"אוהבים את ישראל נפרדים מנתניהו"

$(function(){setImageBanner('fb8e9c8d-9c56-461d-a86b-656c48a79583','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

תחת הכותרת הזאת מתנהלת בחודשים האחרונים, בצמתים ביבנה, מחאה שקטה נגד שלטון נתניהו. מי שעומד מאחוריה הוא תושב העיר, אמיר השכל, תת-אלוף במילואים, שהצטרף ל'מחאת היחידים', הפועלת בכל רחבי הארץ וקוראת להתפטרותו של ראש הממשלה, והקים קבוצה כזאת גם ביבנה. "הנחישות וההתמדה מתחילים לשאת פירות" הוא אומר

כבר קרוב לשנה שחברי קבוצת 'מחאת היחידים' יוצאים בכל יום שישי אל הצמתים ברחבי הארץ, מפגינים נגד שלטון נתניהו ודורשים ממנו להתפטר. בחודש אוקטובר שנה שעבר הקים אמיר השכל תושב יבנה, את הקבוצה המקומית שמונה כיום עשרה חברים.

השכל בן ה-64, תת-אלוף במילואים, שירת בצה"ל 32 שנה. בהכשרתו הוא טייס תובלה בחיל האוויר ובתפקידו האחרון היה ראש להק כוח אדם. לאחר שפרש עסק במחקר של תקופת השואה והדריך קבוצות בפולין.

"בשלב זה בחיים שלי כבר יכולתי לשבת בבית במזגן, רגל על רגל ולצקצק על המצב במדינה ולא לעמוד בשמש הקופחת או בגשם וברוח. אני עושה את זה בשביל הילדים והנכדים שלי ושל כולנו. עד שיצאתי לצמתים בחיים לא הייתי איש פוליטי, אין לי שום שאיפות פוליטיות, אבל העתיד של המדינה מטריד אותי" הוא אומר.

מה היה הדבר שגרם לך לקום ולעשות משעה?

"אני חושב שהגיעו מים עד נפש ונתניהו צריך ללכת מהר ככל האפשר כי הוא מתחיל לגרום נזק למדינת ישראל. הקפאון המדיני יוביל אותנו, בעל כורחנו, למדינה דו לאומית, כאשר החזון של המייסדים היה מדינה יהודית ודמוקרטית. הדבר השני הוא שנתניהו עושה הכל ובעיניים פקוחות כדי לפורר את החברה הישראלית, סולידריות חברתית וחברה מגובשת הכרחיים למדינה חזקה, פילוג בתוכנו לא יוביל אותנו לשום מקום ויעשה רק נזק. בנוסף יש לו שיטת עבודה אנטי-דמוקרטית וצנזורה תרבותית. אלה שלושת הדברים שבגינם נתניהו צריך ללכת הביתה, כי נעשה כאן נזק שאני לא יודע איך אפשר יהיה לתקן אותו, אם בכלל. ברקע יש כמובן את כל הפרשות שמסתובבות סביבו. אני לא חוקר ולא שוטר ולא היועץ המשפטי לממשלה ולכן צריך לחכות בסבלנות עד שכל אלה יעשו את עבודתם, אבל אין לי ספק שזה מריח לא טוב".

איזה תגובות אתם מקבלים בצמתים?

"אני רוצה להגיד שזה מאוד מעניין, אפשר לראות על פני ציר הזמן איך התגובות בשטח משתנות כתוצאה מהנוכחות העקבית שלנו ומכל המצב שקורה מסביב. יש המון צפירות הזדהות, לאחרונה הרבה יותר מבעבר. אנחנו משוחחים עם עוברי אורח ורובם תומכים בערעיון העיקרי שנתניהו צריך ללכת הביתה. יש גם מתנגדים ואני חייב לציין שאלה דווקא עושים זאת בצורה מאוד בוטה, נמוכה ופוגענית, אבל הזמן מחסן ולמדנו להתמודד גם עם זה".

בטוח שמעתם את הטיעון המוכר שאין אלטרנטיבה לנתניהו

"נכון מאוד, זה משהו ששומעים כל הזמן. יש כאלה שמסכימים שהוא צריך ללכת, אבל בוחרים בו שוב כי אין אלטרנטיבה. אני חייב לומר שזה מטריד אותי אולי אפילו יותר, העובדה שהצליחו להכניס לנו לראש שלאיש הזה אין תחליף היא מטרידה. מדינה של למעלה מ-8 מיליון תושבים, שמתגאה באיכות תושביה ואין בה תחליף ראוי, זה ממש תמוהה בעיני. יש לנו פוטנציאל אנושי כל כך איכותי שאני ממש לא רואה בעיה למצוא מי יחליף אותו".

אז מי לדעתך ראוי להחליף אותו?

"אני חייב לציין שאנחנו לא קבוצה פוליטית, לא עומדת מאחורינו שום מפלגה שמריצה אותנו ומממנת את הפעילות שלנו. אני באופן אישי כבר הוצאתי אלפי שקלים מכיסי למען המאבק הזה ולכן אנחנו לא דוחפים לכיוון מועמד ספציפי, שכל אחד יבחר לפי מה שמתאים לו. אנשים מהצד הימני של המפה יכולים, למשל, להסתכל לכיוון של אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר ושר לבטחון פנים לשעבר, היום חבר בוועדת חוץ וביטחון. לדעתי מדובר באיש ישר שבהחלט יכול להיות אופציה. בצד השמאלי יש לנו את אבי גבאי, דמות חדשה ומרעננת שאולי שווה לבחון גם אותה. השורה התחתונה היא שאנחנו לא שליחים של אף אחד, אבל אנחנו יודעים שאחרי 10 שנים של שלטון נתניהו אנחנו חייבים משהו אחר".

זה לא קצת מייאש לשבת בצומת שלושה פעילים בלבד, למה אתם לא מארגנים הפגנות גדולות ורבות משתתפים?

"אנחנו שותפים להפגנה שתהיה במוצאי שבת בכיכר רבין בתל אביב, אבל הנוכחות שלנו בצמתים היא לא מייאשת, לא אותנו לפחות. לבן אדם פרטי הרבה יותר קל להצטרף להפגנה גדולה ולהיות אחד מתוך ההמון, אבל בשביל לעמוד לבד בצומת צריך מידנה מסוימת של חוסן ואומץ, זה לא פשוט. כשעושים הפגנה גדולה אז כל מי שמגיע אליה מזדהה ותומך ברעיון העיקרי. בצומת אנחנו פוגשים המון אנשים שלא תומכים ואז נוצר שיח שאולי, בשלב הראשון, גורם למתנגד לחשוב קצת ובשלב מאוחר יותר לשנות את דעתו. זה אפקטיבי בצורה בלתי רגילה". 

אתה באמת חושב ששיחה של שלוש דקות בצומת תגרום למישהו לשנות את דעתו?

"לשנות לא, אבל לגרום לו לחשוב, זה בהחלט כן. השלטים שאנחנו מחזיקים בידיים משתנים בהתאם להלך הרוח והאירועים שצצים. אין לי ספק שבכל פעם אנחנו מצליחים לגרום לעוד מישהו לעצור רגע ולחשוב, בעיקר כשמדובר שמשהו שנוגע בו באופן אישי".

אתה יכול לאפיין את תושבי יבנה?

"אני יכול להגיד שאני חש שביבנה יש שינוי, בעיקר בחודשים האחרונים. אנחנו ממש מרגישים את זה פיזית, אנחנו שם ברחוב ומקבלים את כל התגובות. יבנה היא עיר שיש בה רוב לליכוד, אבל אנחנו מרגישים יותר ויותר אהדה ותגובות תומכות, אנשים מבינים שנתניהו צריך ללכת. זה לא בגלל הפעילות שלנו, אבל זה שילוב של המציאות שאנחנו חיים בה עם הפעילות שלנו. אנשים חיים פה, רואים טלוויזיה וקוראים עיתונים, מאוד מחוברים ומעורבים ולכן גם מתפכחים".

מה אומרים בני המשפחה על המאבק שלך?

"יש לי ארבעה ילדים ושישה נכדים ואני עושה את זה בשבילם. הם אומרים מידי פעם 'עזוב אבא, בחייאת למה אתה צריך את זה', במיוחד כשאני מגיע עייף ושרוף מהשמש או רטוב מהגשם, אבל גם הם מאמינים בשינוי הזה ותומכים. אני מאמין בשינוי הזה, בעתיד טוב יותר".

מי שמעוניין להצטרף למחאת היחידים מוזמן ליצור קשר עם אמיר השכל נייד: 054-6652548

 


 
$(function(){setImageBanner('b16b1949-71e5-493a-b8c0-70fdf0ee6ac7','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('fd5a432d-4c24-44dd-92ea-8a2ac75db206','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה