עו"ד אסתר שלום: "פתיחת תיק גירושין"



פתיחת תיק גירושין מסמלת את תחילתה של סוף הזוגיות. אך בדרך המלך אל היציאה לחיים נפרדים, תעברו בעוד שלל תחנות בהן תתבקשו להחליט לגבי סוגיות מסוימות, להבין היכן לוותר ומתי אסור להתפשר ולהחזיק אצבעות לפסיקות השופטים. לפניכם כל מה שצריך לדעת לקראת פתיחת התיק והליך הגירושין בכלל.

FREEPIK

התחנה הראשונה: פתיחת תיק גירושין ברבנות

בני זוג יהודיים שמחליטים לפרק ביניהם את הזוגיות, פוגשים בתחנה הראשונה את בית הדין הרבני. בין אם התחתנתם ברבנות ובין אם בחתונה אזרחית, הרבנות היא זו שמוסמכת בישראל על נישואין וגירושין, לרבות ענייני הגט.

אם הגעתם לכאן בעקבות גירושין בהסכמה משותפת, סביר להניח שהדברים יפעלו עבורכם בצורה הפשוטה והחלקה ביותר: פתחתם תיק גירושין, כעת תצטרכו להציג עילה מצודקת לגירושין (עוד נגיע אליה) ואם תאושר, תצטרכו להגיע גם להסכמות משותפות לעניין חלוקת הרכוש, המשמורת והמזונות. הגשתם הסכם גירושין מעו"ד עוד במעמד פתיחת תיק גירושין? הישענו לאחור והמתינו לתאריך לטקס הגט. לא מצליחים להסכים על כלום? אתם עשויים לעבור עוד דרך ארוכה עד קו הסיום.

כריכת התביעות במרוץ הסמכויות

בישראל, דיני הגירושין מתבססים על ההלכה היהודית, כך שאת טקס הגט תבצעו בבית דין רבני בלבד. את יתר הסוגיות, תוכלו לנהל בהמשך גם בערכאה האזרחית – בית המשפט לענייני משפחה. אך עליה וקוץ בה, שכן בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה הן סמכויות מקבילות והדבר אומר שגם בית הדין הרבני מוסמך לדון במשמורת או מזונות, ככל שתרצו בפסיקה מדין תורה ולא על פי סדר הדין האזרחי.

ומה עוד זה אומר? שאם זוגכם היקר או היקרה, היו מעוניינים לכרוך בתביעת הגירושין שלהם את אחד הנושאים בהם דרושה לכם הסכמה – הוא יידון בבית הדין הרבני בלבד. תופעה זו מוכרת גם כ"מירוץ הסמכויות" וחשוב לשים עליה דגש מרכזי מיד עם פתיחת תיק הגירושין, שכן בן הזוג שפתח את ההליך וכעת ערך בו את עניין המשמורת או המזונות למשל, עתיד לאפשר לשופטי הרבנות לפסוק בהם ולא תמיד פסיקות אלו רואות עין בעין את אלו של בית המשפט למשפחה.

יתרה מכך, יש הגורסים שבית הדין הרבני מטיב עם הצד הגברי במשוואה, שכן חוקי ההלכה כידוע נובעים מדין תורה ומזכויות יתרות לגבר, אך תופתעו לדעת שישנם המון מצבים שבהם דווקא כריכת התביעה מצד האישה תספק לה יתרונות. כמו למשל, הזכאות שעומדת לה לקבלת מזונות אישה שעה שבעלה עדיין לא בושש לתת לה גט.

מה נדרש מכם במעמד פתיחת התיק?

עכשיו כשאתם מבינים טוב יותר את חלקו הראשון של הליך הגירושין, סביר שיהיה לכם קל יותר לצפות מראש את ההמשך. כעת עליכם להגיש כתב תביעה (ניתן להוריד את הטופס המקוון מאתר הרבנות הראשית) ולמלא בו את פרטיכם ופרטי בן הזוג. בנקודה זו מומלץ לפעול מול עורך דין גירושין שינחה אתכם, בייחוד אם הבקשה מוגשת שלא בהסכמת בן הזוג כך שדרושה הכנה גם לעניין הזה.

בתוך כתב התביעה תידרשו לפרט גם את עילת הגירושין. כידוע, הרבנות תומכת במוסד הנישואין ולכן לא תתיר גירושין למעט מקרים בהם העילה הייתה מוצדקת, כמו ניאוף, גילוי על מום שהוסתר מבני הזוג טרם נישואיהם וכדומה. ככל שיש, רצוי לספק גם הוכחות ועדויות שיצורפו לכתב התביעה.

התחנה השנייה: דיון מקדמי לשלום בית

את הבקשה יש להגיש פיזית במזכירות בית הדין הרבני המשתייך לאזור מגוריכם ולשלם את אגרת פתיחת תיק גירושין. לאחר מכן, ייערך בעניינכם דיון מקדמי שבו יבדוק בית המשפט האם יש אפשרות להגיע לשלום בית. אם המסקנה היא שהדבר לא אפשרי, התיק ייפתח לדיון. ככל שישנה עילה לגירושין וקיימות לכך הוכחות, בית הדין לא יבזבז את זמנכם וזמנו וינסה לכפות את הגירושין על הצד השני וככל שהוא מסרב לכך.

התחנה השלישית: טקס הגט וקבלת פסק דין גירושין

טקס מתן גט בבתי הדין הרבניים הוא מעיין טקס הלכתי שבו הבעל אמור למסור לאשתו את הגט. ההלכה קובעת שגירושין יכולים להתבצע אך ורק בהסכמת שני הצדדים ולכן חשוב לציין שישנם מקרים שבהם האישה הופכת לסרבנית הגט, אם כי הטקס עצמו עדיין יגרש את האישה מבעלה ולא להיפך.

במעמד הדיון הזוג יקבל הסבר על השלכות הגירושין ולאחר מכן הגט עצמו נכתב על גבי קלף. כעת מקריאים את תוכן הגט, העדים חותמים עליו ולסיום מוודא הדיין ששני הצדדים מעוניינים בגט ומבינים את תוכנו ומשמעותו.

כעת תבוצע מסירת הגט: הבעל מוסר לאשתו את הקלף והדיינים מבצעים הבהרת משמעות נוספת. הבהרה זו כוללת הפעם גם את היותה של האישה מותרת לנישואין לכל אדם, למעט כהנים. טקס זה מתרחש במעמד של שלושה דיינים, שני עדים, בני הזוג ומלווים של בני הזוג. בסיומו, יוגש לצדדים פסק דין סופי וחלוט המעיד על הגירושין וחתום בידי דייני ההרכב.

עו"ד אסתר שלום: "פתיחת תיק גירושין בהסכמה"

אמנם פורמט "פירוק החבילה" כפי שאנחנו מכירים אותו מאופיין בסערת רגשות והמון דם רע שזורם בין בני הזוג, אך זהו לא תמיד המצב וישנם זוגות שמגיעים להחלטה הזו ממקום רגוע והגיוני, שקול ומבין. למעשה, ישנן דרכים רבות ומוצלחות לנהל את הגירושין בדרכי שלום ולשתף זה עם זו פעולה.

הדבר כמובן אופטימלי גם לבני הזוג וגם למערכת: בני הזוג קובעים לבדם את תנאי הפירוק, מחליטים יחד על כל סוגיה והיבטיה, נמנעים מדיונים מורכבים ויקרים שבהם לא ידוע מה יכריע השופט ומביאים את עצמם לכדי סיום פרק הנישואין בדרך נעימה ומכובדת, במיוחד כזו שמסתכלת בצורה שקולה יותר גם על טובת הילדים.

ככל שבני הזוג מפתחים ביניהם הסכמות הדדיות, הם רשאים ליצור בכל עת הסכם גירושין עצמאי. את הסכם זה הם יוצרים מול עורך דין המתמחה בדיני גירושין ומחליטים בו לגבי אופן סידור הגט, חלוקת החובות והרכוש המשותף, המשמורת על הילדים, מזונות ועוד.

גירושין בהליכי גישור

לפני שינהלו ביניהם הליכי גירושין, בני הזוג מחויבים להשתתף בפגישת גישור אחת לפחות. פגישה זו נועדה להיכרות ותיאום ציפיות ובה בוחנים את הסיכוי לגישור ואת היכולת להגיע באמצעותו להסכמות. מכיוון שישנן סיטואציות שבהן אחד מבני הזוג מתנגד לפגישה זו ומסרב להופיע אליה, חשוב להיערך להמשך התיק והפעולות האפשריות בו מול עורך דין לגירושין.

חשיבות הליווי ופתיחת תיק גירושין בליווי עורכת דין גירושין

מלבד החוקים היבשים והתחנות שבדרך, ההחלטה להתגרש מעוררת לא פעם סערת רגשות גדולה, שמוציאה את היחסים מאיזון ומציפה את בני הזוג עד כדי רגשות עזים כמו כעס, צער, אכזבה ונקמה. גם אלו הן השלכות שצריך להביא בחשבון כאשר אתם עומדים לפתוח תיק גירושין ברבנות ולכן רצוי להיערך מראש לתהליך עצמו ולכל סיטואציה אפשרית ממנו, על ידי עו"ד גירושין מנוסה ומקצועי.

עורכת הדין אסתר שלום מתמחה בדיני גירושין ומשמשת גם כמגשרת ותוכל להעניק לכם תמיכה, ליווי, ייעוץ וייצוג לרבות שלב פתיחת התיק וכל יתר השלבים בתהליך, כולל דיונים בבית הדין למשפחה. עורכת הדין נחשבת למייצגת מסורה ונחושה מאוד בקרב לקוחותיה ותעניק לכם מעטפת משפטית מלאה ומקצועית לכל צורך.

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

 


 
$(function(){setImageBanner('15366f9d-05b6-49c3-b55a-5d6d8e606fed','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('76af88a2-c45d-4a3d-ac85-8c35ed59a230','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה