על ליווי של דולה ללידה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מההכנות אצל לא מעט נשים. כל מי שמתעניינת תעיד שברשת האינטרנט יש המון מידע, המלצות של יולדות אחרות ואתרי הריון ולידה. המידע הרב וכל ההמלצות בהחלט מבלבלים מאד, במיוחד אם זו הלידה הראשונה.

יש לא מעט שאלות שאת שואלת את עצמך או שהסביבה שואלת אותך כמו: מהי בכלל דולה? איך זה שאת שוקלת לצרף מישהי זרה לחוויה כל כך אינטימית? אם כבר מישהו אחר שהוא לא בן הזוג, האם לא עדיף אחות, אמא או חברה ממש טובה? ובכלל למה לא להסתפק במיילדת מנוסה שגם לא עולה כסף? מה ההבדל בין המיילדת ובין הדולה?

להוסיף דולה לחדר הלידה?

דבר ראשון וחשוב, נבהיר כי מיילדת ודולה זה לא אותו דבר, לא אותה הסמכה ואין כל המלצה לוותר על המיילדת כשיש לך דולה. המיילדת היא אחות מוסמכת שעברה גם הכשרה בקורס מיילדות ונדרשה ליילד 100 לידות בטרם קיבלה ממשרד הבריאות את הרישיון שלה כמיילדת.

הדולה היא למעשה תומכת לידה. הכשרתה כדולה עומדת בממוצע על כ-150 שעות, תלוי במקום בו הוכשרה ובדרך כלל יש לה גם הכשרה נוספת במגוון שיטות הוליסטיות וכלים שמותאמים גם לאישה בהריון וליולדת וביניהם: רפלקסולוגיה, דמיון מודרך, הומאופתיה, שיאצו ועוד.

מה ההבדל המרכזי בין מיילדת ודולה?

ההבדל המרכזי בין המיילדת והדולה בחלוקה גסה הוא שהמיילדת שם בשבילך ובשביל התינוק שלך, אבל בעיקר בשביל  לדאוג שהתינוק יצא בבטחה ובשלום לאוויר העולם ואילו הדולה שם בעיקר בשבילך. חדרי הלידה בכל בתי החולים עמוסים ביולדות בכל שעה ביום ומצד שני צוות המיילדות מצומצם, כך יוצא שהמיילדת עוברת מחדר לחדר ומגיעה אלייך בהתאם להתקדמות הלידה. הדולה לעומת זאת נמצאת שם איתך בכל רגע נתון ובכל צורך. היא איתך והיא שלך עד אחרי צאתו של התינוק לאוויר העולם.

מה עוד עושה את ההבדל?

הקשר עם המיילדת תחום לשלב הלידה בלבד, לעומת זאת הקשר עם הדולה מתחיל כבר בזמן ההריון ולפני הלידה. אתן נפגשות, מתאמות ציפיות ורצונות. הדולה עונה על מגוון השאלות והחששות ועוזרת לך להפיג אותם. לעיתים וזה כמובן כבר תלוי בכל דולה וההכשרות הנוספות שלה, תשלב הדולה כבר בשלבי ההריון האחרונים כלים מתחומי הרפואה האלטרנטיבית והמשלימה, שיסייעו לך לשרוד את סוף ההריון ואף להגיע מוכנה יותר ללידה עצמה. טיפולים כמו: עיסויי, ארומתרפיה, דיקור, שיאצו ועוד.

נפלאות הדולה בחדר הלידה

בחדר הלידה, בזמן שהמיילדת היא זו שדואגת ומוסמכת לביצוע של ההליכים הרפואיים כמו: בדיקה וגינלית, ביצוע חתך והחדרת אינפוזיה, הדולה לא רשאית לבצע אף אחת מפעולות אלו, או פעולות רפואיות בכלל וגם לא תתקרב בכלל לאזור ממנו עומד להיוולד התינוק.  

מה שהדולה כן תעשה והרבה ובהמון סבלנות והקשבה: היא תתמוך בך פיזית ונפשית ואפילו אינפורמטיבית אם יהיה צורך. אם המיילדת למשל תסביר שיש לבצע מהלך או התערבות רפואית כלשהי, תבקש ממך לחתום על טופס הסכמה כלשהו ועוד, דולה מומלצת תדע לפשט לך ולהסביר לך מה הכוונה והמשמעות של פרוצדורה, טופס או מצב זה המבוקש על ידי המיילדת. הדולה תהיה שם בשביל לעשות לך עיסוי, להזכיר לך נשימות ולנשום איתך, לעמעם תאורה, לדאוג לאווירה הנכונה בעזרת ריח, צליל ותאורה ועוד.

היא שם לעזור ולתמוך רגשית ומנטלית.

האם יש יתרונות נוספים לבחירה בדולה?

בוודאי. עבודות מחקר רבות שנערכו בנושא מראות באופן ברור שסיוע של דולה בכל תהליך הלידה מפחית באופן משמעותי את אחוזי הלידות שמסתיימות בניתוח קיסרי, את ההתערבות הרפואית בלידה, את השימוש באפידורל, מניעת חיתוך החיץ ואפילו את שיעור המצוקה העוברית.

יש לא מעט עדויות שיולדות הנעזרות בדולה מסיימות את תהליך הלידה עם בטחון עצמי, מצליחות להניק בצורה טובה ורציפה וזוכות לתחושת מסוגלות גדולה יותר מיולדות שילדו ללא דולה. בקרב לא מעט יולדות שנתמכו ונעזרו בדולה נרשמו פחות מקרים של דיכאון לאחר לידה.

ונקודה אחרונה וחשובה

נכון שאת היא היולדת, אבל מאחר ובן הזוג שותף ליצירה ולרוב שותף מלא בחדר הלידה וגם עליו עוברת חוויה יוצאת דופן, מומלץ שגם הוא יהיה חלק מהדיון והבחירה בנושא לקיחת דולה. כדאי לאפשר לו להיות חלק מלא בכל התהליך, החל מההחלטה להיעזר בדולה, דרך החיפוש ועד תיאום הציפיות. כך התמיכה והליווי של הדולה יהיה מושלם עבור שניכם, והרווח כולו שלך.

המידע נכתב ע"י צוות האתר תינוק ישראלי – הריון, לידה והורות צעירה.

 

 


 
$(function(){setImageBanner('2baac375-2ecb-480e-841b-b598d1b6d8f9','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('487f58d9-3fab-4097-a5d8-cbd3c5e11b03','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה