יש נביאים בירושלים



רחוב הנביאים הוא אחד הרחובות הפופולריים לסיורים בירושלים בכלל, ובפרט בימים אלה - ימי חג החנוכה וחגיגות המולד | מבני ציבור היסטוריים רבים: תחילתו של הרחוב במפגש הרחובות הנביאים–יפו-שבטי ישראל, וסיומו בכיכר הדווידקה, הצמודה לשוק מחנה יהודה

ניתן להתחיל את הסיור באמצעות הרכבת הקלה, לאחר שהשארתם את כלי הרכב באחד החניונים הגדולים בהר הרצל או בגבעת התחמושת.

הנקודה הראשונה שלנו היא כיכר הדווידקה, הסמל של ירושלים במלחמת השחרור. הכיכר שגודלה 8 דונם מכונה כך בשל אנדרטת הדווידקה שבכיכר. הדווידקה היא סוג של מרגמה שהוצבה בטבור הכיכר. האנדרטה הוקמה על-ידי ד"ר אשר חירם והיא בנויה מאבנים ירושלמיות המוצבות כמעין כובע-גרב - סמל מלחמת העצמאות. האנדרטה נמצאת במרכז הכיכר ועל האבנים חקוקים דברי הנביא ישעיהו.

מכאן נמשיך לכיוון מזרח לאורך רחוב הנביאים ונתרשם מהמבנים שנבנו בתקופת היציאה מהחומות ולאחר מלחמת קרים, החל מ-1860. לפני יותר ממאה וחמישים שנה נבנו כאן מבני דת, תרבות ומבנים פרטיים מהמרשימים שיש בעיר ירושלים.

האתר הראשון שלנו הוא ביתו של הרב קוק. הבית נמצא ברחוב הרב קוק וכיום משמש מוזיאון המנציח את סיפורו המרתק של הרב, שהיה אחד מאבות הציונות הדתית והרב האשכנזי הראשון. הרב קוק נפטר באחד בספטמבר 1935 ומאז משמש המקום כמוזיאון וכישיבה.

.

מכאן נמשיך למבנה הצמוד - בית אנה טיכו. המבנה הדו-קומתי שימש את ד"ר אברהם טיכו, רופא העיניים המפורסם של ירושלים שריפא יהודים, מוסלמים ונוצרים ממחלות העיניים הקשות בתחילת המאה ה-19. כיום משמש המבנה להנצחת סיפורם של הזוג הפופולארי, ובחדר הקטן מוצגות מספר יצירות אמנות של אנה טיכו ותערוכת חנוכיות מיוחדת פרי יצירתה. יצירות נוספות של אנה טיכו נתרמו על-ידי המשפחה למוזיאון ישראל.

הנקודה הבאה - בית קוקיה, המבנה הצמוד לבית אנה טיכו. מבנה מרשים דו-קומתי שנתרם על ידי משפחת קוקיה, אחת המשפחות העשירות של העיר ירושלים. במבנה תערוכה קטנה של שבעת המינים וממצאים ארכיאולוגים מארץ ישראל, וכמו-כן ניתן לצפות בסרט תלת-מימד באורך של כ-12 דקות המספר את סיפור ארץ ישראל. הכניסה למוזיאון חינם.

.

ובחזרה לרחוב הנביאים: בפינת הרחובות הנביאים-אתיופיה מספר 58 נמצא אחד המבנים המרשימים של העיר - בית תבור, ביתו של האדריכל קונרד שיק. נמשיך לכתובת אתיופיה 11 - כאן התגוררו אליעזר בן-יהודה ואשתו הראשונה דבורה, וכאשר נפטרה דבורה הוא נשא לאישה את אחותה חמדה.

ממול לביתו של אליעזר בן-יהודה נמצא מבנה מרהיב - הכנסייה האתיופית. נכנס דרך השער המפואר עם סמלי גור אריה יהודה אל רחבה גדולה במרכז הכנסייה האתיופית. הכנסייה נבנתה במימון הקיסר האחרון של אתיופיה, היילי סילאסי, והיא מנציחה את הסיפור של ביקור מלכת שבא אצל שלמה המלך – ביקור סוער אשר ממנו נולד מנליק, בנם המשותף, שהפך לקיסר הגדול של אתיופיה.

.

נחזור לרחוב הנביאים ונפנה שמאלה לכיוון מזרח. מצד ימין נראה בכתובת הנביאים 37 את בית-חולים 'רוטשילד' שכיום משמש כמכללת 'הדסה'. המוסד שימש כבית החולים המרכזי בתקופת היציאה מהחומות, והחל מ-1887 כבית החולים הראשי של העיר.

בהמשך, ברחוב הנביאים 38, נמצאת הקונסוליה האתיופית שנבנתה על-ידי הקיסרית האתיופית זאודיתו.

הסיור המקסים כולו הליכה ללא עלות כניסה לאתרים. בחנוכה, לאחר רדת החשיכה דולקות ברחובות אלה חנוכיות רבות ומיוחדות. חג אורים שמח!


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה